حجت الاسلام سهرابی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: امسال پروتکل‌ها حرفه‌ای تر است در حالی که سال گذشته اینگونه نبود و موارد غیرواقعی زیادی وجود داشت. رنگ بندی شهرهای تهران در اجرای پروتکل های مرتبط با عزاداری ماه محرم تاثیری ندارد، البته برای مساجد و اقامه نماز همچنان پروتکل ها و محدودیت های قبلی پابرجاست و در عزاداری امسال برگزاری مراسم در اماکن سر بسته با ارتفاع شش متر و ظرفیت یک چهارم مشکل ندارد

به گزارش جماران؛ قدس آنلاین نوشت: حجت الاسلام سهرابی گفت: امسال پروتکل‌های مربوط به عزاداری محرم حرفه‌ای‌تر از سال گذشته است و در رعایت آن رنگ بندی شهرها تأثیری ندارد.

 حجت الاسلام علی اصغر سهرابی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در نشست خبری مربوط به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام در ماه محرم با اشاره به اینکه پروتکل های عزاداری امسال نسبت به سال گذشته تغییر کرده است گفت: امسال ما شناختمان نسبت به ویروس کرونا و مقابله با آن بیشتر شده است. امسال پروتکل‌ها حرفه‌ای تر است در حالی که سال گذشته اینگونه نبود و موارد غیرواقعی زیادی وجود داشت. رنگ بندی شهرهای تهران در اجرای پروتکل های مرتبط با عزاداری ماه محرم تاثیری ندارد، البته برای مساجد و اقامه نماز همچنان پروتکل ها و محدودیت های قبلی پابرجاست و در عزاداری امسال برگزاری مراسم در اماکن سر بسته با ارتفاع شش متر و ظرفیت یک چهارم مشکل ندارد. علاوه براین همه ارگان ها نیز برای کمک به برپایی عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام اعلام آمادگی کرده و با مراجعه به هیئت ها، فضاهای ممکن خود را در اختیار گذاشته اند و از این جهت، امسال مشکلی برای اختصاص فضای باز برای برگزاری مراسم وجود ندارد که این مهمترین شرط بود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: مهمترین تغییری که شیوه‌نامه‌های عزاداری محرم امسال نسبت به سال گذشته دارد، این است که امکان برگزاری مراسم در اماکن سربسته را نیز داریم البته به شرط تهویه مناسب، ارتفاع بیش از شش متر و با یک چهارم ظرفیت. این شرایط در حکم فضای باز است. بحث دسته روی نیز سال گذشته محدود بود اما امسال گسترده تر خواهد بود، ولی به صورت محلی، یعنی اگر یک دسته ای بخواهد از نقطه ای به نقطه دیگر محله برود مجاز است، اما تجمع دسته های عزاداری همچنان ممنوع است. از جمله دیگر شرایط رعایت کامل فاصله گذاری، استفاده از ماسک، محدودیت در پذیرایی ها و ممنوعیت برپایی ایستگاه های صلواتی است، چه این پذیرایی به صورت بسته بندی باشد چه به شکل چای و شربت، هر دو به دلیل جلوگیری از عدم تجمع ممنوع خواهد بود.

وی در ارتباط با این موضوع که آیا تغییرات تحت فشار هیئت ها اعمال شده یا به خاطر تغییر دولت بوده یا علت دیگری داشته گفت: خیر این تغییرات به خاطر تغییر دولت نبوده، زیرا تصمیم آن از دو ماه پیش اتخاذ شده است. علت اصلی افزایش تجربه در شیوه های پیشگیری از ابتلا به کرونا و تجربه سال گذشته است. ما ترسی که روزهای اول از کرونا داشتیم را الان نداریم، امروز شناخت بیشتری از کرونا داریم و می دانیم که با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمع می توان مراسمات مذهبی را برگزار کرد. امروز می بینیم که بسیاری از مراسمات که نیاز است یا مردم به آن علاقه دارند، برگزار می شود، اما به مراسمات مذهبی که می رسیم، می بینیم حساسیت ها بالا می گیرد؛ این حساسیت باید باشد و ما نیز به آن متعهدیم، اما هیئتی ها هم که جزئی از جامعه هستند، می بینند که مراسمات دیگر با حساسیت کمتر برگزار می شود که بلاخره گله و انتقاداتی را از طرف آنها ایجاد کرده، اما اینکه این تغییرات ناشی از فشار آنها باشد خیر اینچنین نیست.

حجت الاسلام سهرابی در مورد پایش هیئت ها گفت: ما امسال یک شبکه پانصد نفره از بازرسین را در سطح استان داریم که پایش ها هم به صورت نامحسوس خواهد بود که بازرس اگر ببیند رعایت ها مناسب است و نیاز به قدردانی است، تشکر می‌کند و اگر به خوبی رعایت نشود خود را معرفی کرده و تذکر لازم را می دهد و این موارد در اپلیکیشن پیش بینی شده ثبت می شود. وقتی بازرس تذکر می دهد این برای ما سند رسمی است و عواقب آن متوجه مسئول هیئت خواهد بود. پانصد بازرس مسئولیت نظارت بر اجرای عزاداری و رعایت پروتکل ها در هیئت ها را بر عهده دارند.

