صلاح فحص نماینده جنبش امل در تهران گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اسرائیل با هرچه مخالف کند، به نفع ما و کشورهایمان است. اگر اسرائیل با همه توان در حال تلاش برای نابودی برجام است، یعنی این به نفع ایران است. ما به این مساله اعتقاد داریم که باید در مسیر خلاف اسرائیل حرکت کنیم.

نماینده جنبش امل در تهران گفت: برای برخی گروه‌ها در لبنان و همچنین برخی کشورهای غربی، ایران همیشه متهم است. می‌خواهند مواردی را به تهران تحمیل کنند اما زیر بار هیچکدام از فشارها نمی‌رود در نتیجه متهمش می‌کنند چرا که ایران دشمن اسرائیل است. می‌دانید ایران به لبنان کمک می‌کند و بارها هم اعلام آمادگی کرده که در موارد متعدد به لبنان کمک کند اما متاسفانه گروه‌هایی در لبنان و حتی خارج از لبنان از این موضوع واهمه دارند و فکر می‌کنند ایران در صدد تسلط سیاسی بر لبنان است و این در حالی است که من معتقدم ایران تنها کشوری است که در پس کمک‌های خود دید استعماری ندارد.

جنبش امل به عنوان باسابقه‌ترین حزب شیعه لبنان که در سال ۱۹۷۴ توسط امام موسی صدر شکل گرفت، امروز به ریاست نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور از احزاب تاثیرگذار در تحولات لبنان و جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است. 

چهل‌وسومین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی، تشکیل دولت در این کشور پس از حدود ۱۳ ماه بلاتکلیفی، حرکت و رسیدن نفتکش‌های ایرانی به لبنان،‌ برگزاری اجلاس دوستان لبنان و همچنین تاثیر کاهش تنش در روابط تهران و ریاض بر ثبات این کشور موضوعاتی بود که ما را برای بررسی موضع این حزب شیعه و ریاست آن، راهی دفتر صلاح فحص،‌ نماینده جنبش امل در تهران کرد. 

امام موسی صدر برای لبنان و برای ایران بسیار تلاش کرد

تا زمانی موضوع ربودن امام موسی صدر به سرانجام نرسد، همه ما مقصریم

 سخن را با امام موسی صدر آغاز کنیم که چهل و سومین سالگرد ربوده شدنش را پشت‌سر گذاشتیم. در بیانیه جنبش امل در تهران در این سالگرد آمده است «جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مظلومان بوده است و امروز نیز ما چشم به حمایت آن داریم تا این فراغ پایان یابد» خواسته مشخص جنبش عمل از جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت ۴۳ سال از ربوده شدن امام چیست؟

نخست باید بگویم امام موسی صدر یک فرد معمولی نبود، یک شخصیت برجسته و می‌توانیم بگوییم در عصر خودش از لحاظ فرهنگی و سیاسی کم‌نظیر بود. وی هم برای لبنان و هم برای انقلاب اسلامی ایران بسیار تلاش کرد؛ کارهایی کرد که نه فقط باعث افتخار بلکه باعث پیروزی شیعیان لبنان و انقلاب ایران شد. امام موسی به عنوان رئیس مجلس اعلای شیعیان با دعوت رسمی وارد لیبی شد تا با قذافی مذاکره داشته باشد، اما همان‌طور که می‌دانید ربوده شد تا دیگر به لبنان بازنگردد. حال دلیل این جلوگیری از عدم بازگشت چه بود، مبحث مفصلی است و دلایل زیادی دارد. امروز ما نباید دست روی دست هم بگذاریم و موضوع را دنبال نکنیم. ما همیشه در مرحله اول از کسانی که طرفدار امام هستند و دوستدارانش و در مرحله دوم از مسلمانان جهان و طرفداران انسانیت خواسته‌ایم این موضوع را دنبال کنند و تا زمانی که این موضوع به سرانجام نرسد، همه ما مقصر هستیم؛ بنابراین ما از سه جنبه مسلمانی، انسانیت و اقداماتی که وی برای این مردم انجام داده خواهان پیگیری مسئله ربودنش هستیم.

