ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با یادآوری اینکه کرونا باعث شده بخشی از زندگی ها به فضای مجازی منتقل شود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس رییس جمهوری علیرغم نگاه محدودگر برخی به فضای مجازی بر تقویت دسترسی ها به اینترنت و افزایش پهنای باند تاکید دارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه اهمیت خانواده مستحکم و شکوفا در عصر دیجیتال بیش از پیش نمایان می‌شود، گفت: اکنون کودکان از سنین کم وارد فضای دیجیتال می‌شوند و برای حفاظت از آنان در این فضا، آگاهی، درک، شناخت و کسب مهارت‌های لازم ضروری است.

معصومه ابتکار روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه وبینار آموزش عمومی و افتتاحیه دوره آموزشی تخصصی ویژه مجریان و تسهیلگران محلی که در راستای اجرایی سازی  طرح توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب با بالاترین میزان ریسک اعتیاد در ۱۳ استان برگزار شد، افزود: در دولت دوازدهم بیش از ۲۵۰ تفاهم نامه و موافقت نامه میان معاونت و سایر دستگاه های اجرایی منعقد شد که می توان گفت خوشبختانه بالای ۹۵ درصد آن را عملیاتی کردیم؛ نمونه بارز آن، مراسم امروز است که حاصل تفاهمنامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر بود که به یک اقدام اجرایی منتهی شد.

وی ادامه داد: معاونت تجربه خوبی در خصوص تاب آوری و گفت وگوی ملی خانواده داشت و بر اساس آن، این قابلیت را پیدا کرد که تجربه خود را در قالب پیشگیری از اعتیاد منتقل کند. ضمن اینکه قالب کار ما یک قالب علمی مبتنی بر تجربیات روز کشور و دنیا و منطبق بر فرهنگ و باورهای اعتقادی و دینی است.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مفاهیم تاب آوری قرابت زیادی با مفهوم صبر دارد، یادآور شد: منظور صبری توام با تلاش و پویایی است که قرآن کریم هم با این نگاه به آن می پردازد و عنوان می کند که فرد برای مقابله با چالش ها، آسیب ها و هجمه هایی که به سمت وی روانه می شود، می تواند با سلاح صبر و اتکا به خداوند و توانمندی ها و اعتماد به نفسی که در درون او قرار داده شده، راه خود را پیدا کند و با مشکلات مواجه درستی داشته باشد. ضمن اینکه این مسیر به تغییر و تحول از درون فرد به جامعه منتهی می شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه مفهوم گفت وگوی ملی خانواده که در معاونت به شدت دنبال شد برگرفته از مفهوم دینی و فرهنگی ما است، خاطرنشان کرد: قرآن به صراحت به این امر اشاره دارد که اگر روابط بین خانواده را اصلاح کنیم می توان با آسیب ها مقابله کرد یا به عبارتی خانواده مستحکم و شکوفا حتما می تواند با آسیب ها مبارزه کند.

بودن در فضای مجازی نیاز به آموزش دارد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه در عصر انقلاب دیجیتال هستیم و کودکان از سن کم نه تنها مدرسه را در فضای دیجیتال دارند بلکه با انواع آسیب های احتمالی مواجه هستند، گفت: تجهیز جوانان به آگاهی، درک و شناخت و کسب مهارت های لازم برای حضور در فضای مجازی دوچندان احساس می شود. زیرا مهارت زندگی مهمترین راهکار در مبارزه با آسیب ها و داشتن زندگی سالم  و شکوفا است و می آموزد که چگونه می توان خود، جامعه و خانواده را از مشکلات و سختی ها و دشواری ها عبور داد و مسیری روشن برای پیشرفت و تعالی تعریف می کند.

رییس جمهوری خواستار افزایش پهنای باند اینترنت است

وی با یادآوری اینکه کرونا باعث شده بخشی از زندگی ها به فضای مجازی منتقل شود، خاطرنشان کرد: بر همین اساس رییس جمهوری علیرغم نگاه محدودگر برخی به فضای مجازی بر تقویت دسترسی ها به اینترنت و افزایش پهنای باند تاکید دارد. البته باید از این فضا برای تجارت، آموزش و توان افزایی استفاده کرد و در کنار آن باید آموزش ها و مهارت های لازم جهت بهره وری بهینه کسب کرد.

مبارزه با اعتیاد نیاز به اصلاح سبک زندگی و تقویت مهارت ها دارد

ابتکار تصریح کرد: اگر بخواهیم با اعتیاد مبارزه کنیم راهی جز اصلاح سبک زندگی، رفتاری و تقویت مهارت ها نداریم که آن هم از خانواده شروع می شود. در این راستا معاونت امور زنان و خانواده بر اصلاح سبک زندگی در خانواده و بخصوص زنان تاکید و توجه دارد زیرا زنان به عنوان کانون جاذبه عاطفی در خانواده اثرگذاری بیشتری بر روی همه اعضا دارد که این اثربخشی هم نیاز به آموزش دارد.

وی، یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با اعتیاد را تقویت گفت وگوی بین نسلی دانست و تاکید کرد: وقتی نسل ها نتوانند با هم گفت و گو کنند، تجربیات نسل قبل به نسل جدید منتقل نمی شود، در نتیجه درک تجربه نسل گذشته از بین می رود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: متاسفانه عصر دیجیتال به این شکاف بین نسلی دامن زده و اگر نتوانیم همگام با عصر دیجیتال با فرزندان و نسل جوان ارتباط برقرار کنیم، فرهنگ، ریشه و باورها منتقل نمی شود و دچار آسیب فرهنگی می شویم.

نقش سازمان های مردم نهاد گاه از دولت موثرتر است

ابتکار یادآور شد: در دولت تدبیر و امید شاهد رشد تعداد سازمان های مردم نهاد در همه زمینه ها و افزایش توانمندی آنان از نظر مهارت هایی که می توانند عرضه کنند، هستیم. در واقع اگر جامعه می خواهد بلوغ پیدا کند و مواجهه درستی با آسیب ها بخصوص مبارزه با اعتیاد داشته باشد راهی جز تقویت نهادهای مدنی و برنامه ریزی در جهت جلب مشارکت مردمی نیست.

وی با تاکید بر اینکه گاه نقش سازمان های مردم نهاد از دولت هم موثرتر است، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد پیچیدگی های دیوان سالاری را ندارند ضمن اینکه دیده بانی خوبی نسبت به مخاطرات، تهدیدها و آسیب ها و خلاءهایی که می بینند دارند و در مورد آن به موقع هشدار می دهند.

مراسم آنلاین آغاز کارگاه های آموزشی تخصصی تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب با بالاترین میزان ریسک اعتیاد در ۱۳ استان در دفتر معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد.

این کارگاه ها براساس تفاهم نامه معاونت و ستاد مبارزه با مواد مخدر، برای مدیران و تسهیلگران محلی برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.