علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره درآمد ماهیانه اش گفت: درآمد هیات علمی به عنوان پزشک متخصص می گیرم؛ هیات علمی ها بالغ بر ۲۰ میلیون تومان می گیرند اما من میزان هزینه کرد برای زندگی ام یعنی ۴.۵ میلیون تومان برای هزینه‌های منزل به خانمم می دهم البته هزینه آب، برق، گاز و تلفن بر عهده من است. مابقی حقوق را صرف کار خیر و امور انقلابی می‌کنم.

به گزارش جماران؛ علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن اعلام فهرست اموالش با اشاره به اینکه جریان انقلاب نهایتاً با یک نامزد در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود ابراز امیدواری کرد آن فرد او باشد. بر این اساس احتمال کناره‌گیری زاکانی در روزهای آینده هست.

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه اینترنتی تبادل اظهار کرد: دو واحد ۹۵ متری در خیابان ایران تهران داریم و همسرم یک‌خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد، کل دارایی ما همین است و چیزی غیر از این ندارم، خودرو هم ندارم.

وی درباره درآمد ماهیانه اش گفت: درآمد هیات علمی به عنوان پزشک متخصص می گیرم؛ هیات علمی ها بالغ بر ۲۰ میلیون تومان می گیرند اما من میزان هزینه کرد برای زندگی ام یعنی ۴.۵ میلیون تومان برای هزینه‌های منزل به خانمم می دهم البته هزینه آب، برق، گاز و تلفن بر عهده من است. مابقی حقوق را صرف کار خیر و امور انقلابی می‌کنم. 

زاکانی درباره چگونگی هزینه کرد تبلیغات انتخاباتی توضیح داد: بنا ندارم تبلیغ پر هزینه کنم، پول هم داشتم هزینه نمی کردم؛ سال ۹۲ محضر رهبری رسیدم ایشان به بنده فرمودند کسی برای این فکرهایی که تو داری پولی نمی دهد از کجا پول می آوری؟ به ایشان گفتم که با خانمم و سه دخترم متعهد شدیم که خانه مان را برای تبلیغات بفروشیم که ایشان نهی کردند؛ رهبر انقلاب در خصوص تبلیغات در ۱۵ اردیبهشت ۹۲ چارچوب را فرمودند که بر اساس آن کارهایم را انجام می دهم بدین شکل که به مردم بگویم چه کارهایی می کنم و چه کارهایی نمی کنم، بر روی صداوسیما تمرکز کنم و نظرات را بیان کنم لذا تمام ظرفیت‌های انتخاباتی خود را بروی فضای مجازی و صداوسیما گذاشته‌ام.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند که من یار کمکی آیت‌الله رئیسی در مناظرات انتخاباتی هستم، اظهار کرد: بیان این موضوع توهین به آیت‌الله رئیسی و من است و به این افراد توصیه می‌کنم که از حرف‌های خود توبه کنند. در مناظرات مشخص خواهد شد که کدام نامزدها کمکی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۲ و ۹۶ در انتخابات ثبت‌نام کردم و علی‌القاعده خودم را اصلح‌تر از بقیه می‌دانستم، افزود: در آن دوران، پرونده‌ای برای من به علت مبارزه با مفاسد اقتصادی در جریان بود و به یک سال زندان محکوم شدم اما در پیگیری‌های مجدد، با رأی قاطع هیئت‌منصفه تبرئه شدم؛ در نتیجه شورای نگهبان صلاحیتم را احراز نکرد. وزارت نفت، یکی از نهادهای امنیتی و برادر رئیس‌جمهور از جمله شاکیان این پرونده بودند؛ هر بار به دادگاه رفته‌ام، برای دفاع از حق ملت بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: حدود ۱۵ پرونده مختومه در دستگاه قضا دارم و معتقدم پرونده‌های پرافتخاری هستند؛ تاکنون معاون رئیس‌جمهور، برادر رئیس‌جمهور و وزیر نفت از من شکایاتی داشته‌اند.

زاکانی با بیان اینکه برنامه‌های خود را در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به شورای نگهبان دادم، بیان کرد: بعد از احراز صلاحیتم، به شورای نگهبان نامه نوشتم و از این شورا تشکر کردم، شورای نگهبان به وظیفه خود عمل کرد و من هم به تکلیفم؛ به دوستانم گفتم که من قبل از خط مقدم شهید شدم.

