حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی با اشاره به توهین اخیر به مسئولان کشور گفت: فضای عمومی کشور به این بلیه مبتلا شده که مرز بین نقد و انتقاد و توهین و هتک به هم ریخته است، ‌این مساله منحصر به این مورد اخیر و یا به یک فرد، جناح و گروه هم نیست؛ اساسا بیماری اخلاقی است که خیلی از عرصه‌ها را در محیط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور دربرگرفته، لذا باید فکر اساسی و چاره‌اندیشی شود.

به گزارش جماران؛ مدرس حوزه علمیه قم گفت: توهین و تخریب نباید مصونیت داشته باشد و افراد هتاک باید توسط دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار گیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی روز یکشنبه با اشاره به توهین اخیر به مسئولان کشور، افزود: بخش‌هایی از این مسائل را باید دستگاه قضایی تعقیب کند و این‌طور نباشد که هر کسی هر چه خواست بگوید، ‌مصون باشد و هیچ کس هم کاری نداشته باشد.

وی بیان کرد: فضای عمومی کشور به این بلیه مبتلا شده که مرز بین نقد و انتقاد و توهین و هتک به هم ریخته است، ‌این مساله منحصر به این مورد اخیر و یا به یک فرد، جناح و گروه هم نیست؛ اساسا بیماری اخلاقی است که خیلی از عرصه‌ها را در محیط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور دربرگرفته، لذا باید فکر اساسی و چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی نقد و انتقاد دارد با دلیل، مدرک و استدلال بر اساس حکم عقل، عقلا و شرع می‌تواند مطرح کند و ‌قطعا سازنده خواهد بود و باعث پیشرفت امور می‌شود، ولی توهین و هتک شرعا مذموم است و از نظر عقلا نیز پسندیده نمی‌باشد.

 

توهین آثار عکس و چه بسا آثار تخریبی در جامعه دارد

 

نورمفیدی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده توهین آثار عکس و چه بسا آثار تخریبی در جامعه دارد؛ مخصوصا از کسانی که انتظار می‌رود معلم اخلاق،‌ رفتار پسندیده و مربی گفتار صحیح باشند.

وی ادامه داد: نفس این کار به هیچ وجه قابل‌قبول نیست، مخصوصا از ناحیه کسانی که مردم آن‌ها را به‌عنوان چهره‌ها، مربیان و مروجان اخلاق و شریعت می‌شناسند.

وی گفت: به نظر می‌رسد هم صدا و سیما باید مراقبت بیشتری در دعوت از کارشناسان نماید و هم متصدیان امور باید این مساله را بیشتر مراقبت کنند؛ توهین و هتک ناپسند است و فکر نمی‌کنم کسی حاضر باشد از این نحو سخن گفتن دفاع کند.

 

قطعا ضعف مسئولان با توهین حل نمی‌شود

 

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این‌که قطعا ضعف مسئولان با توهین حل نمی‌شود و هیچ منطقی ندارد، گفت:‌ توهین باعث پوشیده شدن ضعف‌ها می‌شود و اگر کسی با منطق، دلیل و برهان انتقادها را بیان کند، ‌ضعف‌ها آشکار می‌شود و به دنبال رفع این نقص‌ها تلاش میکنند و این مساله می‌تواند به مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی افزود: ولی اگر توهین، هتک و بی‌احترامی صورت گیرد، به‌نوعی جنجال ایجاد می‌شود و اصل ضعف و مشکلات نادیده گرفته می‌شود و ‌نه تنها هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه به دلیل این‌که در این هیاهوها مشکلات تحت شعاع قرار می‌گیرد، نهایتا باعث انباشته‌تر شدن مشکلات می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار ما از همگان به‌خصوص کسانی که به نام روحانی شناخته می‌شوند و مردم آن‌ها را در جایگاهی می‌بینند که باید رفتار و گفتارشان برای دیگران درس باشد،‌ مراقبت بیشتری نمایند.

نورمفیدی افزود: این گروه باید تحمل و صبوری بیشتر و خویشتنداری افزون تری داشته و با همان سلوک و روشی که پیامبر و ائمه اطهار(ع) با مشکلات و مسائل جامعه برخورد می‌کردند، ‌اینها نیز با همان روش اصلاح‌گرایانه همراه با شفقت و دلسوزی برخورد کنند.

وی با بیان این‌که نباید از سخنان و رفتار ما بوی انتقام استشمام شود،‌ گفت: در مواجهات داخلی باید با شفقت، دلسوزی و خیرخواهی مطالب مطرح شود و قطعا اگر به این روش باشد، ‌در خود افرادی که مخاطب انتقادها هستند موثرتر است و طبیعتا نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید مراقبت شود تا کاری نکنیم و حرفی نزنیم که در معرض دیدگاه‌هایی قرار بگیریم یا در معرض سخنانی قرار بگیریم و یا سوءبرداشت شود و آسیب به لباس و جایگاه روحانیت بزند.

صحبت های اخیر خارج از عرف اخلاقی و علمی یکی از میهمانان برنامه تلویزیونی «زاویه» موجب اعتراض به حق اهالی اندیشه و فرهنگ شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.