سه نماینده سابق مجلس و یک دیپلمات پیشین در گفت و گوهایی جداگانه به تشریح اولین مناظره انتخابات 1400، نقش صداوسیما و عملکرد 7 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نه در سوالات و نه در اظهارات اجازه نمی‌دهند که کاندیداها به حوزه بحران‌های اقتصادی فعلی و تحریم‌ها ورود کنند و قصد دارند، آنها را به ناکارآمدی دولت فعلی نسبت دهند.

محمود صادقی در خصوص ارزیابی مناظره‌‌های انتخاباتی، اظهار کرد: اگرچه مناظره‌ها شوق زیادی را برنیانگیخت اما نمی‌توان آنها را بی‌تاثیر دانست. نظرسنجی دو روز گذشته نشان می‌دهد که مناظره تاثیراتی روی دیدگاه مردم نسبت به کاندیداها داشته است.

وی با بیان اینکه این مناظره‌ها ضعف ساختاری دارد، افزود: شیوه مدیریتی که صدا و سیما اعمال می‌کند، فرصت مناسبی را در اختیار مناظره‌کنندگان برای طرح دیدگاه‌هایشان قرار نمی‌دهد. چون هدف اصلی از مناظره این است که چالش ایجاد شود و دیالوگی شکل بگیرد اما این شکل چیدن موازی صندلی‌ها و طراحی ۴ دقیقه‌ای اظهارات کاندیداها نشان‌دهنده ترس طراحان این برنامه است که نمی‌خواهند درگیری فکری و سیاسی شکل بگیرد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: چینش کاندیداها دو در برابر پنج است و این پنج نفر از یک طیف هستند و حرف‌های مشابه می‌زنند و هدف اصلی آنها انتقاد از دولت روحانی است، یعنی به نظر می‌رسد که به جز حذف چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان شاهد یک رقابت جدی نیستیم. این رفتارها فرصتی برای تجلی و ابراز این تمایزها ایجاد نمی‌کند و کاندیداها مجبور می‌شوند که در فرصت‌های کوتاه نوعی تمایزی نسبت به یکدیگر نشان دهند.

وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما، گفت: انجام این مناظره‌ها در صدا و سیما را باید قدر دانست. همین که فرصت‌هایی فراهم می‌شود که با همه محدودیت‌هایی که هست، این حرف ها در رسانه ملی زده شود، مغتنم است. اما این مناظره‌ها کمی سرد و محافظه‌کارانه برگزار می‌شود و گویا از قبل مفروضشان این است که نباید چالشی ایجاد شود.

صادقی تأکید کرد: این در حالی است که اساساً مناظره برای چالش است، البته منظور از چالش تهمت و هتاکی نیست، بلکه مردم باید رویکردها و گفتمان‌ها را ببینند تا بتوانند از بین آنها کاندیدای نهایی را انتخاب کنند. در مجموع صدا و سیما سعی کرده است یک شور و نشاطی ایجاد کند و من این عملکرد صدا و سیما را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما نقدهایی هم مطرح است که مستند اول آقای همتی و مهرعلیزاده سانسور شد. به نظر می‌رسد که محدودیت‌هایی که صدا و سیما اعمال می‌کند، بیشتر متوجه این دو کاندیداست.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اضافه کرد: نه در سوالات و نه در اظهارات اجازه نمی‌دهند که کاندیداها به حوزه بحران‌های اقتصادی فعلی و تحریم‌ها ورود کنند و قصد دارند آنها را به ناکارآمدی دولت فعلی نسبت دهند. 

وی در خصوص سفرهای استانی برخی از کاندیداها اظهار کرد: در درجه اول نقض قوانین و مقررات و پروتکل‌هاست که جای سوال دارد که هزینه‌های تدارک سفرها از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ چون طبق گفته خود کاندیداها، آنها توان مالی ندارند و بعید است که هزینه این سفرهای استانی با این توان مالی محدود تامین شود. بنابراین عدم رعایت پروتکل‌ها و منابع مالی که اینها را پشتیبانی می‌کنند، جای سوال دارد.

صادقی خاطرنشان کرد: بحث این است که چه کسی باید این موضوعات را پیگیری کند. آقای رئیسی که رئیس قوه قضاییه هستند و شاهد یک تعارض منافع هستیم که اگر تخلفی هم صورت بگیرد، قوه قضاییه رئیس خود را مورد مواخذه قرار خواهد داد؟!

