محسن هاشمی نوشت: همگرایی روسای قوا و مسوولان ارشد نظام می‌تواند فرصت کم‌نظیری جهت پرهیز از موازی‌کاری، جدل سیاسی و کارشکنی در امور یکدیگر و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی را در راستای حل مشکلات جامعه فراهم آورد.

به گزارش جماران؛ محسن هاشمی رفسنجانی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «جامعه و مردم ایران در شرایط دشواری قرار دارند، معضل آب، عدم واکسیناسیون به‌ موقع کرونا، کاهش اعتماد عمومی و بحران معیشتی از مهم‌ترین مسائل امروز جامعه ما هستند که باید به سرعت این شکاف‌ها ترمیم و بحران‌ها مدیریت شوند و اکنون که هر سه قوه و نهادهای حاکمیتی یکدست شده‌اند، مانعی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی وجود ندارد.

بی‌مناسبت نیست با توجه به اینکه در سالگرد آخرین خطبه نماز جمعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1388 قرار داریم، به راهکارهای ایشان برای حل مشکلات بنیادین جامعه بازگردیم و حتی اگر امروز هم این راهکارها پس از گذشت 12 سال مورد توجه و اجرا قرار گیرد، بخش قابل‌توجهی از مشکلات جامعه حل خواهد شد. عصاره و محور رویکرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برای حل مسائل جامعه و حفظ انقلاب و نظام، بازگشت به عقلانیت بود، وضعیت امروز اقتصاد و سیاست و فرهنگ جامعه ما، ظرفیت اقدامات رادیکال و تند را ندارد و هر دو طیف تندروی جامعه، اگر به آینده ایران می‌اندیشند باید با گفت‌وگو و بازگشت به عقلانیت، منطق و میانه‌روی فرصت عبور از مشکلات فراوان کشور را ایجاد کنند تا بتوانیم آینده فرزندان ایران را حفظ کنیم.

همگرایی روسای قوا و مسوولان ارشد نظام می‌تواند فرصت کم‌نظیری جهت پرهیز از موازی‌کاری، جدل سیاسی و کارشکنی در امور یکدیگر و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی را در راستای حل مشکلات جامعه فراهم آورد.

دولت نخست سازندگی، موفق‌ترین تجربه مدیریتی در انقلاب اسلامی است که همگرایی و وحدت میان رییس‌جمهور و رهبر انقلاب موجب شد تا بزرگ‌ترین موفقیت‌های اقتصادی، اجتماعی، دیپلماتیک برای کشور رقم بخورد. از انتخابات و تشکیل کابینه تا تصمیمات کلیدی کشور، بیشترین هماهنگی و همراهی میان رییس‌جمهور و رهبری وجود داشت تا حدی که به روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، فهرست دولت نخست سازندگی پس از مشورت ایشان با دست‌خط آیت‌الله خامنه‌ای تحریر شد و با حمایت از سیاست‌های بازسازی اقتصادی و سازندگی خرابی‌های ناشی از جنگ و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشور، توسعه ایران با شتاب مناسبی آغاز شد و به دستاوردهای منحصر به‌فردی رسید.

تنها سالی که در 42 سال انقلاب، رشد اقتصادی دو رقمی و تورم تک‌رقمی حاصل شد، رفع مشکل کمبود شدید برق و آب در کشور و پایان دادن به خاموشی‌ها و قطعی آب، کسب رتبه نخست واکسیناسیون در جهان با اعلام سازمان جهانی بهداشت، اعلام متجاوز بودن عراق توسط سازمان ملل و پیروزی بزرگ دیپلماتیک جمهوری اسلامی، تنها بخشی از دستاوردهای دولت نخست سازندگی بود و امروز برای حل مشکلاتی که ایران را محاصره کرده است، چاره‌ای جز بازگشت به عقلانیت و اعتدال نداریم.

کاهش شدید مشارکت عمومی در دو انتخابات اخیر نشان می‌دهد که ما نیازمند بازسازی اعتماد اکثریت جامعه نسبت به کارآمدی حاکمیت هستیم و این ترمیم با اقدامات سریع در حوزه سیاست خارجی، واکسیناسیون و معیشت عمومی ایجاد خواهد شد.

بازگشت به برجام در ماه نخست دولت سیزدهم، تامین میزان کافی واکسن از خارج تا به تولید انبوه رسیدن واکسن تولید داخلی و باز کردن فضای فرهنگی و سیاسی داخلی کشور برای افزایش مشارکت اجتماعی که در سال‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است، اقدامات اولیه است که می‌تواند شرایط کشور را به‌ سوی بهبود تغییر جهت دهد.

پرهیز از تندروی در حوزه فرهنگ و سیاست یکی از ضرورت‌های بازگشت به عقلانیت است و امیدواریم مسوولان ارشد کشور به‌ ویژه بتوانند از فرصت ایجادشده جهت حل مسائل مردم بهترین استفاده را حاصل کنند و با انتقال واقعیت‌های امروز کشور به تصمیم‌سازان، از ایجاد حاشیه‌سازی برای مدیریت کشور جلوگیری کرده و زمینه‌های قانونی لازم برای ارتقای کارآمدی و اثربخشی را برای دولت و دستگاه قضایی ایجاد کنند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.