واعظی رییس دفتر رییس جمهور در رابطه با ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به یک سرباز گفت: این کار از نظر افکار عمومی، دولت و مردم محکوم است و در مجلس هم گفتند که ما به این موضوع می‌پردازیم؛ امیدواریم که این رسیدگی حرف نباشد و واقعی باشد.

به گزارش جماران؛ رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دولت وظیفه دارد برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسن فراهم کند. ما ۱۶/۸ میلیون دوز واکسن کواکس خریداری کردیم و پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم و منتظر نوبت هستیم تا حمل شود.

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در خصوص خرید واکسن کواکس گفت: تهیه و تولید واکسن در دنیا این گونه بوده است که دو تا چهار سال طول می‌کشیده است. همیشه باید تا مرحله چهارم هم می‌رفته است که مرحله چهارم،‌ مرحله تولید انبوه است که در دنیا با تأیید سازمان بهداشت جهانی، مرحله چهارم حذف شده و مرحله سوم جایگزین مرحله چهارم شده است.

وی افزود: هم واکسن هایی که در سبد سازمان بهداشت جهانی است و هم سایر واکسن‌ها تابع این سیستم است و ما نیز این سیستم تبعیت می‌کنیم بر این اساس اولویت اول ما این است که از تمامی بخش‌هایی که در حال تولید واکسن هستند، حمایت کنیم. اواخر بهار یا در تابستان این واکسن‌ها به تولید انبوه برسد.

 

همزمان در حال مذاکره با چین،‌ هند و روسیه برای واکسن هستیم

 

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: دولت وظیفه دارد که برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسن فراهم کند. ما ۱۶/۸ میلیون دوز واکسن کواکس خریداری کردیم و پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم و منتظر نوبت هستیم تا حمل شود. در حال تلاش و رایزنی هستیم که بخش اول آن سریعاً تحویل داده شود. همزمان در حال مذاکره با چین،‌ هند و روسیه هستیم و مذاکرات تاکنون خوب پیش رفته است، مذاکره با روس‌ها ما تمامی مدارک آنها را گرفتیم و بررسی کردیم و دو روز قبل نیز برای آنها فرستادیم و سفیر نیز در حال مذاکره بر روی قرارداد است. امیدواریم که دو روز آینده این قرارداد امضا شود. دو میلیون دوز است که در سه ماه وارد کشور می‌شود و اولین محموله قبل از ۲۲ بهمن تحویل داده می‌شود و براساس اولویت بندی ستاد ملی مقابله با کرونا واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

 

موضع ما در خصوص برجام از ابتدا روشن بوده است

 

واعظی در خصوص بازگشت آمریکا به برجام نیز گفت: موضع ما در خصوص برجام از ابتدا روشن بوده است و امروز نیز موضع قبلی تغییر نیافته است. یک مرتبه برای مذاکره کردیم و پرونده برجام بسته شده است و موضوعی بین ۵+۱ و نماینده اتحادیه اروپا بسته شده و تمام شده است. اگر قرار بود  که این پرونده مجدداً باز شود در زمان ترامپ باز می‌شد. برای ما تفاوتی ندارد که دولت ترامپ مقابل ما باشد یا دولت بایدن؛ ما موضع و اصول خود را تغییر نخواهیم داد. ما زمانی در برجام به تعهدات خود بازمی‌گردیم که ۵+۱ به تعهدات خود بازگردند. 

وی بیان کرد: طبق قانون، بودجه لایحه‌ای است که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود و تغییرات مجلس باید در حدی باشد که شاکله بودجه تغییر نکند. ما با توجه به تحلیل درستی که داشتیم جنگ اقتصادی شکست خورد. ما به همین دلیل بحث نفت را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفتیم که مجلس این رقم را به یک میلیون و نیم تغییر داده است که یکی از مشکلات همین موضوع است. همچنین ما برای افزایش پایه پولی و ارزش پول سال آینده، محاسبات را با رقمی پایین تر محاسبه کردیم؛ یعنی محاسبه ما برای فروش نفت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بود که مجلس این رقم را به ۲۳۱ هزار میلیارد تومان تغییر داده است. اینهایی که می‌گویند ما باید وابستگی خود را به نفت کم کنیم، اما بودجه نفت را افزایش داده‌اند.

