من معتقدم تا اختلاف نظر نباشد کاری جلو نمی‌رود. اتفاق نظر خوب است اما در ارتباط با کشور داری کردن چندان مطلوب نیست. چرا البته یکی از مزایای این یکدست بودن همه قوا این است که به جهت هماهنگی میان قوا دیگر کسی از رئیس جمهور و وزرا سوال یا استیضاحی نمی‌کند. این شاید حسن باشد اما مهم ترین مساله این است که اگر اختلاف سلیقه و دیدگاه‌ باشد شاید انگیزه بیشتری برای کارکرد و عملکرد بیشتر به‌وجود بیاید. اما وقتی همه با هم یکدست شدند همه از هم خاطر جمع خواهند بود، چراکه به خوبی می‌دانند در صورت هر گونه عملکردی قوا به سراغ یکدیگر نمی‌روند و پاسخگویی نخواهند داشت. این در حالی است که امروز سایر کشورها در مسائل اجرایی همسو نیستند و با هم اختلاف نظر دارند.

به گزارش جماران؛ روزنامه آرمان ملی نوشت: انتخابات به اتمام رسید و منتخب مردم مشخص شد. این در حالی است که همه می‌گویند از فردای انتخابات باید همه اختلافات و کدورت‌ها را پایان داد و به رئیس جمهور منتخب برای تشکیل یک دولت قوی و کارآمد کمک کرد. چنانکه حسن روحانی رئیس جمهور مستقر نیز همین رویه را پیش گرفته و در مدت زمان باقی مانده از عمر دولت خود علاوه بر تکمیل پروژه‌ها و رویه معمول و جاری دولت به منتخب مردم در جهت شناخت بیشتر از دولت، عملکردها و دستاوردها کمک می‌کند. آنچه مسلم است سید ابراهیم رئیسی امروز دیگر کمتر از چهل روز دیگر در مقام رئیس جمهور دیگر نه در مقام مطالبه گر بلکه در هیبت پاسخگویی در خواهد آمد و باید با عملکردهای مناسب در حوزه‌های مختلف رضایت جامعه را به خصوص در حوزه معیشتی و اقتصادی فراهم سازد. امری که چندان آسان هم نمی‌نمایاند.

در این راستا برای بررسی دولت آینده، یکدست شدن ارکان حاکمیت و چگونگی کمک به منتخب مردم برای حل مشکلات، «آرمان ملی» با حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی نماینده سابق مجلس و فرزند شهید محراب آیت‌ا... اشرفی اصفهانی به گفت‌و گو پرداخته است که می‌خوانید.

 با پایان یافتن انـتخابــات و مشخص شدن منتخب مردم فــکر می‌کنید جامعه و جریان‌های سیاسی چگونه می‌توانند به رئیس جمهور منتخب برای تشکیل دولتی قوی و کارآمد در جهت حل مشکلات و مسائل جامعه کمک کنند؟ 

البته توصیه‌های موکد مقام معظم رهبری  و سایر مسئولان دلسوز به مردم  در جهت کمک کردن به رئیس جمهور منتخب جناب آقای رئیسی توصیه‌ای است که جنبه شرعی، اجتماعی و حقوقی دارد. به هر حال در این مقطع حساس که اهم مشکلات جامعه ما که خود آقایان نیز  در مصاحبه‌ها و صحبت‌ها مطرح می‌کنند مساله اشتغال و رفع فقر و اختلافات طبقاتی است که به شدت در جامعه به وجود آمده و سابقه نداشته که چنین مشکلاتی در جامعه ما به وجود آمده باشد. لذا این شرایط سخت می‌طلبد که همه وظیفه خود بدانیم که به رئیس جمهور منتخب کمک کنیم. همان‌طور که خود آقای رئیسی گفته که می‌خواهد سامانه‌ای باز کند و از همه اقشار درخواست کمک بطلبد تا بتواند مشکلات کشور را حل کند اگر کار ها همین گونه محقق و انجام شود و همه نخبگان کشور  چه در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب را کمک کنند می‌توان به آینده امید بیشتری داشت.

بالاخره آقای رئیسی یک روحانی متدین است و عملکرد کاملا روشن و مشخصی در قوه قضائیه داشته است.  اکنون با این مسئولیت سنگینی که وی بر عهده گرفته نباید او را تنها گذاشت و باید همه در جهت نجات کشور، مردم  و کمک به اقشار آسیب‌پذیر و آسیب دیده‌ای که زیر چرخ مشکلات اقتصادی در حال له شدن هستند دست به دست هم دهیم. باید همه در تشکیل دولت سیزدهم  و سازمان‌های مربوطه که به نحوی به ریاست جمهوری مربوط می‌شود کمک کنند که مشکلات کشور حل شود. اکنون بعد از انتخابات همه دنیا  و خود مردم چشم دوخته‌اند به اینکه آیا آقای رئیسی موفق خواهد شد یا برخی از مردم نگران هستند که شرایط تغییری خواهد کرد؟ با رویه‌ای که مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد جای نکرانی نیست. انتخابات با همه اختلاف نظرها و سلیقه‌ها و اینکه برخی افراد تایید صلاحیت نشدند به پایان رسید اما اکنون که مردم منتخب خود را  انتخاب کردند و آقای رئیسی را به ریاست جمهوری رساندند همه باید همه با اتحاد و وحدت کمک کنیم تا دولت بعدی موفق شود. چرا که کمک به آقای رئیسی و دولتش کمک به کشور، ملت و اقشار آسیب دیده‌ای است که به شدت در فشار اقتصادی هستند.