وی افزود: در آن دوران، سخنگوی شورای نگهبان گفت من در سال‌های ۹۲ و ۹۶ برنامه‌های کاملی به شورا نگهبان ارائه کردم. یک صف طولانی برای علاقه‌مندان به خدمتگزاری در انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل شد و به علت انسجام جریان انقلاب وارد میدان نشدم؛ بعد دیدم که بانیان وضع موجود، مجدداً در انتخابات ثبت‌نام کردند و برخی از عناصر این جریان در انتخابات حضور دارند؛ نماد بانیان وضع موجود در میان مردم دیده می‌شود و باید با این پلشتی‌ها مقابله کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با بیان اینکه هر ۷ نامزد انتخاباتی برنامه‌های خود را به شورای نگهبان ارائه داده‌اند، اظهار کرد: من به هر ۶ نامزد دیگر احترام می‌گذارم اما ایده‌های خود را برای تغییر و تحول در کشور مطرح خواهم کرد. یک وجه از عدالت، مبارزه با فساد است و به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین، عدالت یعنی هر چیزی سر جای خود باشد. بنا دارم که به مفهوم عدالت تکیه کنم و حرکت خود را در سه‌ضلعی عقلانیت، معنویت و خلاقیت تعریف کنم؛ محصول این سه‌ضلعی، عدالت و صیانت از استقلال و آزادی است. کشور باید ‌توسط همه مردم ساخته شود و تمام ظرفیت‌ها در کنار هم‌معنا پیدا می‌کنند.

زاکانی با اشاره به اینکه نوع مواجهه من با فساد فرق می‌کند و به دنبال مسائل جزئی نرفتم، تصریح کرد: به نظر من باید با دانه‌درشت‌ها برخورد شود تا حساب کار دست بقیه بیاید. عمده‌ی پرونده‌هایی که من دنبال می‌کنم، ابعاد بسیار وسیعی دارند؛ ماجرای پتروشیمی باختر و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تنها نمونه‌ای از آن است؛ سه برادر به کمک طبری، زمین‌های متعلق به بنیاد را تغییر کاربری داده‌اند و زدوبندهایی که پیرامون خرید پتروشیمی باختر صورت گرفته است؛ یکی از اقدامات مطلوب آیت‌الله رئیسی، تخریب این زمین‌ها بوده است. مردم مالک این دارایی‌ها هستند و از حق آنان نباید گذشت. پیرامون این مسئله دومرتبه با آیت‌الله رئیسی صحبت کردم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم گفت: یکی از کارهای خوب مجلس دهم، تصویب اصل ۴۹ قانون اساسی بود و آیین‌نامه آن نوشته شده است. کشور روی سرمایه خوابیده اما این پول‌ها دست یک عده خاصی است.

وی پیرامون محل سکونت و تحصیل دختر خود افزود: اخیراً دروغ‌هایی درباره محل سکونت و تحصیل دخترم توسط برخی از کانال‌های تلگرامی و کاربران در فضای مجازی منتشر شده است؛ بر این اساس ادعا شد که دختر علیرضا زاکانی دوتابعیتی بوده و در کشور سوئیس ساکن است؛ اما واقعیت این است که شایعه دوتابعیتی‌بودن و سکونت دائم در سوئیس صحت نداشته و وی حدود یک‌سالی ‌است که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است. دختر من در سال ۱۳۹۵ از رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. سپس در رشته «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد؛ در دانشگاه EPFL سوئیس و به جهت سابقه ممتاز تحصیلی به‌صورت رایگان مشغول به تحصیل شده است. لازم به‌ذکر است که وی هیچ‌گونه بورسیه‌ تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اضافه کرد: نوه من شناسنامه ایرانی دارد و یک عده‌ای که قدر وطن خود را نمی‌دانند به دنبال پاسپورت آمریکایی‌ و کانادایی برای فرزندان خود هستند.

زاکانی با بیان اینکه من در ۱۹ سالگی مسئول محور لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بودم، گفت: علاوه بر حضور در دوران دفاع مقدس، زمانی که وارد جریان دانشجویی کشور شدم، جهت آن را تغییر دادم و تأیید آن را از مقام معظم رهبری گرفتم. با تأسیس حزب رهپویان و ایجاد بیش از ۲۷۰ شعبه رسمی در سراسر کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب کشور انتخابات شد و من به‌عنوان مسئول محوری یک جریان سیاسی بزرگ در کشور انتخاب شدم. بلد نیستم مدام خودم را برجسته کنم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم با اشاره به اینکه معتقدم مشارکت خوبی در انتخابات خواهیم داشت، بیان کرد: به اعتقاد من جبهه انقلاب به یک عقلانیتی رسیده و قطعاً باهم به جدال نخواهند پرداخت؛ در گذشته یک اشتباهی رخ داد و متأسفانه نتیجه آن تحمیل شرایط موجود به مردم است. دوستان اصرار می‌کردند که من در انتخابات حضور پیدا کنم و من استدلال می‌کردم که در مرکزهای پژوهش‌های مجلس بزرگ‌ترین اثر را در کشور دارم. مشکل برنامه و کادر ندارم و کمتر کسی را در کشور می‌توان یافت که به‌اندازه من از ظرفیت نیروی انسانی برخوردار باشد.

وی با تأکید بر اینکه کابینه معرفی کردن را غلط می‌دانم، اظهار کرد: یک ستاد دهه شصتی‌ها زده‌ام و به‌زودی چهار سند با محوریت مبانی، مواضع، برنامه و میثاق منتشر خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پیرامون برجام عنوان کرد: اصل مذاکره در اراده دولت نیست و نظام و شورای عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند؛ شورای عالی امنیت یک تدبیری را لحاظ و سران قوا و در نهایت صحه‌گذاری رهبر انقلاب، باب مذاکره را باز می‌کند. اصل مذاکرات مربوط به پایان دولت احمدی‌نژاد است و ربطی به این دولت ندارد.

