بهشتی پور تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «هدف گروسی از سفر به تهران بررسی سطح همکاری‌های آینده و پیگیری برخی سوالات است»، یادآور شد: «همکاری با آژانس به نفع ماست».

به گزارش جماران؛ یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: اهداف رافائل گروسی در سفر چند روز آینده‌اش به تهران، بحث سطح همکاری‌های آینده ایران و آژانس و پیگیری سوالات آژانس خواهد بود که همچنان مدعی است بی‌جواب مانده و موضوع بعدی نحوه بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش خواهد بود.

حسن بهشتی‌پور درباره اهداف سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز یکم آذر عازم تهران خواهد شد و در پاسخ به این سوال که وی چه مباحثی را در مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان مطرح خواهد کرد، گفت: اختلاف‌نظرهایی میان ایران و آژانس وجود دارد و این نهاد انتظار دارد که ایران تعهدات برجامی خود را انجام دهد و ایران هم معتقد است به علت آنکه طرف مقابل تعهدات برجامی خود را انجام نداده پس ما هم تنها در حد تعهدات مرتبط با NPT عمل خواهیم کرد و این مساله باعث بروز اختلاف اساسی بین ایران و آژانس شده است. بحث دیگر نیز سوالاتی است که آژانس برای ایران مطرح کرده است و ایران هم پاسخ داده اما برای آن‌ها قانع‌کننده نبوده و البته مشخص است که پاسخ به این سوالات هم بیشتر جنبه سیاسی داشته و جنبه حقوقی و فنی ندارد؛ چراکه اگر جنبه حقوقی و فنی صرف داشت، در چهارچوب مذاکرات با سازمان انرژی اتمی ایران مطرح می‌شد.

 

حسن بهشتی پور

 

وی ادامه داد: درخواست گروسی برای دیدار با مقامات سیاسی ایران نیز در راستای همین سوالات و پاسخ‌هاست، بنابراین این سوالات باید در چهارچوب‌های سیاسی حل وفصل شود که آن هم به مذاکرات ایران با ۱+۴ مرتبط است و مطرح شدن آن از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بهانه‌جویی بیشتر نیست. از طرف دیگر آنها مدعی هستند که اطلاعاتی که داده شده مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ است یعنی مربوط به هیجده سال قبل و این گذشت زمان هم دلیل دیگری بر بی‌اعتباری این موضوع است اما به هر صورت آن‌ها ادعا می‌کنند که آثار اورانیومی پیدا کرده‌اند که اذعان هم می‌کند این مقدار بسیار ناچیز بوده ولی موجب اختلاف شده است.

وی افزود: اگر بخواهم خلاصه کنم اهداف رافائل گروسی در سفر چند روز آینده‌اش به تهران، بحث سطح همکاری‌های آینده ایران و آژانس و پیگیری سوالات آژانس خواهد بود که همچنان مدعی است بی‌جواب مانده و موضوع بعدی نحوه بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص ادعای روزنامه «وال استریت ژورنال» مبنی بر از سرگیری تولید سانتیریفیوژهای پیشرفته در سایت هسته‌ای کرج و تاثیر این اخبار در آستانه سفر  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و همچنین آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام برای اعمال فشار مضاعف بر ایران، گفت: فعالیت‌های جدید هیچ تعارضی با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ندارد و این سایت هم تحت نظر بازرسان آژانس بوده است و دوربین‌هایی که در آنجا نصب شده توسط خود آژانس نصب شده اما بعد از فعالیت تروریستی که منجر به صدمه دیدن این سایت شد، ایران این موضوع را مطرح می‌کند که ما هنوز در حال بررسی هستیم و نمی‌توانیم در این شرایط و تا پایان تحقیقات اجازه ورود به بازرسان را بدهیم. 

وی افزود: طبق گفته مسئولان کشورمان آژانس حتی این اقدام خرابکارانه را محکوم هم نکرده است البته این را هم باید در نظر بگیریم که طبق اساسنامه، آژانس نمی‌تواند این اقدام را محکوم کند؛ چراکه اصولا جهت‌گیری و موضع‌گیری سیاسی، آژانس را از کار اصلی خودش باز می‌دارد.

وی ادامه داد: آژانس پیش از این دسترسی کامل به این مرکز داشته و می‌داند هیچ اقدام سویی در آن انجام نشده است و همچنین تولید سانتیریفیوژ هم هیچ تعارضی با توافق NPT ندارد اما چون در برجام محدودیت قائل شده بودند می‌‌توانند ادعا کنند که این موضوع در تعارض با برجام است و البته در مقابل ایران هم می‌تواند بگوید تا زمانی که طرف مقابل تعهدات خود را انجام ندهد، لزومی نمی‌بینم که تعهد را انجام دهم و در کل این ادعای وال استریت ژورنال فقط یک فضاسازی رسانه‌ای است.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس و نوع سانتیریفیوژ تولیدی هم در چهارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز است و مطابق ماده ۲۶ و ۳۶ برجام این حق برای ایران وجود دارد که اگر طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد، ما هم تعهدات را انجام ندهیم. با این حال ذکر این نکته هم ضروری است که مشکلات باید از طریق مذاکره حل شود و به نفع ایران است که با آژانس همکاری خوبی داشته باشد و خدشه وارد شدن به این همکاری بهانه به دست دشمنان می‌دهد تا فشار بیشتری به ایران وارد کنند. با توجه به نزدیکی اجلاس شورای حکام دو طرف باید همکاری خوبی با هم داشته باشند و ما امیدواریم سفر گروسی در همین رابطه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.