گروه‌هایی در لبنان و حتی خارج از آن از کمک ایران به این کشور واهمه دارند

معتقدم ایران تنها کشوری است که در پس کمک‌های خود دید استعماری ندارد

تحولات لبنان را از پایان آغاز می‌کنم؛ پس از کش و قوس‌های فراوان، در روز جمعه دو هفته گذشته میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، فرمان تشکیل کابینه جدید به ریاست نجیب میقاتی متشکل از ۲۲ وزیر را امضا کرد. در زمان ناکامی در تشکیل دولت همواره انگشت اتهام به سمت ایران نشانه می‌رفت و متهم می‌شد که در مسیر تشکیل دولت مانع‌افکنی می‌کند که این مسئله در تماس تلفنی روسای جمهور فرانسه و ایران نیز مطرح و پس از آن از سمت الیزه عنوان شد که ما قانع شده‌ایم که ایران مانع تشکیل دولت در لبنان نیست. دلیل بیان اتهامات علیه ایران در این مسیر چه بود؟

برای برخی گروه‌ها در لبنان و همچنین برخی کشورهای غربی، ایران همیشه متهم است. می‌خواهند مواردی را به تهران تحمیل کنند اما زیر بار هیچکدام از فشارها نمی‌رود در نتیجه متهم‌ش می‌کنند؛ چراکه ایران دشمن اسرائیل است. می‌دانید ایران به لبنان کمک می‌کند و بارها هم اعلام آمادگی کرده که در موارد متعدد به لبنان کمک کند اما متاسفانه گروه‌هایی در لبنان و حتی خارج از لبنان از این موضوع واهمه دارند و فکر می‌کنند ایران درصدد تسلط سیاسی بر لبنان است و این در حالی است که من معتقدم ایران تنها کشوری است که در پس کمک‌های خود دید استعماری ندارد. هدف ایران در مرحله اول تقویت مقاومت ضداسرائیل و در مرحله دوم کمک به مردم لبنان است و من فکر نمی‌کنم که ایران خواسته دیگری را دنبال کند، چراکه تاکنون و بیش از ۴۰ سال پس از انقلاب اینچنین بوده است. حتی پیش از انقلاب نیز شاه ایران به لبنان کمک می‌کرد اما هیچگاه مخالفتی صورت نمی‌گرفت، چرا؟ چون شاه با اسرائیل مشکلی نداشت اما حالا مسئله، مسئله جمهوری اسلامی است که در ریشه انقلابش، مسئله فلسطین وجود دارد. در نتیجه هرگونه کمکش را به منزله خواست برای استعمار و نفوذ تعبیر می‌کنند و متهمش می‌کنند که در مسیر ثبات لبنان سنگ‌اندازی می‌کند اما آنچه ما می‌بینیم این است که ایران معتقد است ثبات لبنان به نفع ثبات منطقه است.

تلاش کردند با فشار اقتصادی، ملت لبنان را در برابر مقاومت قرار دهند

بانک‌های لبنانی اجازه نمی‌دهند مردم پول‌هایشان را برداشت کنند

ماه‌هاست که لبنان با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند؛ سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرد، هر کشوری که خود را دوست لبنان می‌داند، می‌تواند به این کشور کمک کند و حتی از گروه‌های دیگر لبنانی خواست دوستان خود را برای کمک به این کشور دعوت کنند اما شاهد بودیم در زمانی که خبر حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت لبنان مطرح شد، هجمه‌ها نیز علیه تهران شکل گرفت. موضع دولت لبنان، امل و شیعیان در خصوص این کمک ایران چیست؟

