صبح امروز خبرگزاری رویترز مدعی شد که ایران به مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات وین اعلام کرده است که تا پیش از آغاز به کار رسمی دولت جدید در این کشور آمادگی از سرگیری مذاکرات برجامی را ندارد.

به گزارش جماران؛ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی اعلام کرد که مطابق آخرین گزارشات، مذاکرات وین بر سر احیای برجام پیس از پنجم اوت برگزار نخواهند شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: طبق آخرین‌ گزارشات، ایران تنها پس از پنجم اوت آماده از سر گیری گفت‌وگوهای وین بر سر برجام خواهد بود. اگر وقفه میان مذاکرات زیادی ادامه یابد، مذاکره‌کنندگان ممکن است عزم خود را از دست بدهند و فرآیند بیشتر از آن چه که انتظار می‌رود، به طول بیانجامد.

صبح امروز نیز خبرگزاری رویترز نوشت که ایران به مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات وین اعلام کرده است که تا پیش از آغاز به کار رسمی دولت جدید در این کشور آمادگی از سرگیری مذاکرات برجامی را ندارد.

رویترز نوشت که آنها تا قبل از شروع به کار دولت رئیسی برای دور جدید مذاکرات درباره احیای برجام آماده نیستند. بنابراین به نظر می رسد که رایزنی‌های وین تا اواسط اوت (ماه آینده میلادی) انجام نشود.

لیز کاستیو نیه‌تو، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه به خبرنگار یورونیوز در بروکسل گفت: دیروز، چهارشنبه، مقامات ایرانی به اتحادیه اروپا اطلاع دادند که مایلند دور بعدی گفت‌وگوها درباره برجام را در وین هنگامی که دولت جدید روی کار است، یعنی از ۵ اوت از سر بگیرند. در این میان، پرهیز از هرگونه تشدید و اقداماتی که منجر به تضعیف تلاش‌های گسترده دیپلماتیک ما برای اطمینان از اجرای کامل برجام می شود، مهم است. اتحادیه اروپا نیز این مسئله را به وضوح به طرف ایرانی اعلام کرد.

مذاکرات میان ایران و سایر طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک به منظور احیای این توافق و بازگشت آمریکا به آن از ماه آوریل در وین آغاز شده است و واشنگتن نیز به طور غیر مستقیم در آن حضور دارد، اما اکنون به نظر می رسد که پس از پایان دور ششم این رایزنی‌ها در ٢٠ ژوئن یک وقفه در آن به وجود آمده است و طرف های مذاکره کننده هنوز برای بازگشت به وین و ازسرگیری گفت وگوهایشان تاریخی را مشخص نکرده اند.

 

آمریکا: هر گاه ایران آماده بازگشت به وین باشد ما هم برمی‌گردیم

نماینده آمریکا در امور ایران می‌گوید واشنگتن آماده است هر گاه ایران به مذاکرات وین بازگشت به این گفت‌وگوها بازگردد.

«رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران گفته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا آماده است هر گاه ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای به وین بازگشت به این گفت‌وگوها بازگردد.

رابرت مالی که با شبکه خبری «سی‌.ان.ان» مصاحبه می‌کرد اضافه کرد آمریکا معتقد است هنوز برای مذاکره بر سر بازگشت مجدد به برجام زمان وجود دارد.

اظهارات مالی در شرایطی مطرح شده که بحث زمان بازگشت طرف‌ها به هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین به سوژه‌ای داغ در محافل رسانه‌ای و کارشناسی تبدیل شده است.

شب گذشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع غربی مدعی شد مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایران در ماه آینده میلادی برگزار شود. 

این رسانه آمریکایی به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود. 

توییت جدید رابرت مالی

رابرت مالی همچنین طی پیامی در توییتر شامگاه چهارشنبه نوشت: «در همان حال که مایل به توسل به دیپلماسی برای حرکت در مسیر بازگشت دوجانبه به برجام هستیم، تردیدی برای دفاع از شهروندانمان و افشای تخلفات حقوق بشری ایران به خود راه نخواهیم داد.»

وزارت دادگستری آمریکا به تازگی در بیانیه‌ای مدعی شده «اف.بی‌آی» تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ربودن «یک فعال» را در خاک آمریکا خنثی کرده است.  تهران، این ادعای واشنگتن را «مضحک» خوانده و آن را در راستای تلاش واشنگتن برای «احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی‌ارزش شده خود» توصیف کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1517396
  • منبع: ایسنا و فارس
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.