محمدصادق جوادی حصار، سیدابوالقاسم رئوفیان، سید حسین نقوی حسینی، منصور حقیقت‌پور، حسین کنعانی مقدم، احمد مازنی و واعظ آشتیانی در گفت و گوهایی جداگانه به انتقاد از دخالت در انتخابات شهردار جدید تهران پرداختند.

به گزارش جماران؛ اعتمادآنلاین نوشت: انتخاب شهردار تهران در روزهای اخیر حواشی بسیاری پیدا کرده است. در متن این حواشی اما انتقاد از رئیس مجلس به دلیل جانبداری از یکی از کاندیداهای این سمت به رغم برخی حواشی در ارتباط با پرونده‌های تخلف شهرداری با انتقادات جدی همراه بوده به طوری که محمدرضا بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس دهم اخیراً گفته که حضور متخلفان پرونده هلدینگ یاس در میان گزینه‌های شهرداری تهران تاسف‌آور است.

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، درباره انتخاب شهردار تهران و حواشی و اخبار آن گفت: انتقادهایی که از دخالت‌های آقای قالیباف در روند انتخاب شهردار صورت می‌گیرد از جانب کسانی است که خود آقای قالیباف را نیز به تخلف در بازه زمانی مدیریت شهرداری متهم می‌کنند و می‌گویند که او سرسلسه این اتهامات است.

او ادامه داد: وقتی ایشان سراغ تیم قبلی خود می‌رود طبیعی است که در پی حمایت از چهره و فردی از تیم قبلی خود است تا شهردار جدید تهران به فکر بروز دادن و افشا کردن مسائل قبلی دوران شهرداری آقای قالیباف نیفتد.

جوادی حصار اضافه کرد: آقای قالیباف به عنوان شهردار اسبق تهران اعتقادی به متخلف بودن خود ندارد بنابراین در مورد دوستان خودش نیز چنین اعتقادی ندارد و طبیعی است که در جهت تثبیت آنها تلاش کند تا تاییدی بر کار خودش و رد ابهامات و اتهامات دوران فعالیتش داشته باشد.

او توضیح داد: جریان قالیباف به منابع مالی و بسترساز شهرداری تهران برای ریاست‌جمهوری واقف است بنابراین تلاش دارد تا با معرفی گزینه‌ای خارج از قد و اندازه ریاست‌جمهوری از دردسرهای آتی برای خود بکاهد.

جوادی حصار در مورد این مساله همچنین گفت: جریان‌هایی همچون جریان آقای قالیباف رودربایستی را کنار گذاشته و با علم به بودجه کلان این نهاد و بسترساز بودن آن برای انتخابات‌ آینده، به دنبال روی کار آوردن فردی هستند تا در اندازه مطرح شدن برای ریاست‌جمهوری نباشد؛ در واقع می‌خواهند فردی را بیاورند که بتوانند او را زیر دست نگه دارند و در آینده تهدید سیاسی برای آنها محسوب نشود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در آخر گفت: این جریان پیش از این نیز ثابت کرده بودند که هیچ رودربایستی‌ای با هیچ کسی ندارند و خط و مرزی نیز برای خود قائل نیستند. این جریان ادعا می‌کند که وظیفه‌اش پیشبرد اهداف انقلاب است و خود را خاکی‌تر از آن می‌داند که حتی بگوید دخالت رئیس قوه مقننه در انتخاب شهردار در شأن رئیس یک قوه نیست.

 

ابوالقاسم رئوفیان

 

رئوفیان: شهردار پایتخت نباید وام‌دار سابقون این عرصه باشد/ پاکدستی شهردار جدید تهران زیر ذره‌بین مردم خواهد بود

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین درباره دخالت مدیران سابق مدیریت شهری در زمینه انتخاب شهردار هشدار داد و گفت: شهردار تهران نباید وام‌دار چهره‌های سابق این عرصه شود چرا که تعهد در قبال مردم پایتخت و پاکدستی فدای این وام‌داری می‌شود.

سیدابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، درباره برخی فشارهای سیاسی به شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار جدید پایتخت گفت: دخالت در انتخاب شهردار از جانب مدیران شناخته شده  که در کسوت مدیریت امور شهری فعال بوده و امروز در مناصب قدرت هستند، به صلاح نیست.

