مهمانپرست داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من جزو کابینه دولت احمدی نژاد نبودم یک فرد حرفه ای در وزارت خارجه هستم که مسئولیتم را انجام می‌دهم؛ کما اینکه در دوره ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی هم سفیر بودم.

به گزارش جماران؛ داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تشریح برنامه‌های خود برای تشکیل «دولت وحدت ملی» گفت: به دنبال آن هستم تا هزینه‌های دولت را کاهش دهم و ساختار اداری کشور را چابک کنم.

«رامین مهمانپرست» امروز یکشنبه با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با تشریح برنامه ها و اهداف خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ریشه نخست مشکلات کشور کمبود بودجه است که منجر به چاپ اسکناس بدون پشتوانه، افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می‌شود، گفت: به واسطه کمبود بودجه امکانی برای ایجاد اشتغال و فعالیت عمرانی برای دولت باقی نمی ماند و بودجه‌ای که با چاپ اسکناس و استقراض از بانک مرزی به دست آید بیشتر صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش هزینه‌های دولت، اظهار داشت: به این نتیجه رسیده ایم که هزینه‌های دولت بالا و تعداد کارکنان دولت نسبت به جمعیت کشور غیراستاندارد است.

مهمانپرست با بیان اینکه اقتصاد ایران دولتی شده است، گفت:  اقتصاد دولتی بخش خصوصی را تضعیف می‌کند و انگیزه فعالیت را از آنان می‌گیرد؛ همچنین این نوع اقتصاد می‌تواند بخاطر قدرت انحصار ویژه شرکت‌های دولتی زمینه فساد اقتصادی و اداری را فراهم کند.

وی افزود: در سال ۹۸ بودجه شرکت‌های دولتی ۲ و نیم برابر بودجه عمومی دولت بود در حالی که سال ۹۹ بودجه شرکت‌های دولتی سه برابر نسبت به بودجه عمومی دولت شده است و این خیلی نگران کننده است.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز افقی را برای بهبود اوضاع نمی بینم، تاکید کرد: اگر نتوانیم هزینه‌های دولت را کاهش داده و شرکت‌های خصوصی را توانمند کنیم به این معنی است که روندی که دائم بدتر شده است امسال هم جهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بودجه نفتی در سال ۱۴۰۰ محقق نمی شود، افزود: علاوه بر این افزایش مالیات ها غیر واقعی است زیرا نمی‌توان در شرایط رکود اقتصادی و شیوع کرونا بیشتر از این فشار آورد؛ از این رو دولت چاره‌ای جز چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی ندارد.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود به برجام و مذاکرات هسته ای پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم در دولت بعدی تکلیف مذاکرات و برجام را مشخص کنیم و پیگیر جدی لغو تحریم‌ها هستیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در رابطه با ۲ قطبی شدن انتخابات، گفت: امروز با یک طیف اصولگرا مواجه هستیم که آقای رییسی در صدر آن قرار دارد و یک طیف که ترکیبی از اصلاح طلب و اعتدال‌گرا است که آقای لاریجانی در صدر آن قرار دارد. طیف اصلاح طلب و اعتدال گرا که امروز برای انتخابات پای کار آمده، چیزی شبیه دولت کنونی است که در هشت سال گذشته سر کار بود.

وی گفتمان خود را فراجناحی توصیف کرد و گفت: در صورتی که در رقابت انتخاباتی هم نباشیم دست از گفتمان فرا جناحی بر نخواهیم داشت و هر فردی که پیروز انتخابات شد حاضریم برنامه‌ها را در اختیارش قرار دهیم.

 

168834135 (1)

 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ارتباطش با کابینه احمدی نژاد، گفت: موضع من با اعضای کابینه اقای احمدی نژاد متفاوت است زیرا من منصوب آقای احمدی‌نژاد نبودم بلکه سخنگوی وزارت امور خارجه بودم که تایید مقامات مختلف کشور را داشت.