 

محمدرضا خباز

 

خباز: صدا و سیما از همه ملت حقوق می‌گیرد اما برای اقلیتی کار می‌کند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: صدا و سیما در طول سال بی‌طرف نیست؛‌ از همه ملت حقوق می‌گیرد اما برای اقلیتی کار می‌کند. تا‌کنون در همین مناظره و قرعه‌کشی‌های صورت گرفته عادلانه بوده ولی از این به بعد اگر قرار باشد به مناسبت اعتراض برخی کاندیداها که بگوید به من توهین شده، به او وقت بدهند و به دیگرانی وقت ندهند باید از صدا و سیما انتقاد کنیم که عدالت را نادیده گرفته است.

محمدرضا خباز در ارزیابی مناظره‌های انتخاباتی و در پاسخ به این سوال که آیا مناظره تاثیری بر میزان مشارکت یا تغییر آرایش سیاسی صحنه انتخابات خواهد داشت، گفت: مناظره اول دارای نکات مثبت و منفی بود که البته نکات منفی آن بسیار بیشتر از نکات مثبت بوده؛ بنابراین در باز کردن یخ انتخابات مقداری موثر بود که البته اثر چشم‌گیری نداشت. در آرایش نیروهای سیاسی اما تاکنون شاهد شکل‌گیری آرایش جدیدی نبودیم مگر آنکه جبهه اصلاحات ایران تشکیل جلسه داده و تصمیم‌گیری کند تا آرایش سیاسی جدید را شکل دهد و از نامزدی حمایت کند. 

وی افزود: بنده پس از مناظره اول فضای مجازی را رصد کرده و گفت‌وگوهایی داشته‌ام که نشان می‌دهد مناظره اول تا حدی در جلب مشارکت موثر بوده اما مردم انتظار داشتند که کاندیداها راهکار ارائه دهند، نه اینکه نمودار نشان داده و فقط بگویند ما می‌خواهیم نقدینگی را مهار کنیم؛ در حالی که برای مثال باید می‌گفتند مشکل کشور نقدینگی است و بنده برای حل این مشکل چنین راهکاری دارم و الا اینکه نقدینگی باید مهار شود را سایر دولت‌ها هم می‌دانستند. می‌گوید باید تورم کاهش پیدا کند و بعد باید راهکاری ارائه دهد که قابل اجرا باشد. شمای کاندیدا اگر می‌خواهی مشکل مردم را حل کنی، مردمی که زیر بار فشار اقتصادی صدای شکسته شدن استخوان‌هایشان به گوش می‌رسد، از شما انتظار دارند راهکار ارائه دهید. 

خباز ادامه داد: یک کاندیدای انتخابات اگر می‌خواهد برتری خودش را نسبت به دیگران نشان دهد، باید راهکار ارائه دهد اما متاسفانه همان راهکار بد، مذموم، غیراخلاقی و غیراسلامی هتاکی و توهین در دستور کار کاندیداها قرار گرفت و اثر سوء آن قطعا در جامعه نمود پیدا کرده و الگوی بدی را ایجاد خواهد کرد. آقایان فکر می‌کنند به این طریق رای جمع می‌کنند اما این اقدامشان باعث می‌شود در دید مردم سطح‌شان پایین آمده و جامعه اقبالی به آن‌ها پیدا نکند.

وی تاکید کرد: این افراد فکر می‌کنند شجاعت در فحش دادن است،‌ انقلابی بودن در توهین کردن است؛ حالا که انقلابی هستیم باید صدایمان را کلفت کنیم و به افراد توهین کنیم. انقلابی بودن یک لغت مقدس است که رفتار فرد انقلابی و غیرانقلابی را از هم تمیز می‌دهد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اقدام صدا و سیما در اختصاص زمان مجزا به یکی از کاندیداها که معتقد است اتهاماتی به او نسبت داده‌اند در حالی که در همین مناظره اتهاماتی به رئیس‌جمهور و دولت زده شد اما صدا و سیما حتی به نامه درخواست پاسخ‌دهی دولت جواب نداده است، گفت: صدا و سیما در طول سال موضع‌دار است و بی‌طرف نیست؛‌ از همه ملت حقوق می‌گیرد اما برای اقلیتی کار می‌کند. تا کنون در همین مناظره و قرعه‌کشی‌های صورت گرفته تا الان عادلانه بوده ولی از این به بعد اگر قرار باشد به مناسبت اعتراض برخی کاندیداها که بگوید به من توهین شده، به او وقت بدهند و به دیگرانی وقت ندهند باید از صدا و سیما انتقاد کنیم که عدالت را نایده گرفته است. 

