گزارش های متعددی از شهرهای کشور منتشر شده که حاکی از ردصلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح طلب از سوی هیأت های اجرایی و نظارت انتخابات است. هیأت هایی که وظیفه دارند به صلاحیت اشخاص با رویکردی فراجناحی رسیدگی کنند و چنانچه منع قانونی برای حضور اشخاص وجود نداشته باشد، صلاحیت آنها را احراز کنند.

به جماران؛ صبح ما نوشت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در اواخر عمر خود در یک سخنرانی به ردصلاحیت معنادار سیدحسن خمینی، یادگار گرانقدر امام(ره) واکنش نشان داد و سوالاتی را مطرح کرد که شاید پرسش این روزهای اصلاح طلبان از هیأت های اجرایی و نظارت بر انتخابات و مهم تر از آن شورای نگهبان باشد.

رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: « شما صلاحیتتان را از کجا آورده اید؟ کی به شما صلاحیت داد و کی به شما اجازه داد که قضاوت و داوری کنید و بین مجلس و جاهای دیگر اختیارات را در دست بگیرید؟»

مرحوم رفسنجانی در ادامه از عبارات دیگری هم استفاده کرد و آن اینکه «بد هدیه ای دادید به بیت امام در این موقعی که باید همه تبریک بگویید تبریک بدی گفتید انشاالله خداوند از تقصیرتان بگذرد و پشیمان شوید و عذرخواهی کنید و بگذارید مردم به آنی که می خواهند رای دهند»

با گذشت چند سال از درگذشت آیت الله هاشمی و نزدیک شدن به فصل انتخابات بازهم ردصلاحیت های گسترده، ابزار دست اصولگرایان شده تا با تنگ نظری و کینه جویی مانع حضور اصلاح طلبان در عرصه شوند.

گزارش های متعددی از شهرهای کشور منتشر شده که حاکی از ردصلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح طلب از سوی هیأت های اجرایی و نظارت انتخابات است. هیأت هایی که وظیفه دارند به صلاحیت اشخاص با رویکردی فراجناحی رسیدگی کنند و چنانچه منع قانونی برای حضور اشخاص وجود نداشته باشد، صلاحیت آنها را احراز کنند.

اما اعضای هیأت های مربوطه با رویکردی قهری تیغ تیز ردصلاحیت را بر گلوی داوطلبان اصلاح طلب انتخابات شورا گذاشتند و با رد اغلب آنها مانع ورودشان به عرصه رقابت شدند. با این تلقی که اصولگرایان بدون رقیب بتوانند صندلی های پارلمان شهری را از آن خود کنند ولو با کاهش مشارکت عمومی در انتخابات!

گزارش های دریافتی از شهر یزد نشان می دهد که ردصلاحیت های گسترده ای در این شهر اصلاح طلب اتفاق افتاده است و این موضوع در سخنان امروز عبدالعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد نیز به خوبی بازتاب پیدا کرده است.

گزارش ها از همدان نیز وضعیتی مشابه را ترسیم می کنند به نحوی که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب شورای شهر همدان در هیات نظارت شهرستان رد صلاحیت شده اند. آش ردصلاحیت ها به اندازه ای شور شده که ابراهیم مولوی، نایب رییس کنونی شورای شهر نیز رد صلاحیت شده است.

این در حالیست که حداقل دو نفر از چهره‌های اصولگرای شورای شهر همدان که تا دقیقه نود رد صلاحیت شده بودند در لحظات آخر تایید شدند.

گزارش های دریافتی از اصفهان نیز حاکی از ردصلاحیت تمام اعضای فعلی شورای شهر اصفهان است. به گفته منابع موثق، تمامی اعضای فعلی شورای شهر اصفهان که برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر دوره ششم ثبت‌نام کرده بودند، رد صلاحبت شدند.

حسن فائضی، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان اصفهان در انتخابات شورای شهر اعلام کرد که تمامی اعضای فعلی شورای شهر اصفهان که برای شرکت در دوره ششم انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت نام کرده بودند رد صلاحیت شدند/ایمنا

در تهران نیز گزارش های رسیده از ردصلاحیت اغلب اعضای فعلی شورای شهر در انتخابات پیش رو خبر می دهند. ردصلاحیتی که به تعبیر برخی کارشناسان با هدف تسهیل شرایط برای ورود اصولگرایان و تصاحب این نهاد از سوی آنها صورت گرفته است.

گزارش های متعددی به «صبح ما» رسیده که نمایندگان اصولگرای حاضر در هیات های نظارت بر انتخابات، تعداد زیادی از داوطلبان اصلاح‌طلب از جمله ۱۰ عضو فعلی شورای شهر تهران را از گردونه انتخابات خارج کرده‌اند.

تقریبا در اکثر شهرهای ایران، اصلاح طلبان از داشتن کاندیدای انتخاباتی در انتخابات شوراهای شهر و روستا محروم مانده اند و معلوم نیست وقتی یک جریان کاندیدایی از طیف خود ندارد، چگونه می تواند لیست انتخاباتی ارائه دهد؟ اصولگرایان باید ابتدا به این پرسش مهم پاسخ دهند که چه کسی به آنها صلاحیت داده که صلاحیت کسانی که همسو با آنها نمی اندیشند را رد کنند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.