برای پاسخ به این سوال اول باید از وضعیت لبنان بگویم که چه شد که به اینجا رسیدیم. ما قبل از کرونا، وضعیت خوبی داشتیم و وضعیت به شکلی بود که با مشکلات مسیر را طی می‌کردیم اما متاسفانه وقتی دیدند که با جنگ نظامی مقاومت از بین نمی‌رود، به سمت روش‌های دیگر رفتند که ببینند از چه طریقی می‌توانند مقاومت را تضعیف کنند و تنها راهی که وجود داشت، این بود که تلاش کردند با فشار اقتصادی، ملت را در برابر مقاومت قرار دهند و تفرقه ایجاد کنند. خواستند با اقتصاد مردم، با نان مردم و با آرامش مردم بازی کنند تا تفرقه ایجاد کنند و حال می‌بینیم که شرایط به شکلی شده که تا یک سال و نیم قبل یک دلار ۱۵۰۰ لیر بود اما امروز به ۱۷ الی ۱۸ هزار لیر رسیده است که باعث شده تورم بالا برود.

 شما می‌دانید لبنان یک کشور واردکننده است؛ این مساله باعث شده برای مثال کسی که حقوقش ۱۰۰۰ دلار در ماه بود، با کاهش ارزش لیر در برابر دلار حقوقش تبدیل به ۹۰ دلار شود، حال ببینید ۹۰ دلار در برابر مواد غذایی که با دلار وارد می‌شود، چه شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده و توان خرید مردم را کاهش داده است، یعنی همه کالاها گران شده اما حقوق مردم کاهش یافته است.

 چرا چنین اتفاقی افتاد؟ از مقطعی همه کشورهایی که به لبنان کمک می‌کردند، کمک‌هایشان را قطع کردند. بانک‌های لبنانی که مردم در آنها حساب داشتند، پول‌ها را بلوکه کرده و اجازه نمی‌دهند مردم پول‌هایشان را برداشت کنند. این جنگ است؛ درست است که علنی اعلام نمی‌کنند که جنگی را علیه مردم لبنان آغاز کرده‌اند اما این فشار اقتصادی چیزی جز جنگ نیست؛ چراکه در پس پرده همه این مشکلات دست دشمنان لبنان مشخص است. چرا پیش از این تجار و شخصیت‌های اروپایی و عربی در بانک‌های لبنان حساب باز می‌کردند اما حالا دیگر چنین کاری نمی‌کنند؟ همه این اقدامات برای این است که مقاومت زیر فشار قرار بگیرد و مردم را از مقاومت متنفر کنند و بگویند این مقاومت است که شرایط شما را به اینجا کشانده، این در حالی است که لبنان همان لبنان است و مسئولانش همان مسئولان ۳۰ سال گذشته هستند و هیچ چیزی تغییر نکرده برعکس می‌بینیم که سازمان‌های مردم نهاد وابسته به آمریکا می‌توانند به راحتی پول وارد کشور کنند و خودشان هم به این مسئله معترف هستند که این مسئله هیچ هدفی جز تخریب جبهه مقاومت را دنبال نمی‌کند.

در نبود دارو حتی پزشک‌ها نیز حاضر نیستند در لبنان بمانند

یک یا چند نفتکش مشکل سوخت در لبنان را حل نمی‌کند

برای اینکه فتنه بین شیعه و سنی شکل نگیرد، از سعد حریری حمایت می‌کنیم

این‌ها یک سال و نیم است که چنین روندی را در پیش گرفته‌اند؛ مسئله بنزین هم از آن جهت است که لبنان واردکننده سوخت است و با وجود اینکه بانک مرکزی یارانه به سوخت اختصاص می‌دهد بازهم قیمت بنزین با حقوقی که مردم می‌گیرند قابل مقایسه نیست و این روند هم کمکی نکرده است. لبنان پیش از این به دارا بودن توریست پزشکی معروف بوده اما حالا در نبود دارو حتی پزشک‌ها نیز حاضر نیستند در لبنان بمانند و بیمارستان‌ها دچار مشکل شده‌اند و حتی دارو در کشور پیدا نمی‌شود. حالا در این شرایط ایران اقدام خلافی انجام نداده که خواسته کمک کند و نفت به لبنان بفروشد. ما هم هر کمکی را می‌پذیریم، هر کشوری به جز اسرائیل می‌تواند به لبنان کمک کند.

