نماینده سیستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه افرادی که شیشه‌های فرمانداری و بخشداری را در حوادث سراوان شکستند، ضد نظام نبودند، افزود: «رسانه‌های داخلی اخبار صحیح را به مردم منعکس نکردند».

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، ضمن تشریح دلایل و عامل‌گرایش‌جوانان این استان به مشاغل کاذب از جمله سوخت‌بَری، می‌گوید: جوانان منطقه برای امرار معاش و از روی ناچاری و بیکاری دست به سوخت‌بَری می‌زنند و اگر زمینه‌های اشتغالزایی آنها در بخش‌هایی نظیر صیادی فراهم شود هرگز به سوی شغلی که جان‌شان را تهدید می‌کند، نخواهند رفت.

"شه بخش گرگیج"  اظهار داشت: اگر مردم سیستان و بلوچستان شغل و منبع درآمدی ثابتی داشته باشند، کسی به دنبال حمل سوخت در مرز نمی‌رود که مدام جانشان در خطر باشد.

وی ادامه داد: وقتی در مرز حمل سوخت اتفاق می‌افتد در واقع بیانگر این موضوع است که زمینه‌های اشتغال در این مناطق فراهم نشده و مردم منطقه در معرض آسیب‌های اجتماعی بیشتری قرار دارند.

25 درصد مردم استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند

گرگیج افزود: بر اساس آمار اعلامی 80 درصد مردم استان سیستان و بلوچستان جزو 2 دهک آخر جامعه و 25 درصدشان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی‌اند. این آمار در صورتی که ظرفیت پذیرش نهادهای حمایتی تکمیل شود، افزایش هم می‌یابد.

تنها 26 درصد از بازنشستگان استان بیمه دریافت می‌کنند

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: تنها 26 درصد از بازنشستگان استان بیمه و حداقل حقوقی دریافت می‌کنند و این در حالی است که میانگین کشوری 67 درصد است. مابقی افراد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. فقر و بیکاری زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی در استان را به وجود آورده که نمونه‌اش همین حمل سوخت است که مردم برای امرار معاش چاره‌ای جز این ندارند.

برای صیادان چابهار و دشتیاری مجوز صادر کنند

وی گفت: در جنوب بلوچستان و در منطقه چابهار و دشتیاری که سوخت را از طریق دریا با حدود 300 قایق حمل می‌کنند اگر دولت به شکل اصولی برای این افراد در قسمت صید مجوز صادر کند دیگر کسی به دنبال حمل سوخت نمی‌رود. به مراتب صید آبزیان در این منطقه هم شغل مطمئن‌تری است و هم درآمد بیشتری در پی خواهد داشت ولی اگر برای این افراد مجوز صید صادر نشود مجازاتشان بعد از دستگیری سخت‌تر از حمل سوخت خواهد بود.

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در استان سیستان و بلوچستان به همان میزانی که آسیب‌های اجتماعی وجود دارد به همان میزان نیز راهکارهایی برای جلوگیری از آنها وجود دارد. زیرساخت‌های لازم را دولت باید برای رفع بیکاری و ایجاد شغل فراهم کند. اگر مشکل فقر و بیکاری در استان حل شود چه کسی حاضر است جان خود را با حمل سوخت به خطر بیندازد؟ هر انسانی برای بقای خود تلاش می‌کند و جوانان استان ما هم همه تلاش‌شان برای داشتن یک زندگی مناسب است و اگر به چنین کار پر ریسک و خطرناکی که درآمد چندانی هم برای شان ندارد رو می‌آورند از روی ناچاری و بیکاری است.

گرگیج بیان کرد: کشور پاکستان به سوخت ما نیاز دارد. مسئولان اگر موضوع حمل سوخت را به این کشور ساماندهی کنند و سهمیه‌ای را برای هر مرزنشین در نظر بگیرند که بتوانند به شکل قانونی سوخت خود را به آنسوی مرز حمل کنند به خودی خود هم برای این مرزنشینان شغل ایجاد می‌شود و هم اقدامی غیرقانونی از سوی آنها صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هدف دول بیگانه ناامن کردن منطقه بلوچستان ایران و پاکستان است. تلاش‌شان تحریک این مناطق و به خصوص از سمت کشور پاکستان است که به اهداف‌شان برسند. من که دارم در منطقه زندگی می‌کنم این موضوع را کاملا درک می‌کنم که هدف‌شان تحریک احساسات مردم است. البته ناگفته نماند مردم ما بسیار هوشیارند و این هوشیاری در موضوع حادثه سراوان مشخص شد.

رسانه‌های داخلی اخبار صحیح را به مردم منعکس نکردند

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها افزود: وقتی رسانه‌های بیگانه در مورد حادثه سراوان دست به فعالیت زدند دلیل‌اش این بود که بسیاری از ابعاد این حادثه را رسانه‌ای‌های داخلی نتوانستند به مردم منعکس کنند که حداقل رسانه‌های بیگانه احساسات مردم را به بازی نگیرند.