وی افزود: یکی از دلایل نارضایتی مردم در سال ۸۸ همین اقدامات به دور از عدالت صدا و سیما بود که به یکی از نامزدها زمان افزون بر باقی کاندیداها داد و مردم که دیدند صدایشان در صدا و سیمای ملی هم شنیده نمی‌شود به خیابان‌ها آمدند. در این مناظره هم شاهد بودیم که پنج نفر همزمان به یک کاندیدا حمله می‌کردند که اگر بنا به زمان دادن باشد باید به آن کاندیدا هم زمان بدهند تا از خودش دفاع کند یا اتهامات دروغی به دولت نسبت داده شد که باید دولت مستقر بتواند در زمانی از خودش دفاع کند و به اتهامات پاسخ دهد. افرادی که امروز دولت را متهم به ناکاآمدی می‌کنند از دولتی حمایت می‌کردند و ارکان آن دولت بودند که تحریم‌ها را کاغد پاره می‌دانست و این دولت میراث‌دار آن تحریم‌ها شده است. 

خباز در پاسخ به این سوال که برخی افراد حاضر در صحنه انتخابات با این فلسفه ثبت‌نام کرده‌اند که در مناظره‌ها از کاندیدای اصلی جریان اصولگرا حمایت کنند در حالی که اساسا با رد صلاحیت نامزدهای مطرح جریان اصلاحات این فلسفه حضور هم از بین رفته است، فکر می‌کنید این آقایان تا چه زمانی در عرصه حضور داشته باشند،‌ گفت: امیرالمومنین(ع) می‌گوید شخص زیر زبانش پنهان است یا تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد؛‌ سخنان این آقایان نشان می‌دهد، پوششی هستند. وقتی همه با هم به یک نفر هجمه می‌کنند، این چند پیام دارد؛ اول اینکه آن فرد را پیروز انتخابات می‌دانند، همچنین نشان می‌دهد آمده‌اند تا با توهین و اتهام وقت آن فرد را به نحوی از بین ببرند که او به جای طرح برنامه‌ها، زمانش را صرف پاسخ دادن به اتهامات کند. پیام دیگر حضور این نامزدها این است که نشان می‌دهد سطح برخی آقایان حضور در این جایگاه نبوده و به هیچ عنوان نمی‌توانند شخص دوم کشور باشند. 

 

سید جلال ساداتیان

 

ساداتیان: مذاکره‌کنندگان با دست بازتری نسبت به گذشته در وین حضور دارند

یک دیپلمات پیشین گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که سیاست خارجی فراتر از دستگاه دیپلماسی انجام می‌شود و نهادهای تصمیم‌گیر آن با وزارت امور خارجه متفاوت هستند؛ در نتیجه اظهارنظرهایی که در نتیجه رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد را هم دنیا و هم در داخل خیلی جدی نمی‌گیرند.

سیدجلال ساداتیان در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای، مساله برجام و مذاکره تا چه میزان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تاثیرگذار است، گفت: در جریان آشکار شدن سخنان آقای دکتر ظریف، جدای از این که چرا و چگونه این گفت‌وگو منتشر شد؛ بعد از آن موضع رهبری را داشتیم که ایشان تاکید کردند که سیاست خارجی فراتر از دستگاه دیپلماسی انجام می‌شود و نهادهای تصمیم‌گیر آن با وزارت امور خارجه متفاوت هستند؛ در نتیجه اظهارنظرهایی که در نتیجه رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد را هم دنیا و هم در داخل خیلی جدی نمی‌گیرند و می‌دانند این‌ها اظهاراتی است که تنها در زمان انتخابات یا کمپین انتخاباتی مطرح می شود. 