وی ادامه داد: این موضوع، این شائبه را ایجاد می‌کند که می‌خواهند شهردار جدید را وام‌دار خود کنند و این وام‌دار شدن یعنی به جای دیدن و در نظر گرفتن مصالح  تهران بزرگ و اقتضائات مدیریت شهری - که نیاز به دو شاخص مهم یعنی تخصص در اداره امور شهری و تعهد و پاکدستی دارد - مباحث جریانی، سیاسی و جناحی در اولویت قرار گرفته است.

رئوفیان با بیان این که این شائبه برای آینده تهران امر پسندیده‌ای نیست، افزود: چهره‌های بی‌حاشیه‌ای وجود دارند که می‌توان از آنها برای مدیریت شهر تهران استفاده کرد و دلیلی ندارد که برای اداره امور شهری به سراغ معدود گزینه‌های حاشیه‌دار رفت.

وی با تاکید بر این که شهرداری تهران ملک جناحی نیست، گفت: هر جریانی در انتخابات پیروز می‌شود، چهره‌های غیرمرتبط تخصصی و مرتبط سیاسی را طرح و به دنبال شهردار کردن آنها می‌رود.

رئوفیان با تاکید بر این که انتخاب شهردار تهران باید به دور از لابی سیاسی باشد، تصریح کرد: شورای شهر تهران چه به لحاظ عقلی و چه از دیدگاه شرعی، مکلف و موظف است که تخصص و پاکدستی را مبنای انتخاب قرار دهد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین درباره انتخاب چهره‌های پرحاشیه و درگیر در پرونده‌های سابق شهرداری نیز گفت: انتخاب جدید شورای شهر در بوته نقد و بررسی بسیار جدی از جانب مردم و متخصصین قرار می‌گیرد.

 

حسین نقوی حسینی

 

نقوی‌حسینی: نباید چهره‌های تکنوکرات را به شورای شهر تحمیل کرد/ شهردار تهران باید دارای روحیه جهادی و همسو با رویه انقلابی سه قوه فعلی کشور باشد

سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس و رئیس شاخه جوانان ستاد ابراهیم رئیسی در سال ۹۲، درباره انتخاب شهردار تهران گفت: انتخاب شهردار بر عهده منتخبان ملت در شهر تهران است، مردم ۲۱ نفر را انتخاب کردند و آنها موظف به انتخاب شهردار پایتخت هستند.

او ادامه داد: با توجه به انفعال شورای شهر تهران در دوره قبل و انتظار بالای مردم از شورای شهر جدید، این شورا باید پاسخگوی مردم باشد بنابراین باید اجازه داده شود خود اعضای شورا چهره‌های در حد و اندازه شهرداری تهران را انتخاب کنند.

 

نقوی حسینی همچنین درباره برخی اخبار مبنی بر دخالت در انتخاب شهردار تهران گفت: اخیراً شنیده‌ شده که رئیس محترم مجلس و بعضاً هیات رئیسه مجلس مداخلات یا نظرات و دیدگاه‌هایی درباره انتخاب شهردار دارند و اسامی‌ای را طرح می‌کنند. به‌علاوه، گاهی صحبت از حمایت رئیس مجلس از فلان چهره برای شهرداری تهران به میان می‌آید که این اخلال در کار شورای شهر است.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر این موضوع که شورای شهر تهران باید شهرداری پاکدست و ساده‌زیست و انقلابی و همسو با رویکردهای سه قوه فعلی انتخاب کند گفت: برخی اسامی مطرح‌شده برای شهرداری تهران سوابق مشخص دارند و تکنوکرات هستند و به مدیریت جهادی اعتقادی ندارند؛ مدیر شهر تهران باید با روحیه و نگاه جهادی دنبال خلق ثروت برای تهران باشد.

نقوی حسینی درباره مدیریت شهر تهران توضیح داد: مدیریت تهران به عنوان کلانشهر بسیار بزرگ و پایتخت جمهوری اسلامی با جمعیت بالغ بر ۱۰ میلیون نفر بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل مدیریت این شهر الگوی مدیریت شهری در کشور در نظر گرفته می‌شود.

این نماینده سابق مجلس در آخر گفت: شهردار تهران که مدیر شهر تهران نیز هست در وسعت کل ایران تعریف شده و از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین اگر انتخاب شهردار را بر عهده خود شورا بگذاریم و در این روند دخالت نکنیم، به نفع مردم و شهر تهران است.

 

منصور حقیقت پور

 

منصور حقیقت‌پور: دخالت در سازوکار حرفه‌ای و قانونی انتخاب شهردار تهران قابل قبول نیست/ شهردار تهران نباید سخنگوی یک گعده یا نماینده یک جریان خاص سیاسی باشد

مشاور رئیس سابق مجلس می‌گوید هر دخالتی در فرایند انتخاب شهردار از جانب شورای شهر سیاسی‌کاری و خیانت در حق مردم تهران است.