 برخی معتقدند که با حضور اصولگرایان در مناصب مختلف انتخابی و انتصابی و ایجاد پروژه حاکمیت یکدست دیگر چندان اختلافی میان قوا و نهادها پیش نخواهد آمد و شاید شرایط بهتر شود؛ ارزیابی شما از مساله چگونه است؟

البته من فکر نمی‌کنم مشکلی در این راستا پیش بیاید چراکه یک بار دیگر هم این اتفاق افتاد که پس از دولت اصلاحات در زمان آقای احمدی نژاد هر 3 قوه یک دست بودند و مشکلی میان قوا پیش نیامد. هر چند که  بعضا ناهماهنگی‌هایی بین دولت و مجلس بوجود می‌آمد اما این اتفاقی که اکنون رخ داده استثنایی است که هر 3 قوه یعنی هم قوه مقننه، هم قوه قضائیه و هم قوه مجریه با هم همفکر و هم سو باشند و لذا دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای  اصلا وجود ندارد که بگویند با موانعی روبه‌رو هستیم و کاری جلو نمی‌رود. یعنی اگر هم گفتند که کاری جلو نمی‌رود باید ریشه و علت  مشکل را مورد بررسی قرار داد. 

*مزایا و معایب این نوع رویکرد را چگونه می‌بینید؟

من معتقدم تا اختلاف نظر نباشد کاری جلو نمی‌رود. اتفاق نظر خوب است اما در ارتباط با کشور داری کردن چندان مطلوب نیست. چرا البته یکی از مزایای این یکدست بودن همه قوا این است که به جهت هماهنگی میان قوا دیگر کسی از رئیس جمهور و وزرا سوال یا استیضاحی نمی‌کند. این شاید حسن باشد اما مهم ترین مساله این است که اگر اختلاف سلیقه و دیدگاه‌ باشد شاید انگیزه بیشتری برای کارکرد و عملکرد بیشتر به‌وجود بیاید. اما وقتی همه با هم یکدست شدند همه از هم خاطر جمع خواهند بود، چراکه به خوبی می‌دانند در صورت هر گونه عملکردی قوا به سراغ یکدیگر نمی‌روند و پاسخگویی نخواهند داشت. این در حالی است که امروز سایر کشورها در مسائل اجرایی همسو نیستند و با هم اختلاف نظر دارند. در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این گونه نیست که همه با هم یکدست و یک شکل باشند و طبیعتا با هم اختلاف رای و نظر دارند. در ایران نیز اگر این اتفاق افتاده مردم می‌توانند با دولت  و روسای 3قوه اتمام حجت کنند که دیگر بهانه‌ای برای اختلاف  و چوب لای چرخ گذاشتن نیست و شاهد چوب لای چرخ گذاشتن‌های دولت و مجلس نخواهیم بود. اکنون دیگر  این حرف‌ها نیست و همه متحد، همسو و همفکرند و همه نهادها پشت سر آقای رئیسی خواهند بود. بنابراین هیچ عذر و بهانه‌ای نخواهد بود که کار جلو نرود فقط باید با برنامه و کمک افراد دلسوز جلو بروند و دنبال منافع شخصی خودشان نباشند. در این صورت مطمئنا به موفقیت خواهند رسید.

 برخی معتقدند که آقای رئیسی درصدد است که دولت اول شهید بهشتی را پایه گذاری کند؛ اساسا چه میزان معتقدید که رئیس جمهور منتخب در این مهم و پیاده سازی مدل اندیشه و تفکر شهید بهشتی موفق ظاهر شود؟

من معتقدم که شهید بهشتی دیگر تکرار نخواهد شد و چهره‌های تاثیرگذاری که اوابل انقلاب دشمن از ما گرفت مثل شهید بهشتی واقعا افرادی تکرار ناشدنی هستند. آقای بهشتی شخصیتی استثنایی بود و دشمن هم واقعا با شناخت کامل سراغ ایشان آمد. مرحوم مطهری، مفتح و شهدای محراب نیز از وزنه‌های این نظام بودند که دشمن آنها را از ما گرفت. حال اینکه گفته می‌شود آقای رئیسی مشی شهید بهشتی را پی بگیرد و به آن سمت و سو حرکت کند خود جای تقدیر دارد و مسلما اگر به همان منوال عمل شود آقای رئیسی موفق خواهد شد به شراط اینکه مردم  و جریانات سیاسی او را کمک کنند و آقای رئیسی نیز با برنامه جلو برود و اینگونه نباشد که بگوید با یک جناح کار نمی‌کنم. رئیس جمهور منتخب باید بتواند با همه جناح‌ها اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه رو کار کند. افراد معتدل و به درد بخوری که سابقه خوبی داشته باشند می‌توانند دولت را در حل مشکلات کشور  و برون رفت از شرایط فعلی یاری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.