سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برجام را توافقی پایه و نه نهایی خواند و اظهار کرد در پی توافق بعدی هستند تا آنچه را که او «رفتارهای مخرب ایران» نامید، در برگیرد. این چیزهایی است که در رایزنی با متحدان نزدیک و شرکایمان مطرح می‌کنیم. ما بر این چالش تمرکز زیادی داریم.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد چالش هسته‌ای ایران برای واشنگتن فوری است و تاکتیکی که روی میز داریم، «عمل در برابر عمل» است.

ند پرایس روز پنج‌شنبه در نشست خبری روزانه خود، گفت: تهران تحت فشار قابل ملاحظه تحریم آمریکا و فراتر از آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه «من درباره پیوستن اورژانسی آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک صحبت نمی کنم»، افزود: این کار برای ما یک تاکتیک است تا به یک هدف استراتژیک دست یابیم تا ایران هرگز نتواند تحت هیچ شرایطی به سلاح اتمی دست یابد. رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری و وزیر خارجه این را به صراحت اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: به صراحت هم گفته ایم که راه موثر در این زمینه، دیپلماسی است. به همین دلیل است که ما راه تاکتیکی را روی میز قرار دادیم که «عمل در برابر عمل» است.

پرایس با تکرار موضع واشنگتن اضافه کرد: اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود تحت برجام عمل کند، آمریکا آماده خواهد بود که اقدام مشابهی انجام دهد. سپس به دنبال تقویت و طولانی کردن آن توافق هستیم.

وی برجام را توافقی پایه و نه نهایی خواند و اظهار کرد در پی توافق بعدی هستند تا آنچه را که او «رفتارهای مخرب ایران» نامید، در برگیرد. این چیزهایی است که در رایزنی با متحدان نزدیک و شرکایمان مطرح می‌کنیم. ما بر این چالش تمرکز زیادی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون توجه به علت اصلی اقدامات جبرانی ایران، اظهار کرد: ایران خودش را از توافق دور کرده و برنامه هسته‌ای خود را در راهی که برخلاف تعهد او بوده، پیش برده است. وقتی ایران به تعهد کامل خود عمل کند، می توانیم درباره زمان بازگشت‌پذیری ایران به دستیابی به مواد شکافت‌پذیر برای سلاح اتمی و توسعه آن، صحبت کنیم.

پرایس با مرتبط دانستن برجام و افزایش زمان شکست، یادآور شد: وقتی که ایران به تعهدات خود عمل می‌کرد، زمان شکست(حرکت ایران به سمت مواد شکافت‌پذیرتسلیحاتی)، به ۱۲ ماه رسیده بود، در حالیکه پیش از برجام در سال ۱۳۹۴ این زمان فقط چند ماه بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر فشار حداکثری دولت ترامپ را ناکارآمد دانست و گفت قرار بود فشار حداکثری به یک توافق بهتر منجر شود، تهران و نیابتی‌هایش را تضعیف، ایران را از بقیه کشورها منزوی و منافع آمریکا را در موقعیت بهتری قرار دهد.

 پرایس تصریح کرد: در واقع همه آنها برعکس بوده است. ما در طی چهار سال گذشته به جایی نزدیک نشده ‎ایم که به توافقی بهتر شبیه باشد. ایران در آخر دولت ترامپ به سلاح اتمی بسیار نزدیک‌تر است تا زمانی که آنها دولت را تحویل گرفتند.

وی ادامه داد: به جای ترساندن ایران برای تسلیم نیابتی‌های آن، اکنون آنها جسورتر شده‌اند و حملات را علیه ما و شرکایمان دیده‌ایم. بنابراین من فکر می کنم با این وجود اگر شما به فشار حداکثری نگاه کنید می توانید با این نتیجه گیری کنار بیایید. ما تشخیص می دهیم که فشار حداکثری همراه با عدم تعامل دیپلماتیک، ما را به جایی رسانده است که هستیم.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: به همین دلیل ما در حال گام برداشتن در راهی متفاوت هستیم، راهی که اولویت دیپلماسی با چشم روشن با شرکا و متحدانمان کاملا واضح و اصیل است.

 پرایس یادآور شد: همچنین قابل توجه است که تحت فشار حداکثر در طرف مقابل نزدیکترین شرکای اروپایی و متحدان خود نشسته بودیم. اما ما اکنون دریک صفحه قرار داریم که بیانیه مشترک ما با سه کشور اروپایی موید آن است.

وی مدعی شد: با اتفاق نظر و همکاری و رایزنی، ما از موضع قدرت وارد این مرحله از دیپلماسی می‌شویم و اطمینان داریم که این نوعی موقعیت است که به ما امکان می دهد به هدف استراتژیک خود برسیم و اطمینان یابیم که ایران هرگز نمی تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

خبرنگاری پرسید به موجب توافق هسته‌ای، تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای لغو می‌شد اما دولت ترامپ با عنوان مبارزه با تروریسم بانک مرکزی و شرکت‌های نفتی را تحریم کرد، آیا این تحریم‌ها را لغو خواهید کرد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: توافق هسته ای بر تحریم‌های هسته ای اثر داشت، دولت اوباما خیلی روشن بودند که می توانیم دو کار انجام دهیم، می توانیم یک سازوکار دیپلماتیک داشته باشیم که تحریم‌های اندکی را به ازای محدودیت تایید شدنی و دائمی برنامه هسته‌ای ایران بردارد. این ایده مرکزی برجام بود.

پرایس اظهار کرد: در این صورت می‌توانیم ایران را به عقب بازگردانیم و درباره سایر فعالیت‌های بدخواهانه در قالبی دیگر، پاسخگو نگهداریم. ما ایران را در موضوع ضد تروریسم، می‌توانیم پاسخگو نگهداریم و به این کار ادامه می دهیم.

جمهوری اسلامی قاطعانه بر این نظر ایستاده است که به موجب برجام هیچ تحریمی نباید اضافه می‌شد و تمام تحریم‌ها با هر برچسبی که در دولت ترامپ وضع شده است باید برداشته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.