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس سابق مجلس، درباره انتخاب شهردار تهران گفت: برای انتخاب شهردار تهران باید تنها منتظر نظر شورای شهر بود و اجازه داد تا سازوکار دموکراتیک در این زمینه در پیش گرفته شود.

او همچنین افزود: مردم به اعضای شورای شهر رأی دادند و شورای شهر باید بر پایه استقرار خود یک شهردار حرفه‌ای و نه یک شهردار سیاسی انتخاب کند.

حقیقت‌پور ادامه داد: در این برهه زمانی نیازمند یک شهردار جدی و حرفه‌ای در تهران هستیم. شهردار سیاسی شاید مشکل جناح سیاسی را حل کند اما مشکل شهر را حل نمی‌کند، توان در نظر گرفتن منابع مالی پایدار برای تهران را ندارد و نمی‌تواند امور شهر تهران را با مدیریت متوازن جلو ببرد.

نماینده سابق مجلس و عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس دهم توضیح داد: شهردار تهران باید فردی امتحان پس‌داده باشد؛ دخالت‌های سیاسی سد راه انتخاب درست می‌شود و در نهایت اجازه نمی‌دهد تهران با عظمت، توسعه منطقی پیدا کند.

حقیقت‌پور در پایان خاطرنشان کرد که تهران نیازمند شهردار حرفه‌ای برای خدمت به پایتخت است نه نماینده جریان سیاسی برای تامین منافع حزبی.

 

حسین کنعانی مقدم

 

کنعانی مقدم: لابی قالیباف قوی‌ترین لابی برای انتخاب شهردار آینده است

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا، درباره انتخاب شهردار جدید تهران گفت: بدون شک لابی قالیباف قوی‌ترین لابی برای انتخاب شهردار آینده تهران است.

او ادامه داد: نظر ایشان در انتخاب شهردار آینده و برای شورای شهر حائز اهمیت است و گزینه‌هایی که برای بررسی‌های نهایی انتخاب می‌شوند بدون نظرخواهی از ایشان نخواهد بود.

کنعانی‌مقدم همچنین تاکید کرد: جریان اصولگرایی در مورد جایگاه‌هایی همانند شهردار و رئیس‌جمهوری دیدگاه‌های خود را دارد، اما این دیدگاه درستی نیست که تصور کنیم شورای شهر تهران با هرچه آقای قالیباف بخواهد و بگوید موافقت می‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره خصوصیات لازم برای شهردار تهران به رجل سیاسی بودن و پاکدستی اشاره کرد و توضیح داد: شهردار تهران باید تجربه مدیریت در تهران را داشته باشد و شورا باید روی این مساله پافشاری کند چراکه با توجه به مشکلات و مسائلی که تهران دارد اگر شهردار جدید نتواند این مسائل را حل و فصل کند، خود تبدیل به بحران شهری می‌شود، بحرانی که هم کار شورا و هم شهردار را در مواجهه با بن‌بست‌ها سخت و پیچیده می‌کند.

دبیرکل حزب سبز در آخر گفت: پاکدستی و دوری از سابقه فساد و فراجناحی بودن برای شهرداری تهران الزامی است و فردی که از این خصلت‌ها عاری باشد بدون شک به دنبال پرش از سکوی شهرداری به ریاست‌جمهوری است.

 

حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی

 

احمد مازنی: شهردار تهران نباید نگاه سیاسی داشته باشد / استقلال شورای شهر در انتخاب شهردار حفظ شود

احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص لزوم حفظ استقلال شورای شهر در معرفی شهردار گفت: شورای شهر به عنوان پارلمان شهری، برای یک سری از مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی و در قانون وظایف و اختیارات شوراها پیش‌بینی شده، باید در خدمت مردم باشد و به نظر می‌رسد که انتخاب شهردار مهم‌ترین کار شورای شهر است. به نظر من مهم‌ترین مساله در اداره شهردار تهران ظرفیت مدیریتی است و بخشی از این ظرفیت مربوط به دانش، مهارت و تجربه مدیریتی و بخشی هم به خصوصیات ذاتی انسان‌ها باز می‌گردد و اکتسابی نیست.