البته ارسال نفتکش‌های ایرانی به لبنان از چند جنبه قابل بررسی است؛ باید بدانیم که یک یا چند نفتکش مشکل سوخت در لبنان را حل نمی‌کند اما جنبه مهم این اقدام پیام سیاسی آن است به شکلی که باعث شده سفیر آمریکا در لبنان که کشورش همواره مخالف آغاز پروژه خط لوله گاز مصر به لبنان بود در تماسی با رئیس‌جمهور اعلام کند که دیگر مخالفتی با این مساله وجود ندارد. این نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند به لبنان کمک کنند اما نمی‌خواهند و در صدد این هستند که ما را تحت فشار قرار دهند تا تسلیم شویم و در لبنان تفرقه ایجاد کنند چراکه اسرائیل کشوری را در همسایگی خود می‌خواهد که هر گروهی بخواهد برای خودش کشور ایجاد کند و این یکی از پروژه‌های اساسی اسرائیل است که تا امروز مقاومت در برابر این پروژه ایستاده است.

از ما می‌پرسند چرا از سعد حریری برای نخست وزیری حمایت می‌کنیم در حالی که وی مخالف ماست، ما می‌دانیم ۵۰ درصد سنی‌های لبنان حامی وی هستند و برای اینکه فتنه بین مسلمانان و شیعه و سنی شکل نگیرد خواهان وحدت هستیم. امام موسی صدر می‌گفت مهمترین عامل پیروزی ما وحدت ملی است. مقاومت برای پیروزی نیاز به وحدت ملی دارد؛ این فقط مقاومت نظامی نیست بلکه مقاومت فرهنگی است. امام موسی صدر وقتی به لبنان‌ آمد با فقر و بی سوادی مبارزه کرد. حالا می‌خواهند ما را به ۴۰ سال قبل برگردانند تا مردم از مقاومت متنفر شوند و تا امروز نتوانستند به هدف‌شان برسند. 

مشکل لبنان دودستگی است

دیدگاه مخالفت با کمک‌های ایران در لبنان طرفداری پیدا نکرد

نخستین شخصیت لبنانی که در قالب یک رشته توئیت به خبر ارسال نفتکش‌های ایرانی واکنش نشان داد سعد حریری رهبر جریان المستقبل بود که عنوان کرد کشتی‌های ایرانی، تحریم‌های آمریکایی را به همراه خواهند آورد؛ در حالی که می‌دانیم هر نفتکش اندکی از مشکلات لبنان را حل می کند چرا دولت در قبال چنین اظهاراتی سکوت کرده است؟  

دولت و ساختار سیاسی در لبنان دو قسمت است که بخشی طرفدار ایران و مخالف تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور و بخش دیگری مخالف جمهوری اسلامی ایران و حامی و عربستان و آمریکا هستند و مشکل لبنان این دو دستگی است و حالا بهانه دارند که اگر شرکتی با ایران کار کند، تحریم می‌شود. ما می‌گوییم مردمی که امروز زیر سخت‌ترین فشارهای اقتصادی به نان شب محتاج هستند، برایشان اهمیتی ندارد این فشار ناشی از تحریم باشد یا مشکلات اقتصادی و هدف اصلی کمک است که بخشی از مشکلات را حل کند. بارها هم اعلام کرده‌ایم که کمک را از هر سمتی به جز اسرائیل می‌پذیریم؛ اگر آمریکا و سعودی هم توان دارند و می‌خواهند به لبنان کمک کنند، کسی با این کمک‌ها مخالفت نخواهد کرد.