مهمانپرست با بیان اینکه «در برخی از موارد احمدی نژاد و دوستان نزدیک ایشان با مواضع من مشکل داشتند و من زیاد مورد تایید ایشان نبودم»، اظهارداشت: وزارت خارجه سیاست‌های کلان که در سطح رهبری تعیین می‌شود را اجرا می‌کند؛ وزارت خارجه از سیاست کلان کشور دفاع می‌کند نه از سیاست دولت.

وی تصریح کرد: من جزو کابینه دولت احمدی نژاد نبودم یک فرد حرفه ای در وزارت خارجه هستم که مسئولیتم را انجام می‌دهم؛ کما اینکه در دوره ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی هم سفیر بودم.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ اعضای کابینه احمدی نژاد را به ۲ طیف تقسیم کرد و گفت: این طیف‌ها شامل یک طیف که سر موضوع مشایی اختلاف پیدا کردند و جدا شدند و طیف دیگری که با این طرز فکر کمتر مشکل داشتند، در دولت وی ماندند.

 مهمانپرست با بیان اینکه بیکاری در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی است، افزود: اگر بتوانیم برای مسکن برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم می توانیم به واسطه آن برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با پنج میلیون کمبود مسکن در کشور روبه رو هستیم، اظهارداشت: سالانه بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود. یعنی در یک برنامه هشت ساله نیاز به حدود پنج میلیون مسکن نیاز داریم که برای آن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی پیش بینی شده است.

مهمانپرست عنوان کرد: همه هزینه مسکن را بر تسهیلات ۲۰ ساله پیش بینی کرده ایم تا افراد با اقساط یک و نیم تا ۲ میلیون تومانی صاحب منزل شوند.

وی درباره برنامه های بخش کشاورزی خود هم گفت: چهار و نیم میلیون نفر در بخش کشاورزی فعال هستند یعنی اگر بتوانیم درآمد آنان را افزایش دهیم نه تنها اشتغال را تثبیت می‌کنیم بلکه زمینه اشتغال جدید هم فراهم می شود.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با کمک تعاونی‌ها، کشاورزی را مدرن خواهیم کرد و ماشین آلات کشاورزی را با اقساط  ۱۰ ساله در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

مهمانپرست تصریح کرد: با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان هم ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار می دهیم، هم زمینه ورود افراد جدید به بخش کشاورزی را فراهم می‌کنیم.

وی به طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی دوره خدمات نظام وظیفه نیز اشاره کرد و گفت: طرحی داریم تا هر فردی که به سن مشمولیت می‌رسد حق انتخاب برای خریدن و رفتن به خدمت داشته باشد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بیش از سه میلیون مشمول غایب داریم، گفت: برای خرید خدمت وظیفه تسهیلات مورد نظر را به متقاضیان  پرداخت می‌کنیم تا همه امکان استفاده از آن را داشته باشند.

مهمانپرست به برنامه خود برای پرداخت حقوق سه تا هشت میلیون تومانی به سربازان اشاره کرد و افزود: سالانه ظرفیت پذیرش ۳۵۰ هزار سرباز در کشور وجود دارد که با طرح پرداخت حقوق، داوطلبان حضور بیشتر از این آمار می‌شوند.

وی افزود: برای تمام طرح‌های ارائه شده و حمایت از اقشار مختلف در مجموع به یک و نیم میلیون میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخش مهمی از آن از طریق یارانه‌های سوخت تامین می‌شود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه سوخت باید از حالت فعلی خارج و به کار ملی افراد منتقل شود تا هر فردی که سوخت مصرف نکرد مبلغ ۶۰۰ هزار تومان دریافت کند.

مهمانپرست افزود: افرادی که سوخت مصرف نمی‌کنند در صورت خرید کالای تولید داخل ۷۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد؛ اگر۳۰ میلیون نفراز این مبلغ برای خرید کالای ایرانی استفاده کنند، سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کالای ایرانی خریداری خواهد شد.

وی تولید خودروهای گازسوز و برقی را از دیگر راهکارها برای کاهش مصرف بنزین و گازئیل در کشور اعلام کرد.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این طرح همه افرادی که از طریق خودرو کسب درآمد می کنند به سیستم حمل و نقل شهری منتقل می‌شوند تا خودروهای خود را به روز کنند و درآمدشان افزایش پیدا کنند.

