گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از آمریکا خواست معافیت ها را در رابطه با تجارت نفت با ایران گسترش دهد و علاوه بر آن معافیت های مرتبط با برنامه های منع گسترش سلاح های هسته ای را به طور کامل تمدید کند.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری رویترز نوشت: آنتونیو گوترش در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل و در آستانه نشست ۳۰ ژوئن خواستار لغو تمامی تحریم ها علیه ایران و تمدید کامل معافیت ها براساس برجام شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه نشست ۳۰ ژوئن (۹ تیر) شورای امنیت، از دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرد که براساس توافق سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای، همه تحریم ها را علیه ایران لغو کند.

گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از آمریکا خواست معافیت ها را در رابطه با تجارت نفت با ایران گسترش دهد و علاوه بر آن معافیت های مرتبط با برنامه های منع گسترش سلاح های هسته ای را به طور کامل تمدید کند.

در جلسه امروز شورای امنیت،  ۱۵ عضو دائم آن قرار است در مورد گزارش دو سالانه دبیرکل بر سر اجرای قطعنامه سال ۲۰۱۵ که توافق هسته ای بین ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین در آن قید شده است، بحث و گفتگو کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین در این گزارش ضمن درخواست از ایران برای بازگشت به تمامی تعهدات خود در قبال برجام، افزود: «من از آمریکا می خواهم تحریم های خود را علیه ایران به موجب توافق هسته ای ۲۰۱۵ لغو کند».

گوترش در پایان تاکید کرد: «من همچنان معتقد هستم که بازسازی کامل برجام بهترین راه برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است».

وی پیش از این و در یازدهمین گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تاریخ ۲۵ ژوئن (۴ تیر) بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و از واشنگتن خواست تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.

وی در این گزارش اظهار داشت  از تعاملات دیپلماتیک اخیر دلگرم هستم چرا که فرصتی را برای ایران و آمریکا فراهم می‌کند تا به اجرای کامل و موثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) بازگردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1515404
  • منبع: ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.