وی افزود: هر کدام از این کاندیداها انتخاب شوند بر اساس این که دیدگاه‌شان چه بوده می‌توانند برنامه‌ریزی کنند، ضمن این که باز هم تغییراتی را شاهد خواهیم بود. برای مثال حتی رئیس‌جمهور آمریکا آقای بایدن اظهارنظرهایی را در زمان تبلیغات انتخاباتش مطرح می‌کرد که وقتی بر کرسی ریاست نشست قدری تعدیل شد و تغییراتی در برنامه‌هایش داد و همین وضعیت در مورد ایران ممکن است اتفاق بیافتد چرا که روسای جمهور گذشته هم اظهاراتی داشتند که نتوانستند آن‌ها را محقق کنند؛ در نتیجه آنچه در مقام عمل و حوزه اجرا اتفاق می‌افتد با نیت پیش از عمل متفاوت است. 

وی ادامه داد:‌ در نتیجه کشورهای مختلف دنیا هم می‌دانند این اظهارنظرها، اظهارنظرهای مقطعی این دوران است و آن را خیلی جدی نمی‌گیرند و در داخل هم همین طور است. این که بخواهید بگویید مواضع تک تک این افراد را می خواهیم بررسی کنیم و ببینیم در حوزه سیاست خارجی چه می گویند که اگر رأی آوردند یا حداقل دو سه نفری که محتمل است رأی بیاورند آن وقت مواضع آنها مطرح می شود. آقای زاکانی و آقای قاضی‌زاده هاشمی برای این که رأی بیاورند خیلی جدی گرفته نمی‌شوند. آقای محسن رضایی و آقای سعید جلیلی در ارتباط با آقای رئیسی اندکی تبیین‌هایی وجود دارد که چه اتفاقی ممکن است بیافتد که اینها در صحنه بمانند یا حذف شوند و یا به نفع دیگری کنار بروند و بتوانند از موقعیت بهتری برخوردار شوند؛ ولی آنچه که امروز مطرح می‌شود پیش‌تازی آقای رئیسی در نظر سنجی‌ها است. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در نقطه مقابل آقای مهرعلیزاده به عنوان یک اصلاح‌طلب و آقای همتی به عنوان یک کارگزارانی حضور دارند که گویا مجموعه اصلاح‌طلبان یا بخشی از آن‌ها که نظر نداشتند و اعلام کرده بودند هیچ کاندیدایی در این دوره انتخابات ندارند در حال بررسی این دو گزینه هستند که اگر یک گزینه انتخاب شود قطعا صحنه انتخابات داغ‌تر خواهد شد در آن شرایط ممکن است موقعیت‌ها متغیر شود.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که برخی کند شدن روند مذاکرات وین را ناشی از این موضوع می‌دانند که غرب  منتظر است ببیند چه اتفاقی در انتخابات رخ می‌دهد، آیا این تحلیل را نزدیک به واقعیت می‌دانید، گفت:‌ سخنگوی دولت، آقای ربیعی مطرح کردند که در کلیات، توافق شده و اظهار امیدواری کردند که قضایا مثبت جلو رفته و اگر اراده پایتخت‌ها بر این باشد که توافق حاصل شود در هفته پیش رو ممکن است این کار اتفاق بیافتد و از فهوای کلام ایشان جنبه مثبت قضیه استنباط می شود.

وی افزود: البته بر این موضوع تاکید شده که کلیات را توافق کرده‌اند و کار بر روی برخی جزئیات ادامه دارد و یک گزارش خارجی هم دال بر این بود که نمایندگان کشورها با اختیارات بیشتری نسبت به گذشته در مذاکرات حضور دارند چرا که در گذشته تک به تک و مورد به مورد موضوع را باید با پایتخت‌هایشان چک می‌کردند  و الان این کار را نمی‌کنند در نتیجه همه این‌ها پیام‌ها و پالس‌های مثبتی است که نشان می‌دهد طرفین علاقه به توافق را از خودشان نشان می‌دهند و خیلی هم منتظر انتخابات نیستند. 

