رافائل ماریانو گروسی دبیرکل آژانس اتمی در گزارش خود به شورای حکام اعلام کرد که ایران قصد دارد از اورانیوم غنی شده (U-۲۳۵) ساخت داخل با خلوص ۲۰ درصد به عنوان سوخت در راکتور تهران استفاده کند.

به گزارش جماران؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران از قصد خود برای تولید فلز اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد جهت استفاده در راکتور تهران خبر داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد این یک اقدام چند مرحله‌ای خواهد بود که نشان دهنده زمان بر بودن آن می‌باشد.  

در همین حال لارنس نورمن خبرنگار "وال استریت ژورنال" در حساب توییتری خود نوشت: رافائل ماریانو گروسی دبیرکل آژانس اتمی در گزارش خود به شورای حکام اعلام کرد که ایران قصد دارد از اورانیوم غنی شده (U-۲۳۵) ساخت داخل با خلوص ۲۰ درصد به عنوان سوخت در راکتور تهران استفاده کند.  

وی افزود: ایران همچنین به آژانس اطلاع داده است که دی اکسید اورانیوم (UO۲) با خلوص ۲۰ درصد به یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه در نیروگاه اصفهان منتقل خواهد شد و در آنجا به تترافلوراید اورانیوم (UF۴) تبدیل خواهد شد و درنهایت فلز اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد تولید خواهد شد تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

واکنش روسیه به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی توسط ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین به خبر رویترز مبنی بر تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد توسط ایران واکنش نشان داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در توییتی نوشت:  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به تولید اورانیوم فلزی تا سقف غنای ۲۰ درصد رو آورده است. آمریکا نیز در ازایش سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تاخیر گفت‌وگوهای وین و احیای کامل برجام است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در ماه‌های گذشته در جریان بوده است.

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

 

واکنش آمریکا به ادعای آژانس مبنی بر غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعای آژانس بین‌المللی اتمی مبنی بر قصد ایران در غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد را «تاسف‌آور» خواند.

ساعتی پس از اعلام ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اعلامیه ایران مبنی بر استفاده از اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد اقدامی تاسف‌آور است.

او ادامه داد: استفاده ایران از اورانیوم ۲۰ درصد تاثیری در مذاکرات وین برای ایران نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، امروز «رویترز» به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران قصد تولید اورانیوم فلزی با سقف غنای ۲۰ درصد دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، نیز در واکنش به این خبر گفته است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به تولید اورانیوم فلزی تا سقف غنای ۲۰ درصد رو آورده است. آمریکا نیز در ازایش سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تاخیر گفت‌وگوهای وین و احیای کامل برجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1516219
  • منبع: ایرنا و ایسنا
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.