او با بیان اینکه شهردار تهران نباید نگاه سیاسی داشته باشد اظهار کرد: اما بحث من به معنای این نیست که سیاست را نفهمد، چون مدیریت تهران ارتباطی با جریان‌های مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی و تخصص‌های مختلف دارد و تعامل با دولت، مجلس و سایر ارکان نظام مساله‌ای است که آگاهی سیاسی لازم دارد، ولی اینکه شهردار تهران بخواهد نگاه جناحی در اداره شهر داشته باشد، هم برای خودش و شورای شهر و هم برای مردم زیان‌بار خواهد بود. سیاستمدار بودن برای شهردار تهران عیب نیست ولی سیاسی‌کاری و وارد شدن در بازی‌های سیاسی حتماً برای شهر زیان‌بار خواهد بود. فرقی که شهردار تهران با دیگر شهردارهای کشور دارد این است که باید مورد توافق همه ارکان نظام باشد که در این صورت در موفقیت شهردار هم موثر خواهد بود.

نماینده دور دهم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضاً ما افراد را بر اساس موضع‌گیری‌های رسانه‌ای و مناظرات انتخاباتی آنها می‌شناسیم درحالی که این افراد عملکرد متفاوتی دارند، لذا شورای شهر باید با شناخت از ویژگی‌های ذاتی و تجربی افراد، آنهایی را انتخاب کند که رفتار جناحی ندارند. بنابراین ما هم پیش‌داوری نکنیم و به شورا کمک کنیم تا تصمیم مناسبی بگیرد، زیرا هر اتفاقی در مدیریت شهر تهران رخ دهد، آثارش متوجه همه مردم خواهد بود. استراتژی ما باید همفکری و مساعدت باشد تا مشکلات مردم حل شود.

 

امیر رضا واعظ آشتیانی

 

واعظ آشتیانی: نام شهردار تهران نباید زیر سایه پرونده‌های تخلف باشد/ شورای شهر اجازه ندهد در بازی‌های سیاسی حق مردم تهران وجه‌المصالحه قرار گیرد

عضو سابق شورای‌ شهر می‌گوید انتخاب چهره‌هایی برای شهرداری تهران که نام‌شان درگیر حاشیه است ذره‌بین نظارتی مردم بر عملکرد شورای‌شهر را دقیق و آنها را از رأی خود ناامید می‌کند.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا،درباره انتخاب شهردار تهران که در روزهای اخیر در دستور کار شورای شهر قرار گرفته گفت: مردم تهران بر اساس اعتماد به کاندیداها به آنها رأی داده‌اند و حالا انتظار دارند حقوق‌شان مورد توجه و احترام واقع شود.

واعظی آشتیانی ادامه داد: شورای شهر نه جای باندبازی است نه جای فعالیت سیاسی. امیدوارم دوره ششم هم همین نگاه را داشته باشد که نه فضای شورا و نه جایگاه شهرداری سیاسی نیست و حقوق مردم نباید وجه‌المصالحه قرار گیرد.

او همچنین گفت: نام شهردار تهران نباید زیر سایه پرونده‌های تخلف باشد. امیدواریم برخی ادعاها درباره دخالت مسئولان در انتخاب شهردار تهران نادرست باشد چراکه این خلاف مطالبه مردم است.

واعظی آشتیانی در این باره توضیح داد: بزرگ‌ترهایی در مجموعه شورای شهر ششم هستند که می‌توانند موضوع «دخالت نهادهای قدرت در انتخاب شهردار» را بررسی کنند تا احیاناً اتفاقات شوراهای شهر در ادوار قبل درباره سیاسی‌کاری تکرار نشود و شهرداری برای تهران انتخاب شود که کمترین حاشیه و بیشترین بازده عملکردی را داشته باشد.

او با تاکید بر این مساله که عملکرد باید ملاک انتخاب باشد گفت: انتخاب شهردار از سوی شورای شهر باید به قسمی باشد که مثل شورای شهر پنجم مرتب شهردار عوض نشود و یک انتخاب اصلاح برنامه‌های فرهنگی و عمرانی و اجتماعی شهر را پیش ببرد.

عضو سابق شورای شهر خاطرنشان کرد: پرهیز از هرگونه فعالیت سیاسی در جریان انتخاب شهردار الزامی است و امیدوارم شورای ششم در مسیری قرار نگیرد که منتقدان به جد وارد مباحث انتقادی ناشی از سیاسی‌کاری آنها شوند.

واعظی آشتیانی در آخر گفت: پرهیز شورای ششم از فضای سیاسی قطعاً می‌تواند پیام‌آور فعالیت‌های خوب برای مردم شهر تهران باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1519936
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.