سومین گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو برگزار شد. در این نشست مقام‌های شوراهای امنیت ملی و مشاورین امنیت ملی کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

به گزارش جماران؛ شرکت کنندگان در سومین گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان با انتشار بیانیه ای ضمن احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی ، عدم مداخله در امور داخلی و حمایت قوی از صلح ، امنیت و ثبات این کشور تاکید کرده اند.

سومین گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو برگزار شد. در این نشست مقام‌های شوراهای امنیت ملی و مشاورین امنیت ملی کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

در این بیانیه آمده است، سومین گفت وگوی امنیتی منطقه ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو در قالب گسترش یافته برگزار شد. در این نشست مشاوران امنیت ملی / دبیران شوراهای امنیت ملی جمهوری هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این جلسه در مورد تحولات افغانستان بویژه موقعیت امنیتی منطقه ای و جهانی این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ا ند.

در این نشست طرفین وضعیت سیاسی کنونی افغانستان و تهدیدهای ناشی از تروریسم، رادیکالیسم، قاچاق مواد مخدر و همچنین نیاز به کمک های بشردوستانه را  مورد توجه ویژه قرار دادند.

در این نشست حاضران از درد و رنج مردم افغانستان ناشی از وضعیت امنیتی این کشور ابراز نگرانی عمیق کرده و حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل را محکوم کردند.

این بیانیه تاکید کرد که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی و یا تمویل هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان در این نشست با شدیدترین عبارات تمام فعالیت های تروریستی را محکوم و بر تعهد قاطع خود بر مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن، از بین بردن زیرساخت های تروریستی و مقابله با افراط گرایی تاکید کردند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریسم جهانی تبدیل نخواهد شد.

مشاوران و دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای حاضر در این نشست خواستار همکاری جمعی علیه تهدید رادیکالیسم، افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شدند.

این بیانیه بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و واقعاً فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نمایندگی از همه اقشار جامعه، از جمله نیروهای عمده قومی-سیاسی در کشور باشد، تاکید کردند.

بر این اساس شمول همه اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی برای موفقیت آمیز بودن روند آشتی ملی در کشور ضروری است.

شرکت کنندگان با یادآوری قطعنامه های مربوط به سازمان ملل متحد در مورد افغانستان خاطر نشان کردند که سازمان ملل متحد نقش محوری برای ایفای نقش در افغانستان دارد و ادامه حضور آن در این کشور باید حفظ شود.

تاکید بر اینکه اهمیت تضمین حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت نقض نمی شود از دیگر بخش های این بیانیه است.

شرکت کنندگان در این نشست نسبت به وخامت اوضاع اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت ارائه کمک های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان تاکید کردند.

این بیانیه بار دیگر تاکید کرد که کمک های بشردوستانه باید بدون مانع، مستقیم و مطمئن به افغانستان ارائه شود و این کمک ها در داخل کشور به شیوه ای بدون تبعیض در تمام بخش های جامعه افغانستان توزیع شود.

کشورهای شرکننده در سومین گفت وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان بر تعهد خود بر ارائه کمک به این کشور برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ تاکید کردند.

این کشورها بر اهمیت گفت‌وگوی خود تأکید و موافقت کردند که در آینده با یکدیگر تعامل داشته باشند.

شرکت کنندگان از جمهوری هند بخاطر برگزاری سومین گفت وگوی امنیت منطقه ای در مورد افغانستان در دهلی نو تشکر کردند. شرکت کنندگان موافقت کردند که دور بعدی را در سال ۲۰۲۲ برگزار کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.