وی ادامه داد: قطعا اگر مذاکرات در این دوره به نتیجه منتهی نشود، پس از انتخابات شاهد چند ماه فرآیند انتقال قدرت خواهیم بود که در نتیجه آن نیز مشخص نیست چه کسانی مذاکرات را ادامه خواهند داد. گمان می کنم مذاکره روند خودش را طی می کند و اگر در بخش هایی کندی ایجاد شده به لحاظ ماهیت و طبیعت موضوعی است که مورد بحث قرار می‌گیرد.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که بر خلاف چیزی که به نظر می رسد مبحث سیاست خارجی در انتخاباتی مثل انتخابات امریکا برای این که رأی دهنده‌ها را پای صندوق بیاورد موثر نیست ولی در ایران همیشه موثر بوده. فکر می‌کنید امسال هم  بحث برجام و سیاست خارجی و موضع کاندیداهایی که احتمال بیشتری دارد در عرصه باقی بمانند چقدر در حضور مردم پای صندوق های رأی تاثیر داشته باشد، گفت: بحث سیاست خارجی ایران به دلیل این که تاثیر مستقیم تحریم‌ها را بر زندگی، معیشت و سفره‌های مردم داشته باعث شده تا مردم به آن توجه بیشتری داشته باشند. ماهیت انقلاب اسلامی هم وقتی این شعار را مطرح می‌کند که نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی یا در شعار اولیه اش استقلال آزادی جمهوری اسلامی در هر دو کلمه استقلال نگاه به سیاست خارجی است. در مساله نه شرقی نه غربی نگاهش به سیاست خارجی است؛ یعنی ماهیت انقلاب و نظام هم عنایت ویژه‌ای به مساله سیاست خارجی داشته و دارد.

وی افزود: پس مساله توجه به سیاست خارجی در ذات انقلاب جدای از دولت‌هایی که می آیند و می روند بوده و هست. ضمن این که شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم و نحوه تعامل یا عدم تعاملی که با بیرونی‌ها داشته‌ایم و همچنین عملکرد برخی از جناح‌ها در داخل مثل این که به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کردند یا سفارت انگلستان را گرفتند یا از ابتدای انقلاب که لانه جاسوسی گرفته شد همه تاثیرات جریان‌های داخلی بر مساله سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: الآن هم که برجام مطرح است و دولت آقای روحانی به عنوان نقطه قوت دولت خودش در دو دولت مساله برجام را دنبال کرد با بد عهدی آمریکا و آمدن آقای ترامپ مساله تحریم‌ها بهانه بسیار قوی به دست مخالفینی داد که از ابتدا و در طی جریان‌ها مخالفت می‌کردند و بعد هم در طول دولت آقای روحانی همواره تلاش کردند که از مساله برجام به عنوان یک چماق علیه دولت استفاده کنند در حالی که برجام تاثیرات حقوقی، حیثیتی و دیپلماسی خاص خودش را در دنیا داشت و به نفع و خواست جمهوری اسلامی عمل کرد ولو آن که تحریم های ظالمانه و یک جانبه آقای ترامپ علیه ایران آن گونه که او می خواست ایران را به زانو دربیاورد و ایران را پای میز مذاکره با خودش بکشاند برایش حاصل نشد اما از طرف دیگر باعث انزوای بیشتر او شد.

وی افزود:  این حداقل فایده است و سه سال بعد از تثبیت برجام دیدیم رشد اقتصادی اتفاق افتاد و کشورهای مختلف هیات‌هایشان را آوردند و بردند که در ایران سرمایه گذاری کنند و در اینجا تعامل داشته باشند و این فایده‌ها را داشت ولی این فایده ها ادامه پیدا نکرد و اروپایی‌ها به تبع فشارهای آمریکا از ایجاد تعهدات و اجرای آنها سر باز زدن و خودشان را منفک کردند و به بازی کردن شروع کردند؛ یعنی حمایت سیاسی و حمایت بین المللی‌شان برقرار بود ولی حمایت واقعی اقتصادیشان را از ایران دریغ داشتند و در این وضعیت طبیعی بود که این شرایط بهانه را به دست مخالفین بدهد و بگویند برجام مضر است و عبارت های دیگری به کار ببرند. البته ما در چند جبهه دچار مشکل بودیم و یکی همین FATF است که اجازه نمی دهد نقل و انتقالات مالی ما به آسانی صورت بگیرد.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که آقای رضایی می‌گوید می خواهد مساله لوایح چهارگانه را تعیین تکلیف کند در صورتی که ایشان یکی از مخالفین و موانع تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند؛ آیا مخالفت پیش از کاندیداتوری به گروگان گرفتن معیشت مردم نبوده است، گفت: ایشان اگر می‌خواست این لوایح تعیین تکلیف شود باید در مجمع به آن رای می‌داد. مشکلات ما در بعد سیاست خارجی اقتصادی است در ارتباط با مساله برجام خیلی گذرا به آن اشاره کردم و با تمرکز نیست ولی اگر بخواهیم تمرکز کنیم باید تمام جنبه های مثبت و احتمالا منفی آن را هم مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: البته ما در بحث سیاست خارجی فقط مساله برجام و مساله آمریکا را نداریم و روابطی که خصوصا با همسایگان داریم و روابطی که می‌توانستیم در منطقه و تعاملاتی که با کشورهای مختلف می‌توانستیم داشته باشیم نیز مطرح است.  این که چرا نتوانستیم باید نظرات مجریان را هم بشنویم که محدودیت‌ها و معذورات آنها چه بوده که ما خیلی خوب نتوانستیم با همسایگان و بسیاری از کشورها تعامل داشته باشیم که البته باز هم اینجا به ناچار یکی از دلایلی که ذکر می شود مساله حضور آقای ترامپ و فشارهایی است که او بر کشورهای مختلف وارد می کرد که اگر هر کشوری با ایران کار کند و تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه امریکا را در نظر نگیرد مشمول تنبیه و تحریم آمریکا خواهد شد.