افرادی که شیشه‌های فرمانداری و بخشداری را شکستند، ضد نظام نبودند

گرگیج ادامه داد: افرادی که بعد از حادثه سراوان شیشه‌های فرمانداری و بخشداری این شهرستان را شکستند نباید مخالف نظام قلمداد کرد چراکه افرادی که اقدام به شکستن شیشه‌ها کرده‌اند در همان اتاق فرمانداری عکس امام راحل، رهبری و شهید سلیمانی بوده که این افراد حتی به این عکس‌ها دست هم نزده‌اند و هرچند این اقدام‌شان کاملا اشتباه و محکوم است و نباید دست به چنین اقدامی می‌زدند اما رسانه‌های بیگانه این افراد را به عنوان اغتشاشگر و ضد نظام معرفی کرده‌اند که چنین نبوده است و تنها از روی ناراحتی و عصبانیت دست به چنین کاری زده‌اند. متاسفانه رسانه‌های داخلی به این موضوع نپرداختند که زوایای این حادثه برای همه شفاف‌سازی شود.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: اگر می‌خواهند حمل سوخت در استان سیستان و بلوچستان به مرز ورود پیدا نکند جلوی ورود تانکرهایی که از استان‌های دیگر به این استان وارد می‌شوند را بگیرند چراکه مبدا سوخت در این استان نیست. سوخت‌بَری که در مرز تنها چند گالون را جابه‌جا می‌کند را نباید به او برچسب قاچاقچی زد.

به افراد سوخت‌بر کارت مرزی بدهند

وی ادامه داد: به افراد سوخت‌بر در استان کارت مرزی بدهند تا تعداد و هویت‌شان مشخص شود که روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر سوخت را بتوانند به آنسوی مرز حمل کنند و به مشتریان خود بفروشند. اگر مسئولان با ایجاد پایانه مرزی به این کار مرزنشینان شکل رسمی بدهند طرف پاکستانی به دلیل غیر قانونی بودن این کار به خود اجازه نمی‌دهد سوخت را با کمترین هزینه از این افراد خریداری کند.

گرگیج بیان کرد: گاهی تصور از مردم استان سیستان و بلوچستان این است که همیشه قانون گریزند درحالیکه اینچنین نیست و بسیار قانونمندند فقط نیاز است که این مردم را در قالب مشخصی هدایت، مدیریت و سازماندهی کرد. اگر این اقدام صورت بگیرد هم جلوی فروش ارزان طلای سفید گرفته می‌شود و هم برای جوانانش ایجاد شغل خواهد شد.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بیشتر سوخت‌برها در شهرستان‌های دشتیاری، سرباز، راسک، سراوان، میرجاوه و اکثر شهرستان‌های مرزی فعالیت دارند.

وی گفت: اتاق بازرگانی دو کشور ایران و پاکستان بد نیست نشستی با هم داشته باشند و در مورد مبادلات کالاهای مورد نیازشان با یکدیگر صحبت کنند. با مبادلات بین دو کشور هم نیازهای ضروری‌شان برطرف و هم ایجاد شغل و درآمدی برای مردم هر دو کشور می‌شود.

استان بهترین خاک را برای تولید کاشی و سرامیک دارد

گرگیج گفت: در حالی از استان‌های یزد و کرمان کاشی به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود که خود استان بهترین خاک را برای تولید کاشی و سرامیک دارد. اگر واحدهای تولیدی در این زمینه فعال شوند برای در منطقه اشتغالزایی خواهد شد و به راحتی در صادرات این کالا به کشور پاکستان عده ای مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: اگر می‌خواهند حمل سوخت در استان سیستان و بلوچستان به مرز ورود پیدا نکند جلوی ورود تانکرهایی که از استان‌های دیگر به این استان می آیند را بگیرند چراکه مبدا سوخت در این استان نیست. به سوخت‌بری که در مرز تنها چند گالون جابه‌جا می‌کند نباید برچسب قاچاقچی زد.

استان ظرفیت خوبی به لحاظ صید و صیادی دارد

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: استان ظرفیت خوبی به لحاظ صید و صیادی دارد و به راحتی می‌شود زمینه تولید کنسرو تن ماهی ایجاد کرد. همچنین فرآورده‌های کشاورزی که در هر دو کشور ایران و پاکستان وجود دارد می‌تواند درآمدزایی خوبی را نصیب هر دو کشور کند.

وی بیان کرد: امسال آمار کشته‌شدگان حاملان سوخت در جاده‌های استان سیستان و بلوچستان به نسبت سال ۹۸ کاهش یافته است. استاندار به عنوان رئیس شورای تامین استان به این موضوع ورود پیدا کرد و از نیروهای نظامی و انتظامی خواست خودروهای سوخت‌بری که در جاده‌های اصلی استان در حال تردد هستند را مورد تعقیب و گریز قرار ندهند که بتوانند به صورت شوتی تردد کنند.

بیشترین تصادفات سوخت برها از ترس دستگیر شدن است

گرگیج عنوان کرد: تصادفات جاده‌ای سوخت‌برها بیشتر از روی ترس دستگیر نشدن از سوی مقامات نظامی و انتظامی رخ می‌دهد آنهم در جاده‌های ترانزیتی که 2 بانده نیستند و خودروهای سنگین در آنها تردد دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1501510
  • منبع: ایلنا
  • نسخه چاپی
  • نظرات
    1

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • نارویی

    واقعا تاسف بار با چنین آماری استان س بلوچستان به یک بازنگری جامه نیاز دارد ولی متاسفانه استان امنیتی جلوه دادند مردمان این استان کم توقع ترین افراد کشورند با کمترین امکانات قانع اند ولی متاسفانه تدبیری برای کار ودرامد وتحصیل کردگان به فراموشی سپرده شدن

    پاسخ