وی گفت: سلطان قابوس از طریق صالحی و رئیس شرکت ملی نفت‌کش ایران، پیامی به رهبر انقلاب فرستاد، خلاصه این پیام این بود که اوباما همه‌جوره حاضر به تفاهم با ایران است. لذا رهبر انقلاب فرمودند یک مسیری در وزارت امور خارجه پایین‌تر از سطح وزیر، باز شود. بعد که روحانی آمد پرونده هسته‌ای را از شورای امنیت به وزارت خارجه جابه‌جا کرد و وزیر امور خارجه متولی گفت‌وگوها شد.

زاکانی با بیان اینکه موضوعاتی به نام صنعت هسته‌ای، منطقه، توان موشکی و حقوق بشر داریم و غربی‌ها با بازکردن پرونده‌های بی‌اساس به دنبال کاسبی کردن و استعمار نوین هستند، افزود: غربی‌ها فهم مادی دارند و میان این موضوعات، توان هسته‌ای توانایی معامله دارد. سود این معامله می‌توان حداقلی یا حداکثری باشد. ایران تحریم‌پذیر نیست و این ابزار استراتژیک آمریکا است و هیچ‌وقت از آن دست برنخواهد داشت. ما اقدامات خود را پیرامون توافق برجام انجام داده‌ایم و حال نوبت اروپایی‌هاست. آمریکا هم می‌توانند با برداشتن تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی ایران به برجام برگردد. روحانی به دنبال یک تعهد کلامی است. فشار آمریکایی‌ها بر روی مردم ایران، با هدف انفجار جامعه انجام شد. من رئیس‌جمهور شوم، آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند که تمام تحریم‌ها را بردارند. تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران با شکست مواجه شده است. تورم فعلی نشان‌دهنده بی‌کفایتی برخی از مسئولین داخلی است. قانون راهبردی مجلس باید اجرا شود و نتیجه آن استیصال آمریکا و اروپا است. من به فضای دیپلماسی به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنم و با یک منطق درست باید آن‌ها را منزوی کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم با اشاره به اینکه برای ۴۲ سال کارنامه‌ام پاسخگو هستم، اظهار کرد: وعده‌های انتخاباتی را قبول ندارم و آن را نادرست‌ می‌دانم؛ گذشت زمانی که کروبی وعده ۵۰ هزارتومانی بدهد و چند میلیون رأی بیاورد. چهار محور تحولی به‌عنوان برنامه دارم که محور اول فوریت، محور دوم اولویت و محور سوم ضرورت دارد و محور چهارم فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند. مسائل اقتصادی و به‌تبع آن مدیریت کشور در مرحله فوریت است. اساس برنامه اقتصادی من، برداشتن موانع تولید و جهش آن است و نمی‌گذاریم تیغ بانک‌ها گردن تولید را ببرد و بانک‌ها به سمت کارفرمایی حرکت کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم افزود: مرکز پژوهش‌ها یک نعمت بزرگی است. جهش تولید دو مانع مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری را پیش رو خود دارد. ما از تولیدکننده مالیات می‌گیریم اما دلال‌ها از مالیات معاف هستند.

زاکانی با بیان اینکه کشور به خام‌فروشی عادت کرده و هیچ جایگزینی برای آن نداریم، اظهار کرد: دو دهه به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مالیاتی در کشور هستیم اما چون اراده‌ای از جانب دولت‌ها نیست، به‌نتیجه نرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به جنگ‌ تحریم‌ها برویم، گفت: اگر یک مجموعه کارآمد در دولت شکل بگیرد و خود را در راستای خدمت به مردم قرار بدهد، شاهد رونق کشور خواهیم بود؛ هم‌اکنون مسئولان اقتصادی دولت در راستای رقابت با مردم در حال فعالیت هستند. در گزارشی آمده است که قدرت خرید مردم از سال ۹۰ تا ۹۸، ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است. ظرفیت مردم باید برای تحول به میدان بیاید. یک عده دست در جیب مردم می‌کنند. اگر در صنایع پلیمری و پتروشیمی کشور سرمایه‌گذاری کنیم، هیچ نیازی به پول نفت نداریم.

زاکانی همچنین با اشاره به اینکه جریان انقلاب نهایتاً با یک نامزد در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود ابراز امیدواری کرد که آن فرد او باشد.

زاکانی با بیان اینکه من یکی از پرچم‌داران پیگیری جنایت کهریزک بودم، اظهار کرد: مردم باید اعتراض کنند و برای نحوه بیان آن هم برنامه دارم؛ می‌توانیم محل‌های نماز جمعه را در طول هفته به تریبون‌های مردمی برای اعتراضات تبدیل کنیم و حق با مردم است. برنامه‌های من باید دوتا ویژگی داشته باشد، نخبگان را قانع و مردم را راضی کند. ۸۵ درصد امکانات کشور در دست دولت است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.