وی افزود: مساله بعدی محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی کشور است که حتی کره جنوبی یا همین عراق که همسایه ما است را از مبادله مالی را ما باز می‌دارد. در نتیجه بخشی از این قضایا هم متوجه خودمان می شود و باعث شده که این فرایند بسیار پیچیده شود که علل آن یک و دو تا نیست و علل مختلف داخلی و بیرونی دست به دست همدیگر داده و این وضعیت را برای ما ایجاد کرده و بعضا کاندیداهای محترم به اینها اشاره کرده و تلاش می کنند از این راه دل مردم را به دست بیاورند و رأی آنهام را به سمت خودشان جلب کنند.

 

میرحمایت میرزاده

 

میرزاده: مناظره اول نشان داد قرار است یک گروه با ادبیات مشخص، به دولت بتازند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: مناظره اول نشان داد که یک گروه آمده است تا به دولت بتازند. امیدوارم در وقت باقی مانده صداوسیما فضا را طوری مدیریت کند که حداقل برای برخی شائبه‌ها و ابهامات در عملکرد مجال پاسخگویی فراهم شود زیرا کل نظام هم مطرح است؛ چراکه صرفا پای دولت در میان نیست و اگر خدایی نکرده نگرش منفی هم باشد همه را در نظر می‌گیرند.

میرحمایت میرزاده درباره مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه با توجه به عملکردی که صداوسیما داشته باتوجه به این که تنها به یکی از نامزدها وقت دفاع از خود را داده است و در مقابل حتی نامه دولت را برای دفاع از خودش نسبت به مسائلی که در مناظره اول مطرح شد بی جواب گذاشت، این گونه رفتارها  چه تاثیری بر مشارکت مردم در این دوره از انتخابات دارد، گفت: اگر بخواهیم از بعد مثبت به قضیه نگاه کنیم، در این شکی نیست که  صدا و سیما آستین‌ها را بالا زده است تا مشارکت را افزایش دهد، شرایط هم نشان می‌دهد تمام شبکه‌های صداوسیما به هر نیت و دلیلی که دارند بسیج شده‌‌اند تا میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کند. 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید مباحثی نسبت به دولت و شخصیت‌های مختلف در برنامه‌های مختلف صداوسیما حال فرق نمی‌کند چه انتخاباتی باشد و چه غیر انتخاباتی، چه به صورت موردی از طریق کاندیدای محترم  مطرح و چه کارشناسان مطرح می‌شود؛ مانند ابهامات و سوتفاهم‌ها و یا حتی گاهی جسارت‌ها و توهین‌هایی که نیاز به توضیح برای ملت شریف ایران دارد؛ چراکه این نگرش را به وجود می‌آورد به این دلیل که در رسانه ملی منتشر می‌شود اصل بر این گذاشته می‌شود که صحت دارد؛ بنابراین طبق قانون و اخلاق باید به دولتمردان و یا نماینده دولت  وقت داده شود تا دفاعیات خود را بیان کند.

میرزاده تاکید کرد: امیدوارم حداقل تا زمانی که انتخابات تمام نشده است وقتی هم در اختیار دولت قرار گیرد، زیرا اگر وقت داده نشود، قطعا شائبه برنامه‌ریزی از قبل در جامعه بیشتر تقویت می‌شود که باید بگویم این امر نه تنها  هیچ کمکی به افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی نمی‌کند، بلکه هنگامی که آنان مشاهده کنند افرادی ۴ سال پیش یک حرف‌هایی زدند و امروز قدرت دفاع از خودشان را ندارند و عملکردشان زیر سوال رفته است، انگیزه‌ای هم برای مشارکت ندارند.

