یک عضو تیم رسانه‌ای کیمساریای عالی مستقل انتخابات عراق تأکید کرد که شمارش آرای باقی مانده ممکن است موجب تغییراتی در نتایج اولیه آرا بشود و خبر داد که شمارش دستی آرا تا روز شنبه تمام خواهد شد.

به گزارش جماران؛ کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد شمارش دستی آرا روز شنبه پایان خواهد یافت و پس از آن نتایج شبه‌نهائی اعلام می‌شود و تشکل‌های سیاسی می‌توانند شکایت‌های خود را اعلام کنند.

یک عضو تیم رسانه‌ای کیمساریای عالی مستقل انتخابات عراق تأکید کرد که شمارش آرای باقی مانده ممکن است موجب تغییراتی در نتایج اولیه آرا بشود و خبر داد که شمارش دستی آرا تا روز شنبه تمام خواهد شد.

«عماد جمیل»، عضو تیم رسانه‌ای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، بسیاری از آنچه درباره تخلف در انتخابات در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود را "شایعه و اطلاعات غلط" خواند و گفت که تا پیش از اعلام نتایج اولیه هیچ شکایت یا اعتراضی به روند رأی‌گیری مطرح نشده است.

او گفت که به محض اعلام نتایج اولیه حملات علیه کمیساریای انتخابات آغاز شد و نوعاً این حملات "بدون مدارک یا اسناد دقیق" بود.

وی افزود که آنچه درباره نوارهای اطلاعات در مراکز رأی‌گیری که در اختیار نامزدهاست مطرح می‌شود و آنچه درباره ناهماهنگی تاریخ آمارها ارائه می‌شود "همه بی اساس" است.

جمیل تأکید کرد که هیچ‌گونه رأی‌گیری بعد از ساعت ۱۸ روز یکشنبه انجام نشده و آنچه در برخی صندوق‌های رأی ثبت شده و مربوط به ساعتی بعد از ساعت ۱۸ است صرفا اختلال فنی دستگاه است و آرای همه این صندوق‌ها بازشماری خواهد شد.

او گفت که کمیساریای انتخابات قانونا ملزم به اعلام نتایج اولیه در ۲۴ ساعت بعد از اجرای انتخابات بود و آنچه در نتایج اولیه اعلام شد نتیجۀ شمارش ۹۴ درصد آرا بود و شامل صندوق‌هایی نمی‌شد که به صورت دستی شمارش شدند و به این موضوع در کنفرانس مطبوعاتی پیش از اعلام نتایج اولیه تصریح شد.

به گفته این مقام کمیساریای انتخابات، بعد از اعلام نتایج ۸۲۷۳ مرکز رأی‌گیری عمومی و ۵۹۵ مرکز رأی‌گیری ویژه و ۸۶ مرکز رأی‌گیری آوارگان که همه به‌صورت دستی شمارش شده بود تفاوت‌هایی در نتایج پدید آمد ضمن آنکه شکایت‌ها و مواردی هست که در صورت اثبات درستی آنها کمیساریا موظف به بازشماری دستی آرای حوزه مربوطه می‌شود.

او گفت که در حال حاضر ۳۶۸۱ صندوق رأی هست که آرای آنها بازشماری خواهد شد و این شامل همه صندوق‌هایی می شود که ساعت بسته شدن آنها بعد از ساعت ۱۸ روز یکشنبه ثبت شده است.

وی افزود که این بازشماری تا روز شنبه پایان خواهد یافت و پس از آن نتایج شبه‌نهائی اعلام می‌شود و بعد از آن هم تشکل‌های سیاسی می‌توانند شکایت‌های خود را اعلام کنند.

جمیل افزود که آرای شمارش نشده ممکن است که موجب تغییراتی در نتایج نهایی شود و معادله را عوض کند.

او تأکید کرد که کمیساریا در قبال آنچه درباره شمار کرسی‌های تشکل‌های سیاسی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود هیچ مسئولیتی ندارد و کار کمیساریا فقط آن است که بگوید کدام افراد حقیقی چند رأی آورده‌اند.

درخواست بازشماری آرا

از سوی دیگر ائتلاف نیروهای حکومت ملی عراق خواستار بازشماری دستی همه آرا در انتخابات شد.

در این راستا، شماری از نامزدهای ائتلاف نیروهای حکومت ملی عراق به رهبری عمار الحکیم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خواستار بازشماری دستی همه آرا با حضور ناظران بین‌المللی و نمایندگان تشکل‌های سیاسی شدند.

«احمد الساعدی»، به نمایندگی از این نامزدها در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که موارد متعدد تخلف در روند شمارش آرا مشاهده و به کمیساریای عالی مستقل انتخابات گزارش شده است.

او گفت که برخی صندوق‌های رأی یک ساعت و برخی ۲۴ ساعت و حتی برخی ۷۲ ساعت بعد از پایان رأی‌گیری بسته شد.

وی افزود که میانگین آرای باطله ۱۰ درصد یا بیشتر و در صدها صندوق رأی بیش از ۲۰ درصد است و این عدد به طرز نامعقولی بالاست و تأکید کرد که ناظران گزارش کرده‌اند که اکثر رأی‌های باطله رأی‌های نامزدهای مشخصی بوده است.

الساعدی همچنین از موارد بیشتر بودن رأی یک نامزد از شمار رأی‌دهندگان در برخی دایره‌های انتخاباتی خبر داد و گفت که کمیساریای انتخابات باید درباره این ابهامات پاسخگو باشد.

وی همچنین تأکید کرد که نوارهای اطلاعات رأی که در اختیار نامزدها قرار گرفته با آنچه در نتایج اولیه اعلام شده سازگار نیست ضمن آنکه موارد متعدد عدم ارسال الکترونیک نتایج آرا به مرکز شائبه تقلب در انتخابات را بالا می‌برد.

او خواستار بازشماری همه آرا زیر نظر ناظران بین المللی و نمایندگان تشکل‌های سیاسی شد.

«حسن فدعم»، دیگر نامزد این ائتلاف نیز گفت که اطلاعات واصله نشان‌دهنده دستکاری گسترده در آرای برخی نامزدهاست.

از سوی دیگر «نصار الربیعی»، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر و عضو کمیته مذاکره‌کننده این جریان، به خبرگزاری رسمی عراق گفت که دولت آینده دولت توافقی نخواهد بود.

او گفت که دولت جدید دولتی متشکل از تعدادی از نیروهای سیاسی نماینده همه طیف‌های جامعه خواهد بود که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند و در برابر فراکسیونی متشکل از نیروهای سیاسی نماینده همه طیف‌های جامعه در نقش اپوزیسیون داخلی فعالیت خواهند کرد.

الربیعی گفت که جریان صدر به صراحت اعلام می‌کند که نامزدش برای نخست‌وزیری عضو جریان صدر خواهد بود و افزود که تشکیل دولت آینده «مسئولیت مستقیم» جریان صدر است و مسئولیت هرگونه ناکامی هم متوجه همین جریان خواهد بود.

براساس نتایج غیر نهائی انتخابات عراق جریان صدر با کسب حدود ۷۰ کرسی بیشترین کرسی های مجلس را در میان نیروهای سیاسی به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1528212
  • منبع: ایسنا به نقل از میدل ایست نیوز
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.