نماینده روسیه در آژانس در خصوص نامه ایران در رابطه با توقف پروتکل الحاقی نوشت: این به آن معنی است که پروتکل الحاقی در مورد فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تا دو روز دیگر اجرا خواهد شد. این زمان زیادی نیست اما هم اکنون که با مساله زمانی مواجه شده ایم هر روز اهمیت دارد.

به گزارش جماران؛ نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین گفت: برای پیشرفت واقعی در اجرای برجام تا پیش از جشن نوروز باید تلاش کنیم.

«میخائیل اولیانوف» روز سه شنبه در توئیت جدیدی در واکنش به توئیت کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین که خاطرنشان کرده بود قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی روز ۲۳ ماه فوریه (۵ اسفند ماه) به اجرا گذاشته خواهد شد، نوشت: این به آن معنی است که پروتکل الحاقی در مورد فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تا دو روز دیگر اجرا خواهد شد.

 نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نوشت: این زمان زیادی نیست اما هم اکنون که با مساله زمانی مواجه شده ایم هر روز اهمیت دارد. 

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم زودتر از فرا رسیدن نوروز که روز ۲۱ ماه مارس سال ۲۰۲۱ است، به پیشرفت واقعی دست بیابیم. 

 سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین دیروز در توئیت خود نوشته بود: قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمان موعد (۲۳ ماه فوریه) اجرا خواهد شد و امروز به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد که شرایط برای انتقال شناور به وضع جدید (در مورد توقف اجرای پروتکل الحاقی) در موعد تعیین شده فراهم می شود. 

غریب آبادی افزود: حسن نیت سرانجام حسن نیت بوجود می آورد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

 ‌سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، روز دوشنبه اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، امروز عصر(دوشنبه) تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

 به گزارش ایرنا، کاظم غریب آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ‌این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته است.

نماینده دائم ایران تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

وی افزود: از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.