معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه درباره محصولاتی که در مراکز تجاری ایران و سوریه عرضه خواهد شد، گفت: فهرست کالاهایی که در مراکز دمشق و تهران ارائه می‌شوند متناسب با نیاز بازارهای سوریه و ایران تعیین خواهد شد.

به گزارش جماران؛ معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه از توافق ایران و سوریه برای ایجاد یک مرکز تجاری در دمشق و تهران به منظور عرضه محصولات و تولیدات دو کشور خبر داد.

 « جمال شعیب» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی «أثر» سوریه با اشاره به اینکه گفت و گو های تجاری بین ایران و سوریه ادامه دارد، افزود: طرفین تاکنون برای گشایش یک مرکز تجاری ایرانی در «برامکه» دمشق به منظور عرضه محصولات و تولیدات شرکت‌های ایرانی و در مقابل بازگشایی یک مرکز تجاری در تهران برای فروش محصولات شرکت‌های سوریه به توافق نهایی دست یافته اند.  

وی درباره محصولاتی  که در مراکز تجاری ایران و سوریه عرضه خواهد شد، گفت: فهرست کالاهایی که در مراکز دمشق و تهران ارائه می‌شوند متناسب با نیاز بازارهای سوریه و ایران تعیین خواهد شد.  

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه افزود:  قیمت‌ها توسط شرکت بازرگانی سوریه مورد مطالعه قرار می‌گیرد و کالاها به صورت رقابتی در بازارها ارائه می‌شود.  

شعیب در پاسخ به سوالی در خصوص افتتاح سایر مراکز تجاری ایران در پایتخت سوریه یا سایر استانهای این کشور اظهار داشت که توسعه این مراکز در آینده امکان پذیر است و تلاش می‌شود هرچه سریعتر این مراکز در سایر مناطق سوریه افتتاح شود.  

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه  با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی ایران در حال توسعه مداوم است، افزود: تلاش خود را برای بهبود این روابط به کار گرفته‌ایم.

خاطرنشان می‌شود،  وزیر راه و شهرسازی کشورمان جمعه گذشته با سفر به دمشق در دیدار با مقامات بلندپایه سوری راههای تقویت همکاریهای تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور را بررسی کرد.  

 «محمد اسلامی»  وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان این سفر در دیدار با «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مقر وزارت اقتصاد این کشور، راههای همکاری و تقویت روابط اقتصادی و تبادل تجاری و اجرایی کردن مفاد توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور را مورد بحث و گفت و گو قرار داد.  

در این دیدار مفاد توافقنامه همکاری راهبردی اقتصادی طولانی مدت بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه و موارد اجرا شده و مواردی که روی آن کار می‌شود، همراه با موانع و مشکلاتی که مانع از اجرای برخی از مفاد شده است، مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.  

بالا بردن سطح تبادل تجاری و سازوکارهای تسهیل مبادله کالا و تعاملات مالی بین تهران و دمشق که می‌تواند به برداشتن موانع پیش روی شرکت‌های ایرانی و سوری کمک کند، از دیگر مباحث این دیدار بود.  

 «کیوان کاشفی»  رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه اردیبهشت امسال در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تجارت میان دو کشور در مسیر صعودی قرار دارد، گفت: در حال حاضر سوریه به سوی بازسازی می‌رود و اقلام حوزه ساخت و ساز، پل‌سازی و سد سازی، تامین برق و خدمات فنی و مهندسی در صدر فهرست صادرات به این کشور از سوی ایران قرار دارد. 

وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها از دو برابر شدن تجارت دو کشور در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) حکایت دارد، اظهار داشت: این در حالی است که تحریم‌ها روند این رشد تجاری را کند کرده است و از سوی دیگر به دلیل شرایط موجود در سوریه سطح اقتصاد این کشور کوچک شده و از تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری به پنج میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به اینکه سوریه از کشورهای قدرتمند در بخش تولید محسوب می‌شود، افزود: این کشور در بخشی از حوزه‌های تجاری خودکفا عمل می‌کند اما به دلیل وضع موجود و اعمال تحریم‌ها به برخی از اقلام دسترسی کمتری دارد به همین دلیل می‌توانیم تجارت خود با این کشور را افزایش دهیم. 

کاشفی با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و سوریه در سال ۹۹ طبق آمارها ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: در سال جاری این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این روند صعودی در سال‌های آینده می‌تواند تجارت میلیاردی را در پی داشته باشد. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با اشاره به مقررات ممنوعیت‌های وارداتی ایران، گفت: باید واردات از سوریه را در برخی موارد استثنا قرار دهیم تا روند صعودی تجارت دو کشور ادامه پیدا کند. 

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه در مناطق آزاد می‌تواند راهکاری برای این روند باشد، اظهار داشت: سوریه در بخشی از تولیدات کشاورزی مانند زیتون و همچنین پارچه و منسوجات برندهای معتبر دارند و در تولیدات نخ و پشم دام زنده نیز می‌توانند کالاهای با کیفیت مناسب را عرضه کنند. 

به گفته کاشفی، تولیدات داخلی سوریه در بخش غذایی و دارویی می‌تواند بازار مناسبی در ایران به همراه داشته باشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.