اختلاف نظر میان وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما بر سر صدور مجوز آثار تولید شده در VODها پس از رونق گرفتن سامانه‌های درخواستی اینترنتی (VOD) در چند سال گذشته بیشتر شد و در ماه‌های گذشته کار به اظهارنظرهای صریح و خط و نشان کشیدن ( بیشتر از سوی مدیران ساترا ) رسید. در همین حال، محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرده، سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز VODها را برعهده دارد و «برخی دیگر از دوستان، برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید.»

به گزارش جماران؛ ایسنا نوشت: با تاکید اخیر وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز  VODها را بر عهده دارد و اینکه برخی دوستان این مجوزها را در دست دارند باید از این حال در بیاید، این پرسش را مطرح می‌شود که آیا طبق برخی گمانه‌زنی‌ها ممکن است ساترا از زیر مجموعه صدا و سیما خارج شود؟!

اختلاف نظر میان وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما بر سر صدور مجوز آثار تولید شده در VODها پس از رونق گرفتن سامانه‌های درخواستی اینترنتی (VOD) در چند سال گذشته بیشتر شد و در ماه‌های گذشته کار به اظهارنظرهای صریح و خط و نشان کشیدن  ( بیشتر از سوی مدیران ساترا ) رسید.

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) که زیرمجموعه سازمان صدا و سیما است، در یک ماه گذشته اعضای حقیقی شوراهای پروانه تولید سریال‌ها و شورای انتشار محتوای نمایشی پلتفرم‌های اینترنتی را معرفی کرد و بر این اساس حجت‌الاسلام محمد قمی، منصور واعظی، علی اصغر پورمحمدی، محسن مهاجرانی، پرویز شیخ طادی و غلامرضا میرحسینی در شورای پروانه تولید سریال‌ها و علی اصغر پورمحمدی، محسن مهاجرانی، محمدرضا جعفری‌جلوه و عبدالکریم خیامی در شورای انتشار عضو شدند.

اعلام تشکیل این اسامی در حالی بود که سازمان سینمایی همچنان برای سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی درخواست پروانه صادر یا ثبت می‌کند و طبق آخرین فهرست به‌روز شده از خروجی جلسه‌های شورای پروانه ساخت و نمایش و نیز فهرستی که برای نوبت‌دهی بررسی در این شوراها اعلام شده این کار هنوز در حال انجام است.

 سازمان سینمایی تاکید دارد که طبق قانون مسئولیت صدور مجوز برای ساخت و نمایش هر اثری که در فضایی غیر از تلویزیون نمایش داده می‌شود را بر عهده دارد، اما با مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شد مسئولیت سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی به عهده ساترا گذاشته شد این در حالی است که بسیاری از هنرمندان عرصه تصویر نسبت به ورود و دخالت صدا و سیما در این حوزه انتقاد دارند؛ بویژه آنکه در دوران کرونا که سینماها تعطیل شدند پخش سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی مخاطب زیادی پیدا کرد. این سریال‌ها با تیم‌های سینمایی ساخته می‌شد و استقبال مخاطب سبب شد، بسیاری از سینماگران مطرح وارد این عرصه شوند و در شرایطی که تولید فیلم سینمایی به دلیل تعطیلی سینما و هزینه‌های سنگین ساخت خیلی کم شده بود، بازار ساخت سریال توسط سینمایی‌ها حسابی داغ شد.

اما همین رونق و توجه مردم به سریال‌هایی که فضایی متفاوت از آثار تلویزیون داشت، به مرور زمان با ورود ساترا به ممیزی سریال‌ها همراه شد. در این بین وزارت ارشاد نتوانست به طور جدی و عملی کاری از پیش ببرد تا از آنچه وظیفه قانونی خود می‌دانست دفاع کند و در نهایت ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی برای سازندگان آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی پیش آمد. حال وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که قرار است این اختلاف‌ها به زودی تعیین تکلیف شود.

محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرده، سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز VODها را برعهده دارد و «برخی دیگر از دوستان، برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید.»

به گفته او بحث‌ها در این باره روشن و گزارش‌های تهیه شده کاملا کارشناسی است که در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

اسماعیلی با وجود تاکید بر مسئولیتی که سازمان سینمایی دارد، درباره این که آیا قرار است در جلسه‌های پیش‌رو نقش صدا و سیما در صدور مجوزهای مربوط به نمایش خانگی بیشتر شود یا خیر، اظهار نظری نکرده و ترجیح داده است در فضای رسانه‌ای مطلبی را بیان نکند، با این حال برخی صاحب‌نظران معتقدند این احتمال وجود دارد که ساترا به نهادی دیگر به غیر از صدا و سیما منتقل شود تا یک نظارت جامع و فراگیر وجود داشته باشد.

اما پرسش مهم این است که آیا اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - می‌تواند انتظاراتی را که بسیاری از سینماگران از مجموعه مدیران قبلی ارشاد و فعلی سازمان سینمایی داشتند و بی‌جواب ماند، برآورده کند؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.