آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این تندرو‌ی‌ها غده سرطانی است که در کشور ما وجود دارد و باید این غده جراحی شود. الان در همین جناحی که بر سر کار است و کشور را منسجم کرده، گروه‌های تندرویی وجود دارند. خیال می‌کنند این حرف‌ها را می‌زنند به نظام و رهبر کمک می‌کنند؟ خیر این حرف‌ها برای نظام و رهبری ضرر دارد. رهبر هم یکی از مراجع است و یقینا به حرمت مراجع معتقد است و این بی‌ادبی‌ها را بر نمی‌تابد.

به گزارش جماران؛ به نقل از مدارا، هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به حواشی ایجاد شده پس از سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی، گفت: «همه مراجع ما قداست دارند. مرجعیت قداست دارد. به مراجع ما از نظر علمی و از نظر دلسوزی برای نظام و انقلاب هیچ خدشه و شبهه‌ای وارد نیست. هر کس در آنها شبهه کند باید به خودش شبهه داشته‌باشد که تندری دارد و در طریق مستقیم نیست. اگر کسی در طریق مستقیم باشد حرمت مراجع را حفظ می‌کند. حفظ حرمت مراجع خصوصا آقای صافی که شیخ‌الفقها‌ست و هم فرد بسیار باتقوای و هم مسلط به اخبار و احادیث است. آیت‌الله صافی درک می‌کند که چه بگوید و چه نگوید. حرفی هم که ایشان مطرح کرده منطقی بوده‌است. حرف منطقی زدن جرم است؟»

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «حرف حق و صحیح و درستی مطرح شده‌است. متاسفانه در کشور ما مساله تندروی از آغاز وجود داشته‌است. قبلا گروه‌های اقلیت، اکثریت، منافقین و ... همگی تندرو بودند. تندروها بوده‌اند و حالا آثار و بقایای آنها مانده و به گروه‌های داخلی منتقل شده‌است. بعضی جریان‌های به وجود آمد در اثر همان تندروی‌های سابق به وجود آمده‌است. الان هم باید تندروی‌ها کنترل شود. در کشور انسجامی حاصل شده و همه نهادها و ارگان‌ها با هم متحد هستند و کارها با همین اتحاد پیش می‌رود. قوه قضاییه خیلی فعال است. مجلس هم همین‌طور. قوه مجریه‌ هم دلسوزانه کار را دنبال می‌کند. انسجامی پیش آماده که امیدوارم مشکلات را حل کند. اگر این تندروی‌ها ادامه داشته‌باشد، گروه‌بندی‌هایی ایجاد می‌شود و افراط و تفریط شکل می‌گیرد.»

*تندروها در درون جریان حاکم حضور دارند 

هاشم‌زاده هریسی همچنین افزود: «شروع این حرف‌ها و تندروی‌ها از حوزه‌ها خیلی زشت است. همه مراجع حق دارند که از این مرجع عالی‌قدر حمایت کنند چرا که در واقع از مرجعیت خودشان حمایت کرده‌اند. وعاظ و علما و روحانیون باید حمایت کرده و جلوی تندروی‌ها بایستند. این تندرو‌ی‌ها غده سرطانی است که در کشور ما وجود دارد و باید این غده جراحی شود. الان در همین جناحی که بر سر کار است و کشور را منسجم کرده، گروه‌های تندرویی وجود دارند. یعنی جریان تندرو در درون جریان حاکم و بر ضد آن وجود دارد و باید جلویش گرفته شود.  برخی افراط‌گرایی، بی‌ادبی، رعایت نکردن حرمت‌ها، کوبیدن منطق و عقل را توجیه می‌کنند. اما در واقع خردورزی با این رویکرد تندروانه کوبیده می‌شود.»

*دیگر کسی با این شیوه جرات نمی‌کند حرفی بزند

نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در مورد واکنش‌ها به اظهارات آیت‌الله صافی نیز اظهار کرد: «وقتی یک مرجع عالی‌قدر که نگاهش نسبت به نظام و انقلاب مشخص است، دلسوزانه تذکری می‌دهد و با این برخورد مواجه می‌شود، دیگر کسی جرات نمی‌کند حرفی بزند. آیت‌الله صافی یک زمانی جز شورای فقها بوده، همواره در نظام و انقلاب حاضر بوده و از آن دفاع کرده‌است. اگر به ایشان و اظهاراتش شک کنیم، چه کسی باقی می‌ماند. اینها در اثر تندروی است. یک مرجع صحبتی را مطرح کرده و این همه حرف و حدیث و اختلاف به وجود آمده است. یعنی بر وحدت و انسجامی که داشتیم خدشه وارد شده‌است. خیال می‌کنند این حرف‌ها را می‌زنند به نظام و رهبر کمک می‌کنند؟ خیر این حرف‌ها برای نظام و رهبری ضرر دارد. رهبر هم یکی از مراجع است و یقینا به حرمت مراجع معتقد است و این بی‌ادبی‌ها را بر نمی‌تابد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.