رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دو ساعت مذاکره از ادامه مذاکرات فنی در چارچوب پروتکل الحاقی در وین و سپس تهران خبر دادند. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات با ایران در وین ادامه خواهد داشت. برای ادامه رایزنی‎ها به ایران بازمی‎گردم.

دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی. عکس: فارس، مهدی مریزاد

به گزارش جماران؛ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه مذاکرات فنی توافق کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دو ساعت مذاکره از ادامه مذاکرات فنی در چارچوب پروتکل الحاقی در وین و سپس تهران خبر دادند

مدیر کل آژانس در کنفرانس خبری مشترک با محمد اسلامی بر لزوم گفتگو میان ایران و آژانس در موضوعات مختلف تاکید کرد و گفت: این اولین دیدار من با آقای اسلامی بعد از انتصاب ایشان است.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژى اتمى پس از دیدار با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امروز مذاکرات خوب و سازنده ای با آقای رافائل گروسى داشتیم.

روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

مسائل فی مابین اساسا فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فیمابین ندارد. 

تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفتگوهای خود را ادامه دهیم.

توافق کرده ایم ایشان در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند.

همچنین توافق کردیم برای تعویض کارت های حافظه دوربین های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات لازم که برای دوربین ها به لحاظ فنی انجام شود را انجام دهند .

کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می شود همین جا پلمب می کنند و کارت های جدید را نصب میکند.

در بیانیه مشترک آژانس و سازمان انرژی اتمی اعلام شد: توافق ایران‌ و آژانس برای سرویس تجهیزات نظارتی و تعویض کارت‌های حافظه

براساس بیانیه مشترک ایران وآژانس،‌ به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

در بیانیه مشترک محمد اسلامی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پس از نشست مشترک آنان به امضا رسید، آمده است: طرفین روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

دراین بیانیه همچنین‌آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران  در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

 

اسلامی: مذاکرات با آژانس در حاشیه اجلاس آینده ادامه می‌یابد

رییس سازمان انرژی اتمی مذاکرات خود با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس، مذاکرات و گفت و گوهای خود را ادامه دهیم.  

محمد اسلامی روز یکشنبه پس از دیدار با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، افزود: امروز به دعوت سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی به تهران آمد و مذاکرات خوب و سازنده ای با وی داشتیم.

اسلامی ادامه داد: روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کل مسائل فی مابین اساسا فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فیمابین ندارد، گفت: تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفت و گوهای خود را ادامه دهیم.  

اسلامی با بیان اینکه توافق کردیم گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند ، گفت: همچنین مقرر شد کارشناسان‌آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند و کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می‌شود همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است و آژانس هم تاکید دارد، اعتماد سازی است.

 اسلامی گفت: اعتماد متقابل بین جمهوری اسلامی و آژانس باید پابرجا بماند و آژانس در عمل به تکالیف قانونی خود برای پیشبرد انرژی هسته ای ایران و همچنین پیشرفت جمهوری اسلامی نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.