وی تاکید کرد: اگر ما نتوانیم فرصتی را در اختیار افراد برای دفاع از خودشان قرار دهیم مردم می‌گویند یعنی خود نظام ۴ سال پیش در این صداوسیما کاندیداها را آورد و انتخابات برگزار شد نتیجه‌اش صفر و دوباره همان راه‌ها از ابتدا آغاز می‌شود. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد که بعضی از رفتارها و اتفاقات همین تبلیغات فعلی را هم زیر سوال قرار می‌برد و اعتماد مردم را کم می‌کند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: این که سوال می‌شود آیا این مناظره‌ها می‌تواند باعث افزایش مشارکت شود؟ بله این مناظره‌ها می‌تواند باعث افزایش مشارکت شود، اگرچه به اندازه چهره‌هایی که باید از طریق شورای نگهبان از جناح‌های مختلف تائید می‌شدند، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد اما در هر حال خود مناظره در مشارکت تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است عمکلردها نتیجه برعکس داشته باشد، یعنی حرف‌هایی در مناظرات زده شود که کل نظام، دولت و مسئولان همه مورد تمسخر قرار گیرند و عملکردها در صفر ضرب شود. این باعث کاهش مشارکت می‌شود، یعنی بگویند وضع مملکت به گونه‌ای شده است که خودشان هم می‌گویند دزدی فساد و خیلی چیزهای دیگر  وجود دارد که همین امر ممکن است باعث کاهش مشارکت  شود.

میرزاده خاطرنشان کرد: باید هنگامی که دولت، مسئولی، سازمانی و نهادی زیر سوال قرار می‌گیرند به نوعی بتواند از خودش دفاع کند تا بسیاری از ابهامات برطرف شود.

وی با اشاره به این که مناظره می‌تواند هم باعث افزایش مشارکت و هم باعث کاهش مشارکت شود، گفت: از طریق  مناظره اول نمی‌شود گفت ما شاهد افزایش یا کاهش مشارکت مردم خواهیم بود؛ معتقدم حتی اگر در مناظره‌های بعدی برخی چیزها جبران نشود، حس ناامیدی در مردم تقویت خواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دو مناظره بعدی باید نسبت به برخی از اتهامات پاسخ داده شود؛ چراکه عملکرد نظام زیر سوال رفته است.

وی ادامه داد: نمی‌شود در دهه فجر از عملکرد نظام دفاع کنیم و بگویم سالگرد انقلاب چه کارهای انجام دادیم و در یک مناسبت دیگر عملکرها را زیر سوال ببریم! چراکه اگر مردم فیلم دهه فجر و این روزها را کنار هم بگذارند، مشاهده می‌کنند یک چیزی اشکال دارد و می گویند یا آن دروغ یا این روزها دروغ است، نمی‌شود بگوییم انقلاب این کارها را انجام داده است در جای دیگر بگویم کلا دولت خراب کرده است همه جا فساد، رشوه و بی‌قانونی و سواستفاده وجود دارد!

میرزاده درباره نامزدهای پوششی شرکت‌کننده در این دوره از انتخابات بیان کرد: شائبه وجود نامزد پوششی بودن در این دوره از انتخابات وجود دارد، اما باید منتظر باشیم؛ بلاخره ظرف یک هفته پوششی بودن و نبودن افراد مشخص می‌شود زیرا آن‌ها که نمی‌توانند این مسئله را به قرن‌های بعد موکول کنند. 

وی در پایان گفت: قطعاً هنگامی که یک گروه، با یک گفتمان و ادبیات، دولتی را که ۸ سال است بر سرکار آمده زیر سوال می‌بردند، این شائبه ایجاد می‌شود که پشت صحنه سازمان‌دهی شده‌اند و همه یک نفر هستند که  امیدواریم این برداشت‌ها اشتباه باشند، اما حداقل مناظره اول نشان داد ظاهرا به یک طرف قرار است تاخته ‌شود که اگر ادامه یابد قطعا پوششی بودن خودشان را نشان خواهند داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.