پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با توجه به اظهارات سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛

اتحادیه اروپا حاضر به تحریم منافقین نیست

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه چرا مجاهدین خلق از سوی این نهاد تحریم نمی شود گفت: که اگر در این زمینه بین تمام دولت‌های اتحادیه اروپا توافق حاصل شود آن سازمان یا فرد مربوطه در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد و دولت ها وظیفه دارند که محدودیت‌ها را اعمال کنند.

به گزارش جماران؛ دولت‌های مدعی مدافع حقوق بشر در اروپا هنوز به تعبیر یک مقام ارشد اتحادیه درباره تحریم گروهک تروریستی و پلید مجاهدین خلق با کارنامه‌ای سیاه از جنایت علیه ملت ایران، به اجماع نرسیده‌اند.

پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران ادعا کرد که وضع تحریم علیه سازمان‌ها و اشخاص بر اساس توافق بین اعضا صورت می‌گیرد.

او این مطلب را در پاسخ به این سووال مطرح کرد که یک گزارشگر ایرلندی به نام یروم هوز  پرسید: مجاهدین خلق از سوی ایران و عراق یک گروه تروریستی شناخته شده و اعضاء سابقش، آن را یک فرقه خون‌آشام توصیف کرده که مردم را زندانی، شکنجه و کودکان را از والدین‌شان جدا می‌کند. این درحالیست که آن‌ها قرار است شنبه آینده نشست سالانه خود را در پاریس برگزار کنند. آیا این سازمان نباید توسط اتحادیه اروپا تحریم شود؟

سخنگوی جوسپ بورل اینگونه پاسخ داد که اگر در این زمینه بین تمام دولت‌های اتحادیه اروپا توافق حاصل شود آن سازمان یا فرد مربوطه در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد و دولت ها وظیفه دارند که محدودیت‌ها را اعمال کنند.

گروهک مجاهدین خلق پیشتر در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار داشت. با این حال شورای اروپا در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۸۷ با برخوردی دوگانه و گزینشی دربرابر پدیده زشت تروریسم این گروه را از فهرست سازمان های تروریستی خارج کرد.

همان زمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با اعتراض به این تصمیم در بیانیه‌ای تصریح کرد: اتحادیه اروپا نه تنها باید پاسخگوی بازماندگان قربانیان ترورهای بیرحمانه آن فرقه در ایران و قتل و کشتار شهروندان در عراق باشد، بلکه باید مسئولیت پیامدهای زیان بار این تصمیم در خدشه وارد کردن به تلاش جمعی جامعه جهانی برای مقابله با پدیده شوم تروریسم را بر عهده بگیرد.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا باید بداند که برخورد سیاسی با مقوله تروریسم نزد افکار عمومی جامعه جهانی غیرقابل قبول و مردود است و این تصمیم اتحادیه اروپایی نمی تواند باعث به فراموشی سپردن جنایت های آن گروهک در قتل و کشتار مردم بی گناه و تطهیر این فرقه گردد.

در ادامه بیانیه یادشده آمده است: این اقدام اتحادیه اروپا در مغایرت آشکار با تعهدات بین المللی این اتحادیه در مبارزه با تروریسم از جمله قطعنامه ۱۳۷۳ سازمان ملل متحد است. بازی با کارت تروریسم و تقسیم آن به تروریسم خوب و بد بازی خطرناکی است که قطعا آثار زیانبار آن بیش از همه دامن متولیان آن را خواهد گرفت. همانگونه که در گذشته هم شاهد بودیم حامیان تروریسم و گروههای تروریستی در آتشی که خود افروخته بودند، گرفتار شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.