سخنگوی شورای نگهبان گفت: میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم

به گزارش جماران، عباسعلی کدخدایی در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها برگزار می‌شود.

آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود، اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی داشتیم.

میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند، اگر کسی نقص مدارک داشته باشد و یا برای تکمیل مدارک فرصت گرفته باشد، امکان تکمیل مدارک دارد

کدخدایی گفت : وقتی در موعد قانونی درباره صلاحیت‌ها به نتیجه رسیدیم، نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و آنها اسامی را اعلام خواهند کرد

تبلیغات از ۷ خرداد به مدت ۲۰ روز آغاز خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان: اگرچه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت نام نکنند اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت نام کنند، سلائق مختلف سیاسی در انتخابات ثبت نام کرده اند.

به هیچ وجه نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد

وی افزود: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر، طبیعتا باید بر تبلیغات هم نظارت کند؛ در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد می کردیم اما در انتخابات ریاست جمهوری، چنین رویه ای نبوده است،  البته این به معنای آن نیست کاندیداها پشت تریبون رفته و هر چه می‌خواهند بگویند.

 

در مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل بررسی موردنظر است البته ارزیابی مدیریت فرد هم، مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

 این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد، یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد، این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.

ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی، در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس مکردم که علائق سیاسی اعضای شورای نگهبان در موارد دخیل شده باشد. ما سقف مشخصی برای تاییدصلاحیت‌ها نداریم و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، ما اعلام می‌کنیم

قانون از ما خواسته، شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم؛ ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان: میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.

برای تایید صلاحیت داوطلبان، ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رای یا کمتر داشته باشد، تاییدصلاحیت نمی‌شود

کدخدایی گفت: شورای نگهبان نسبت به کسانی که رد صلاحیت می شوند اظهارنظری نمی کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: ما بارها گفته‌ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیک برویم البته الان بسیاری از مراحل بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به عنوان حق الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود.

 سخنگوی شورای نگهبان: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای درباره انتخابات داشتیم که همان زمان اعلام شد، از طرف دیگر، بنا بود مجلس هم ورود کند و اقدامات موثری با قانون‌گذاری داشته باشد؛ مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دست بررسی بود، حداقلی بود ولی با اصلاحاتی که به عمل آمد، نظر اعضای شورای نگهبان تامین شد.

اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص این اقدام مجلس را مغایرت دانست و قانع نشد لذا تصمیم بر این شد که شورای نگهبان با مصوبه‌ای، همان مصوبه سال ۹۶ خود را اصلاح کند.

خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان آثار خیلی خوبی هم داشت و تعداد ثبت‌نامی‌ها را هم اگر همان عدد ۵۹۲ بدانیم، نسبت به ادوار گذشته کاهش خوبی یافته است.

در حال حاضر اسامی و پرونده افرادی که پرونده‌شان مدارک لازم را دارد، برای شورای نگهبان ارسال شده است.

ما در بررسی صلاحیت‌ها، فقط پرونده هایی را رسیدگی می‌کنیم که مدارک لازم را داشته باشند.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.