عباس عبدی درباره جنبه‌های رسانه‌ای ماجرای تقابل سرباز و نماینده مجلس گفت: عذرخواهی‌های اخیر ناشی از قدرت فضای مجازی نیست بلکه ناشی از قدرت مردم و جامعه است. قدرت مردم از طریق فضای مجازی بروز پیدا کرده و این قدرت می تواند در هر عرصه ای اثرگذار باشد.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی گفت: عذرخواهی نماینده مجلس پس از اتفاق نواختن سیلی به سرباز، ناشی از قدرت مردم و جامعه است که این قدرت از طریق فضای مجازی بروز پیدا کرده‌ است.

چند روز پیش ماجرای برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز نیروی انتظامی در رسانه‌ها خبرساز شد. نماینده قصد ورود به خط ویژه یکی از خیابان‌های تهران را داشت که با ممانعت سرباز راهنمایی و رانندگی مواجه شد. او به گوش سرباز سیلی نواخت و ویدیوی این ماجرا از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. عذرخواهی نماینده مجلس بار دیگر بحث قدرت تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را بر سر زبان‌ها انداخت.

عباس عبدی عصر چهارشنبه درباره جنبه‌های رسانه‌ای ماجرای تقابل سرباز و نماینده مجلس اظهار داشت: عذرخواهی‌های اخیر ناشی از قدرت فضای مجازی نیست بلکه ناشی از قدرت مردم و جامعه است. قدرت مردم از طریق فضای مجازی بروز پیدا کرده و این قدرت می تواند در هر عرصه ای اثرگذار باشد.

وی با بیان این که این قدرت از طرف جامعه و از مجرای رسانه های مجازی اعمال شده افزود:  رسانه‌های مجازی تحت سلطه قدرت رسمی نیستند و در وضعیت فعلی نقش واقعی رسانه‌ها در نظارت اجتماعی را فضای مجازی ایفا می‌کند. رادیو و تلویزیون کلا برکنار هستند و مطبوعات هم خیلی جرات این کار را ندارند. حاکمیت باید خیلی خوشحال باشد که فضای مجازی نظارت می‌کند و بخشی از فساد را کاهش می دهد.

عبدی درباره دلایل زیاد دیده‌شدن این ماجرا در فضای مجازی گفت: این که نماینده مجلس در اوج ترافیک از منطقه ممنوعه رفته و به سرباز سیلی زده مثل یک فیلم سینمایی برای مردم جذاب است. از همه بدتر این که دروغ گفته و بر اثر فشار افکار عمومی واکنش متعادلی نشان داده است.

این فعال رسانه‌ای با بیان این که مسایل اجتماعی و سیاسی را در قالب های اخلاقی نمی توان تحلیل کرد بیان داشت: بنده اگر در خیابان به کسی تنه بزنم به عنوان یک امر اخلاقی عذرخواهی می کنم. اما گاهی اوقات این عذرخواهی مبتنی بر قدرت است و مبتنی بر اخلاق نیست. یعنی می بینم اگر عذرخواهی نکنم طرف مقابل با من برخورد می کند. این عذرخواهی مبتنی بر قدرت است. گاهی پس از انتقام طرف مقابل عذرخواهی می‍‌ کنم که این بار به صورت واضح عذرخواهی من مبتنی بر قدرست است. عذرخواهی‌های اخیر هم مبتنی بر قدرت است نه مبتنی بر اخلاق.

وی افزود: مردم مترصد اتفاقی هستند که خشمی را از خودشان نشان دهند و این واقعه زمینه را برایشان فراهم کرده است. شاید اگر اتفاق در جای دیگری رخ می داد، این همه بازتاب را نداشتیم. آن خشمی که در صحنه اتفاق می‌بینید در رسانه‌ها و فضای مجازی هم شاهدش هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.