البته این دیدگاه مخالفت با کمک‌های ایران در لبنان طرفداری پیدا نکرد؛ چراکه در برابر مردم کسی جرات ندارد بگوید کمک قبول نمی‌کنیم. حتی یکی از اعضای نیروهای لبنانی که حزب سمیر جعجع است، اعلام کرد از هرجا برای ملت لبنان کمک بیاید ما قبول می‌کنیم و وی را اخراج کردند. مردم لبنان از همه به جز اسرائیل کمک قبول می‌کنند. این مخالفت اصلا برجسته نشده چراکه اگر این کمک را نمی‌خواهید پس حتما جایگزین دارید که اگر ندارید باید سکوت کنید. 

آمریکا به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌دهد نفت لبنان را استخراج کنند

سال گذشته رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد پروژه استخراج نفت در این کشور آغاز خواهد شد اما بعد از آن ما دیگر خبری در این خصوص نشنیدیم؛ چه موانعی بر سر راه این پروژه که در صورت موفقیت می‌تواند تمام مشکلات لبنان را حل کند، قرار دارد؟

یکی از مشکلات لبنان مرز دریایی با فلسطین اشغالی است و نفت هم در این آب‌ها قرار دارد. از سوی دیگر یکی از جنگ‌های علیه ملت لبنان این است که اجازه نمی‌دهند این کشور نفت استخراج کند، چراکه نمی‌خواهند لبنان خودکفا باشد که در این صورت دیگر نمی‌توانند لبنان را تحت فشار قرار دهند. آمریکا به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌دهد نفت لبنان را استخراج کنند در حالی که با توجه به شرایط امروز ما باید از ۵ تا ۱۰ سال پیش این استخراج را آغاز می‌کردیم.

به دنبال سرچشمه حمایت از جریان مقاومت رفته‌اند که ایران است

توان برخورد نظامی با ایران را ندارند

کشورهای عربی امروز مصرف کننده کالاهای غربی هستند

یکی از مسائل مهم امروز منطقه تنش در روابط ایران و عربستان است که گفته می‌شود این اختلافات مختص دو کشور نیست و موضوعاتی گسترده از یمن تا لبنان را در بر می‌گیرد. چقدر برای لبنان اهمیت دارد تهران و ریاض تنش میان خود را کاهش دهند؟ 

البته چند پرونده میان ایران و عربستان وجود دارد که برای ریاض، مساله لبنان کمترین اولویت را دارد اما شخصا معتقدم هرچه ارتباطات ایران و عربستان نزدیک شود، به نفع منطقه است؛ یعنی در کل هر ارتباط و همکاری که رژیم صهیونستی در برابر آن مانع تراشی می‌کند به نفع منطقه و ما است؛ چراکه اسرائیل برای مسائلی که به نفع‌شان است، عمل می‌کند و هیچ‌گاه به نفع منطقه و کشورهای خلیج فارس قدم برنخواهد داشت. مصر را به عنوان مثال ببینید که آیا بعد از قرارداد کمپ دیوید، قوی‌تر شد؟ امروز اگر صادرات گندم به مصر متوقف شود، مردم گرسنه خواهند ماند و بعد از حضور اسرائیل دیگر این کشور پیشرفت نکرد و حالا این را با ایران مقایسه کنید که تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده است.

در جنگ ۳۳ روزه خواستند مقاومت را نابود کنند و مقاومت پیروز شد، بعد به سمت خط پشتیبان که سوریه بود، رفتند که بحمدالله موفق نشدند و حالا به دنبال سرچشمه حمایت از جریان مقاومت رفته‌اند که ایران است اما توان برخورد نظامی با ایران را ایران ندارند و شدیدترین تحریم‌ها را علیه این کشور اعمال کردند و ایران توانست همه این فشارها را پشت سر بگذارد. می‌خواهند همه کشورها مصرف کننده و وابسته باشند و در همین مسیر در حال تضعیف کشورها هستند. کشورهای عربی امروز مصرف کننده کالاهای غربی هستند. روزی سوریه خودکفا بود و این بلا را بر سرش آوردند.

در خصوص افغانستان هم من این تردید را دارم که شاید خواسته باشند چاقویی را در کنار ایران قرار دهند اما باید صبر کنیم و ببینیم این کشور چه روندی را طی خواهد کرد. 

