سخنان تند روحانی در مورد مواضع نمایندگان در مورد لایحه بودجه 1400 با واکنش شدید بهارستانی ها همراه شد. روحانی چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفته بود: «ماحصل فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در لایحه دولت، معادل 199هزار میلیارد تومان بوده است اما آقایان در مجلس، 2 میلیون و 300 هزار را به یک میلیون و 500هزار بشکه کاهش داده اند و در مقابل درآمد 199 هزار میلیارد تومانی را در کمیسیون تلفیق به 230 هزار میلیارد تومان، یعنی 31 هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را افزایش داده اند، عجب چشم بندی کرده اند! هرکسی که 4 عمل اصلی حساب را بداند متوجه می شود که چه شده است.»

به گزارش جماران؛ رییس جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به سابقه 27 ساله فعالیت خود در دولت و مجلس، گفت:  در طول این سالها برای نخستین بار است که چنین ادبیاتی را درمورد لایحه بودجه می بینم و اظهار نظرها امسال متفاوت با همه سال های گذشته بوده است، دلیل آن چیست و چرا؟

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه هر دو ما در دولت و مجلس نماینده و وکیل مردم هستیم و مردم از ما همکاری می خواهند، گفت: بودجه جای شعار و ادبیات سیاسی نیست بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه است، من بلد هستم که به همه شعارها پاسخ دهم، اما مردم چنین چیزی را از ما نمی خواهند، مردم بودجه خوب و زندگی و معیشت بهتر می خواهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه درنظر گرفتن فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در بودجه 1400 برای این بود که بگوییم تحریم شکست خورده است، گفت: متاسفانه بعضی ها به این موضوع مهم توجه نکردند و متوجه نشدند که منظور ما چیست.

دکتر روحانی افزود: ما با این اقدام به دنیا پیام می دهیم و می گوئیم که ترامپ و فشار حداکثری شکست خورده و ما می توانیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز نفت بفروشیم اما شما تردید می کنید، ما می گوئیم سهم نفت در بودجه کمتر شود و ارزش پول ملی ما تقویت شود .

رئیس جمهور ادامه داد: ماحصل فروش روزانه 2 میلیون و 300هزار بشکه نفت در لایحه دولت، معادل 199هزار میلیارد تومان بوده است اما آقایان در مجلس، 2 میلیون و 300 هزار را به یک میلیون و 500هزار بشکه کاهش داده اند و در مقابل درآمد 199 هزار میلیارد تومانی را در کمیسیون تلفیق به 230 هزار میلیارد تومان، یعنی 31 هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را افزایش داده اند، عجب چشم بندی کرده اند! هرکسی که 4 عمل اصلی حساب را بداند متوجه می شود که چه شده است.

دکتر روحانی افزود: ما قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده را 11هزار و 500 تومان در نظر گرفتیم و شما آن را به 17 هزار و 500 تومان افزایش دادید، 6 هزار تومان بیشتر کردید، دم خروس همین جاست و با قسم حضرت عباس جور در نمی آید، عدد و رقم معلوم است.

رئیس جمهور افزود: اصول و چشم انداز روشن ما برای اقتصاد کشور، شکست تروریسم اقتصادی، تقویت  ارزش پول ملی، اصلاح معیشت مردم، فروش اموال دولت ، چابک سازی و کوچک کردن دولت بوده است، درمورد تهیه کالاهای اساسی و بویژه دارو اقدام مهم دولت در لایحه بودجه اختصاص ارز 4200 بوده که تغییرات آن باید با دولت باشد نه شما، زندگی مردم و سوءاستفاده ها و رانت ها چه می شود؟

دکتر روحانی تاکید کرد: خواهش می کنم بیایید دست به دست هم دهیم و همکاری کنیم تا با کمک هم و تامین نظر دولت و مجلس، بودجه نهایی شود.

 

واکنش نمایندگان مجلس به انتقادات روحانی در مورد بودجه

 

نیکزاد: روحانی حق نداشت در جلسه هیئت دولت به مجلس اهانت کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «رئیس جمهور امروز به نمایندگان اهانت کرده و گفته است آن‌ها کسانی هستند که ۴ عمل اصلی را بلد نیستند و هر کس دو کلاس سواد داشته باشد، متوجه می‌شود که کمیسیون تلفیق به جای ادبیات اقتصادی، ادبیات سیاسی به کار می‌برد. شما که می‌گوئید ۲۷ سال تجربه بودجه نویسی دارید، اکنون چه بر سر مملکت آورده‌اید؟ اگر مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۰ را که بودجه فروپاشی بود، رد می‌کرد، رئیس جمهور جرأت اهانت به مجلس را نداشت.»

