خدائیان سخنگوی قوه قضاییه درباره انتشار نامه محرمانه مربوط به رد صلاحیت علی لاریجانی گفت: افشای اسناد طبقه بندی شده اعم از محرمانه، خیلی محرمانه، سری و به کلی سری به موجب قانون و آیین نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی آن‌ها جرم است و اگر چنانچه کسی به طور غیر مجاز اقدام به افشای اسناد کند قابل تعقیب است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی قوه قضاییه درباره انتشار نامه محرمانه مربوط به رد صلاحیت علی لاریجانی گفت: این اسناد جرم است و در صورت شناسایی شخص منتشر کننده، حتماً قابل تعقیب خواهد بود.

ذبیح الله خدائیان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین تبریک سالروز تولد حضرت مسیح (ع) در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آقای لاریجانی نباید در انتشار نامه محرمانه در خصوص رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری دقت بیشتری می‌کرد؟ افزود: افشای اسناد طبقه بندی شده اعم از محرمانه، خیلی محرمانه، سری و به کلی سری به موجب قانون و آیین نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی آن‌ها جرم است و اگر چنانچه کسی به طور غیر مجاز اقدام به افشای اسناد کند قابل تعقیب است.

وی گفت:، اما درباره این نامه اگر چنانچه ثابت شود از ناحیه ایشان منتشر شده قابل تعقیب و لازم است دستگاه‌های اطلاعاتی و ضابطان بررسی کنند که نامه‌ای که مهر محرمانه دارد و نباید منتشر شود توسط چه کسی منتشر شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گذاشته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: شکی نیست که در صورت شناسایی شخص منتشر کننده قابل تعقیب خواهد بود.

 

 

سخنگوی دستگاه قضا: پرونده هواپیمای اوکراینی به دلیل برخی نواقص به دادسرا عودت شد/ دادخواستی از سوی کانادا به دادگاه تسلیم نشده است

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: به دلیل اینکه نواقصی در پرونده وجود داشت، ریاست دادگاه با ذکر نواقص، پرونده را به دادسرا عودت داده تا با رفع نقص به دادگاه ارسال شود. یکی از نقص‌ها این است که نظر کارشناس باید به اولیای دم اعلام شود.

ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین تحولات مرتبط با دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی و اینکه آیا دادخواستی از سوی کشور کانادا به دادگاه ارسال شده است، گفت: پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی در دادسرا رسیدگی و با کیفرخواست به دادگاه ارسال و چند جلسه برگزار شد اما چون نواقصی در پرونده وجود داشت، ریاست دادگاه با ذکر نواقص، پرونده را به دادسرا عودت داده تا با رفع نقص به دادگاه ارسال شود. یکی از نقص‌ها این است که نظر کارشناس باید به اولیای دم اعلام شود. در مورد کشور کانادا نیز از سوی این کشور دادخواستی به دادگاه تسلیم نشده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه: رأی پرونده عراقچی و سیف نقض نشده / با توجه به اینکه اعاده دادرسی تجویز شده، پرونده مجدداً بررسی می شود​

ذبیح الله خدائیان در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسوم به مدیران بانکی از جمله ولی الله سیف و عراقچی اظهار داشت: در این پرونده متهمان تقاضای اعمال ماده ۴۷۴ کرده بودند که این درخواست بررسی شد.

وی افزود: دیوان عالی کشور اعمال ماده ۴۷۴ را تجویز کرده است و تجویز به معنای نقض رای صادره اولیه نیست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: با توجه به اینکه اعاده دادرسی تجویز شده، پرونده مجدداً بررسی می‌شود.

خدائیان ادامه داد: بر این اساس، ممکن است پذیرفته نشده و رای مجدداً ابرام و یا نقض شود که این بستگی به بررسی‌ها در شعبه هم عرض دارد.

 در این پرونده متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوءمدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

همچنین سید احمد عراقچی معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و اهمال و سوءمدیریت در دوران مسئولیت خود به‌تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1535646
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.