مدیرکل سازمان تبلیغات استان تهران افزود: در مراسم امسال اعلام عزا ممنوع است، اما دسته روی با رعایت پروتکل برقرار است. سال گذشته هیئت در فضای باز و گرم بود نمی‌توانستیم حتی آب توزیع کنیم، درحالی که خود این تشنگی و نفس نفس زدن ها باعث شیوع بیشتر کرونا می شود، اما امسال این امکان وجود دارد. امسال تدابیر به شکلی است که در اماکن مسقف امکان تهویه مناسب برای جلوگیری از کرونا وجود دارد. هر مقدار تعداد هیئت ها بیشتر باشد، امکان تقسیم عزاداران در آنها و جلوگیری از تجمعات و نیز رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی تهران با همکاری دیگر نهادها اقداماتی را انجام داده توضیح داد: سازمان تبلیغات با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و سازمان اوقاف نمایشگاه هایی را برای تأمین اقلام مورد نیاز هیئت ها برگزار کرده است. سال گذشته این فرصت نبود و ردیف های حمایتی برای تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده هیئت ها صرف شد، اما امسال این امکان فراهم است و ما توانستیم از هیئت ها یک حمایت حداقلی داشته باشیم و به مقداری که اعتبار دارند رایگان خرید می کنند و ما بقی هم با تخفیف خوب در اختیار می گیرد. نمایشگاه عطر سیب هم در میدان امام حسین برگزار شد و مساجد استان تهران و هیئت های شهرستان های استان تهران نیز از طریق نمایشگاه شمیم حسینی که متعلق به سازمان اوقاف است، در پانزده نقطه خدمات دریافت کردند، گرچه این کمک ها کفاف هزینه یک هیئت کوچک را هم نمی دهد.

وی گفت: امسال نیز پویش نذر سلامت را داریم که کسانی که نمی توانند نذر خود را به صورت خوراکی ارائه کنند می توانند از طریق سامانه *۴۰۳۰*۱۲۸# نذورات خود را پرداخت و سازمان تبلیغات اقلام بهداشتی تهیه کرده و در هیئت ها توزیع می کند. همچنین پویشی داریم برای کمک به مادران ونوزادان نیازمند تحت عنوان پویش نسل حسینی خواهیم داشت که از طریق سامانه *۴۰۳۰*۹۹# قابل پرداخت و دریافت است. پویش نذر خون را نیز داریم که سال گذشته استقبال خوبی از ان صورت گرفت که اماکن اهدای خون متعاقبا اعلام خواهد شد. شب تاسوعا و عاشورا ۱۰ ایستگاه اضافه انتقال خون تدارک دیده خواهد شد. با ساماندهی مبلغان و مداحان روضه های مختصر محلی نیز مقابل منزل شهدا در مناطق محروم، شهرک های مسکونی و غیره نیز برگزار می شود. امسال کارخانجات را نیز مخاطب این برنامه قرار داده ایم.

مدیرکل سازمان تبلیغات استان تهران از برگزاری اردوهای جهادی پزشکی تا تعامل مبلغان مردمی و پزشکان خبر داد و گفت: این اقدام قبلا تجربه شده و برکاتی نیز داشته. علاوه بر این اعزام مبلغان به نقاط آسیب زا که کمتر اقبال به آنها صورت گرفته را نیز در دستور کار داریم، سال گذشته اعزام به زندان ها انجام شد. امسال نیز با سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی تعامل داریم تا با اعلام نیاز آنها مبلغان را به مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و نیز کلانتری ها اعزام کنیم.

حجت الاسلام سهرابی با اعلام اجرای طرح زیر آسمان روضه در بوستان های مختص بانوان گفت: امروز یکشنبه 17 مرداد نیز از ساعت 16 و 30 تا 19 در نقاط مرکزی شهری مراسم سیاهپوشی و گرفتن اذن عزا از حضرت سیدالشهدا برگزار می شود که در تهران برج آزادی به صورت نمادین سیاهپوش خواهد شد.

سهرابی با اشاره به بحران جمعیت و فرزندآوری خاطرنشان کرد: این مسئله در عزاداری های محرم محور گفت و گو و تبلیغ قرار می گیرد و به منظور آن که مسابقه کتابخوانی از کتاب مثبت 3 در هیئت ها برگزار می شود تا حمایت ها اعم از مادی و معنوی به منظور فرزندآوری از جانب نهادها و ارگان ها و نیز مردم جذب شود. شعار مردمی این طرح و رویکرد نیز ما نسل به نسل در پناهت هستیم، است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.