 

نمایندگان مجلس مالیات‌ها را در برخی از عوارض بالا بردند

 

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس مالیات‌ها را در برخی از عوارض بالا بردند. به نظر می‌رسد که این بودجه با این چارچوب به گونه‌ای در حال پیشرفت است که اجرای آن برای دولت مشکل است. ما امیدواریم از سه شنبه هفته آینده که بودجه در مجلس مطرح می‌شود این مشکلات برطرف شود. چون سیاست ما روشن است که با مجلس برای بستن یک بودجه خوب با مجلس همکاری کنیم.

 

با فساد در فضای مجازی مخالفیم

 

واعظی در خصوص سخنان رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت و در حمایت از وزیر ارتباطات، ابراز داشت: موضع ما از سال ۹۲ این بوده است که فضای مجازی می‌تواند در خدمت مردم و در خدمت فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرد و اکنون شما می‌بینید در همه دنیا بحث فضای مجازی فقط این نیست که برای سرگرمی باشد و بخشی از زندگی مردم شده است. شما اکنون می‌بینید که اگر این فضای مجازی گسترش پیدا نکرده بود امورات مردم در بخش‌‌های مختلف از جمله فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان ما با مشکل مواجه می‌شد.

وی افزود: من نمی‌گویم مشکل وجود ندارد اما ما باید برای مشکلات راه‌حل پیدا کنیم. ما با فساد در فضای مجازی مخالفیم و در این حوزه با قوه‌قضائیه همکاری می‌کنیم اما اجازه بدهیم که فضای مجازی به فعالیت مثبت خود در خدمت جامعه ادامه داد.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درخصوص اظهارات رئیس‌جمهور بیان داشت: صحبت‌های رئیس‌جهور به این معنا بود که سیاستگذاری در اختیار دولت و رئیس جمهور است، وزرا، استانداران و مسئولین ما در سراسر کشور بدانند که اگر در جایی سیاست‌های دولت اجرا می‌شود رئیس جمهور حامی ایشان است. آن چیزی که آقای رئیس‌جمهور گفتند هم همین است که گسترش فضای مجازی و تقویت آن سیاست دولت بوده و اگر قرار است آقای مهندس جهرمی به این جهت محاکمه شود من باید محاکمه شوم.

 

واکنش دولت به سیلی زدن نماینده به سرباز

 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مساله سیلی یک نماینده بر صورت یک سرباز وظیفه‌شناس و اینکه چرا دولت به عنوان قوه مجریه از یک فرد مجری قانون حمایت نکرده است، بیان داشت: همان روزی که این اتفاق افتاد همه ما متاسف شدیم که یک سرباز به وظیفه خود عمل می‌کند و یک نماینده که می‌خواهد قانون‌شکنی کند، به او توهین می‌کند و سیلی می‌زند. این کار از نظر افکار عمومی، دولت و مردم محکوم است و در مجلس هم گفتند که ما به این موضوع می‌پردازیم؛ امیدواریم که این رسیدگی حرف نباشد و واقعی باشد.

وی در پایان گفت: وقتی فرماندهی نیروی انتظامی اعلام می‌کند که از این موضوع شکایت می‌کند و از سرباز خود دفاع می‌کند و با توجه به اینکه نیروی انتظامی با وزارت کشور ارتباط دارد دولت بهتر دید که نیروی انتظامی آن را پیگیری کند. البته هم دولت، هم نیروی انتظامی و هم بخش‌های دیگر این مساله را محکوم کردند. به نظر من اتفاق خوشایندی که رخ داد عکس‌العمل مردم در فضای مجازی و هم مسئولین اتفاق خوبی بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.