برای هرگونه تصمیم در منطقه باید ایران حضور داشته باشد

سال گذشته در زمان وقوع انفجار بندر بیروت رئیس‌جمهور فرانسه با حضور در لبنان اعلام کرد به شرط شکل‌گیری دولت با ثبات و به دور از فساد در لبنان کنفرانس دوستان لبنان را برای جمع‌آوری کمک تشکیل دهد؛ در حال حاضر که دولت در لبنان به ریاست نجیب میقاتی تشکیل شده در صورت تشکیل کنفرانس تا چه میزان لازم است ایران نیز در نشست حضور داشته باشد؟  

چه بخواهیم چه نخواهیم، چه خوشمان بیاید و چه نیاید ایران یک کشور تاثیرگذار در منطقه است به همین دلیل وقتی می‌گوییم ایران و عربستان تنش‌های خود را حل کنند، یعنی دو کشور تاثیرگذار منطقه با هم همکاری کنند. این‌ها که در کنفرانس پاریس یک و دو به لبنان کمک کردند، چرا کمک‌هایشان قطع شد؟ می‌گویند فساد، مگر این چند سال چیزی در لبنان تغییر کرده؟ آدم‌ها همان آدم‌ها هستند و چیزی تغییر نکرده است. حالا سیاست آن‌ها تغییر کرده است و می‌خواهند به لبنان فشار بیاورند. امروز هم برای هرگونه تصمیم در منطقه باید ایران حضور داشته باشد چرا که ایران خودش را به عنوان یک قدرت تثبیت کرده است. 

لبنان مثل انسانی است که از هواپیما به پایین پرتابش کردند و چتر نجاتش هم باز نمی‌شود

تا چه میزان به موفقیت دولت نجیب میقاتی در مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و همچنین متقاعد کردن کشورها برای کمک مالی به لبنان امیدوار هستید؟ 

لبنان مثل انسانی است که از هواپیما به پایین پرتابش کردند که در این مسیر چتر نجاتش هم باز نمی‌شود، حالا با وجود اینکه بسیار به زمین نزدیک شده اما توانسته چتر نجاتش را باز کند که این باعث می‌شود آسیب کمتری ببیند. دولت نجیب میقاتی همین چتر نجات است. لبنان یک کشور واردکننده است و اینکه چقدر نجیب میقاتی بتواند این ضربه را کم کند، به نفع ملت لبنان خواهد بود و امروز امل، حزب‌الله و جریان ملی آزاد که با این دولت همراهی می‌کنند در تلاش هستند تا در این مسیر به او کمک کنند. مرحله بعدی مساله صندوق ملی پول و کمک‌های خارجی است. 

ارتش به هر توافقی در مورد اختلافات مرزی برسد، ما هم پشتیبانی می‌کنیم

در خصوص مذاکرات برای حل و فصل اختلافات مرزی لبنان و اسرائیل جلساتی در ماه‌های گذشته برگزار شده است، توقف این روند دلیل خاصی دارد؟ 

این مذاکرات متوقف نشده است و آقای بری ده سال بر سر این موضوع بررسی انجام داده است و حالا این مذاکرات تحت نظر ارتش لبنان است و امروز ارتش به هر توافقی برسد، ما پشتیبان نظر ارتش هستیم. البته این مذاکرات مستقیم نیست و آمریکا با همراهی سازمان ملل در این نشست‌ها حضور دارند. 

مخالفت‌های اسرائیل با برجام نشان می‌دهد این توافق به نفع ایران است

به عنوان نماینده یکی از احزاب جبهه مقاوت در ایران چه دیدگاهی نسبت به مذاکرات وین و احیای برجام دارید؟‌ 

ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اسرائیل با هرچه مخالف کند، به نفع ما و کشورهایمان است. اگر اسرائیل با همه توان در حال تلاش برای نابودی برجام است، یعنی این به نفع ایران است. ما به این مساله اعتقاد داریم که باید در مسیر خلاف اسرائیل حرکت کنیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.