مهمانپرست با بیان اینکه قیمت سوخت برای بخش‌های مختلفی همچون جابجایی بار ثابت باقی خواهد ماند؛ اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم بنزین را گران کنیم بلکه قصد داریم انگیزه برای صرفه جویی را بالا ببریم و جلوی قاچاق را بگیریم.

وی عنوان کرد: از محل کاهش مصرف بنزین و گازئیل و جایگزین کردن سوخت جدید هر سال بین ۸۰۰ هزار میلیارد یا یک میلیون میلیارد تومان درآمد اضافه برای کشور ایجاد می شود که منابع‌آن بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می‌کند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در چهار سال نخست اجرای این طرح سالانه ۵۰۰ هزار خودرو شخصی با سیستم گاز سوز و یا برقی، ۲۰ هزار اتوبوس داخل شهری و هفت هزار واگن به مترو به سیستم حمل و نقل درون شهری اضافه خواهد شد.

مهمانپرست افزود: با کشورهای تولید کننده این ماشین‌آلات وارد مذاکره خواهیم شد تا در قبال پول نفت، خط تولید را به داخل کشور بیاوریم تا علاوه بر اشتغالزایی نیاز کشور نیز تامین شود.

وی در ادامه گفت: نماینده اقشار ضعیف و متوسط  جامعه همچون معلمان، کارمندان دولت و جوانان می‌دانم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با پیش بینی میزان آرا اظهارداشت: دو جریان سیاسی سنتی اصلاح طلب و اصولگرا ۳۰ درصد رای افراد واجد شرایط را تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد باقی مانده به برنامه داوطلبان رای می دهند.

مهمانپرست با بیان اینکه مردم از چهره‌های سنتی سیاسی خسته شده اند و به دنبال جریان جدید می‌گردند، عنوان کرد: ما در شرایطی هستیم که باید از همه نیروهای متخصص استفاده و دولتی با رویکردی ملی تشکیل دهیم.

وی افزود: در درگیری‌های سیاسی برخی به دنبال فضای تخریبی می‌روند در حالی که دو قطبی سازی و هیجانی کردن فضای انتخابات باعث می‌شود برنامه‌ها کنار برود و مردم در نهایت متضرر می شوند.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: با ادامه تخریب و پرونده سازی برای جریان مقابل مردم را از دست خواهیم داد و مشارکت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره نخستین اقدام خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری، گفت: نیروهای توانمندی که در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند و افراد متخصص جوان و با انگیزه را برای کار جدی بسیج خواهم کرد.

وی افزود: ما در سال ۱۴۰۰ باید تصمیمات بزرگ برای اقتصاد کشور بگیریم که تنها با هماهنگی تمام ارکان کشور امکان پذیر است.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای اینکه فضا روشن‌تر شود یک لیست اولیه برای به کارگیری در دولت معرفی کرده ایم که در آن از اقشار و اقوام مختلف استفاده شده است.

مهمانپرست با بیان اینکه از اقلیت‌های مذهبی همچون اهل تسنن حتی در سطح معاون رییس جمهوری استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: تاکنون هفت نفر از زنان برای حضور در کابینه معرفی شده اند و از فرماندهان ارتش و سپاه هم در کابینه خود استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ترکیبی که اعلام شده است هم وزرای دولت قبلی و هم وزرای اکنون در لیست قرار دارند، گفت: برای بانک مرکزی داود دانش جعفری و برای معاون اجرایی رستم قاسمی را پیشنهاد دادیم که وزیر آقای احمدی نژاد بودند.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: پیشنهاد ادغام ۲ وزارت خانه نیرو و نفت تحت عنوان وزارت انرژی را تهیه کرده‌ایم و برای جداسازی وزارت بازرگانی از صنعت نیز برنامه داریم.

مهنانپرست گفت: بخشی از مشکلات ما به این دلیل است که مدیران ما از دید مردم عملکرد مناسبی نداشتند و یا از امکانات سوء استفاده کردند از این رو به یک بانک اطلاعاتی از مدیران خلاق نیاز داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.