محمد غرضی وزیر اسبق نفت یادآور شد: مشتری اگر واقعا متقاضی نفت باشد خود می‌داند با تحریم‌ها چه کند، در دهه 60 بسیاری از پالایشگاه‌های امریکا با نفت ایران خو گرفته بودند این پالایشگران به هر طریقی خود را به نفت ایران می‌رساندند اکنون نیز اگر ما رعایت مشتری‌ها را بکنیم آنها نیز به هر طریقی از نفت ایران برداشت می‌کنند.

به گزارش جماران؛ وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه نفت روی زمین نمی‌ماند و همیشه مشتری خود را دارد، گفت: چه ترامپ رئیس‌جمهور امریکا باشد و چه بایدن، مقررات بین‌المللی با ما همراه باشد و چه نباشد، همه چیز قابل حل است.

محمد غرضی در ارزیابی اوضاع کنونی بازار نفت ایران اظهار داشت: سال 1360 زمانی که کسی سمت وزیری نفت را قبول نمی‌کرد بنده به دعوت از حاج احمدآقا خمینی این سمت را پذیرفتم، آن زمان به بنده گفته شد شرایط سخت است، هم در تحریم هستیم و هم جنگ تحمیلی را داریم نفت نمی‌خرند اما من با قاطعیت اعلام کردم که می‌توانم.

وی افزود: در سال 1360 روزی 60 میلیون بشکه نفت در دنیا خرید و فروش می‌شد بنده آن زمان گفتم قطعا 2.5 میلیون بشکه را می‌توانم بفروشم و در 4 سال وزارت توانستم 2 تا 2.5 میلیون بشکه در روز بفروش برسانم، ضمن اینکه آن زمان هم تحریم‌ها بطور مستمر ادامه داشت، جنگ هم تازه آغاز شده بود. 

وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه نفت روی زمین نمی‌ماند و همیشه مشتری خود را دارد، گفت: نفت همچنان تقاضا دارد و مصرف می‌شود، امروز به جای 60 میلیون بشکه 90 تا 100 میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌شود اما موضوع فروش و بازگشت نفت ایران در شرایط کنونی اگرچه شرایط جنگ فیزیکی نیست اما تحریم‌ها شدید است بنابراین نحوه فروش در اصل روش و ماجرا تفاوتی با دوران جنگ ندارد اما تا حد زیادی منوط به رعایت مشتری است، در واقع  باید بپذیریم مشتری هم کاسب است.

وی یادآور شد: مشتری اگر واقعا متقاضی نفت باشد خود می‌داند با تحریم‌ها چه کند، در دهه 60 بسیاری از پالایشگاه‌های امریکا با نفت ایران خو گرفته بودند این پالایشگران به هر طریقی خود را به نفت ایران می‌رساندند اکنون نیز اگر ما رعایت مشتری‌ها را بکنیم آنها نیز به هر طریقی از نفت ایران برداشت می‌کنند. 

غرضی تاکید کرد: چه ترامپ رئیس‌جمهور امریکا باشد و چه بایدن، مقررات بین‌المللی با ما همراه باشد و چه نباشد،  همه چیز قابل حل است، ایران بزرگترین منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارد و مردم دنیا همچنان نیازمند این انرژی هستند و فعلا نفت در هر نقطه‌ای از دنیا تولید شود خواهان دارد و مشتری‌ها از دورترین نقاط خود را به این طلای سیاه می‌رسانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.