 

امیرآبادی فراهانی: روحانی جمع و تفریق را در کلاس اول یاد نگرفته است مجلس بیت المال را از جیب رانتخواران تفریق و به جیب مستضعفان واریز می کند/ یک نفر به روحانی بگوید، ۸ سال تمام شد کاری بکن

احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور درباره افزایش میزان وابستگی بودجه به نفت توسط مجلس و عدم اطلاع نمایندگان از عمل جمع و تفریق گفت: متاسفانه رئیس جمهور در اظهاراتی توهین‌آمیز به وکلای ملت ایران اعلام کرده، نمایندگان به نوعی جمع و تفریق را نمی‌دانند. مشکل رئیس‌جمهور این است که همین جمع و تفریق را در کلاس اول یاد نگرفته زیرا اگر بلد بود، باید اکنون حقیقت را متوجه می‌شد.

 

 

جمع و تفریق به روش دولت تدبیر و امید یعنی کاهش یک هفتمی ارزش پول ملی!

رحیم زارع  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس در واکنش به اظهارات امروز رئیس جمهور درباره افزایش وابستگی بودجه به نفت و کاهش ارزش پول ملی توسط مجلس گفت: اگر مبنای محاسبه ارزش پول ملی، نرخ ارز است که طی 7 سال گذشته ارزش پول ملی کشورمان حدودا به یک هفتم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با یک اقدام اساسی با واقعی‌سازی و شفافیت اعداد و ارقام بودجه دولت، میزان کسری تراز بودجه را کاهش داده و این یعنی فشار کمتر بر مردم و ایجاد اشتغال بیشتر، نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه 1400 تنها واقعیت‌ها را دیدند و غیر از آن عمل نکردند.

 

روش رئیس جمهور در مواجهه با نظرات مخالف توهین است

محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص اظهارات امروز رئیس جمهور گفت:اگر ایشان مایل نیستند بودجه را به نحوی که مجلس تصمیم می گیرد، اجرا کند باید در مدت باقی مانده از دولت خود به چند دوازدهم رضایت دهد.

وی افزود: اگر بخواهند بودجه مصوب کمیسیون تلفیق اجرا نشود، این مدت از دولت را باید با بودجه سه دوازدهم به روال سال  99 کشور اداره شود، به علاوه مبلغی که برای افزایش حقوق ها پیش بینی می شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:برخی از مطالب جای پاسخ ندارد و صحبت های امروز رئیس جمهور هم از این دست مطالب است.

 

سیاسی کاری در تلفیق معنا ندارد/ گزارشات اشتباهی به رئیس‌جمهور می‌رسد

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به ادبیات رئیس جمهور در جلسه هیئتت دولت درباره مجلس و تلفیق بودجه در مجلس ،گفت: کمیسیون تلفیق نباید لایحه بودجه‌ را  تصویب میکرد؛ چرا که ایرادات بسیاری در آن بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهوری حتی نظر وزرا  را هم درباره بودجه نگرفته بود ؛مثلا وقتی وزیر نفت در کمیسیون تلفیق حضور پیدا کرد ؛درباره فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، گفت نمی‌دانم این موضوع چگونه قرار است انجام شود؛ این نشان می‌دهد که دولت درباره بودجه نظر وزرا را هم نپرسیده است.

 

چهار عمل اصلی ریاضی کوچک شدن سفره خانوارها را نشان می دهد

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم  در رابطه با اظهار نظر اخیر رئیس جمهور در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور در صحبت‌های اخیر خود درست اشاره کردند که مردم کار می‌خواهند نه شعار؛ مردم اقدام و عمل می‌خواهند نه وعده؛ مردم 7 سال پیش به شعار‌های دولت تدبیر و امید در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور رای داده اند اما وضعیت معیشت ارتقا نیافت.

 

آقای روحانی؛ با جمع و تفریق خودت قیمت تخم مرغ را حساب کن

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات امروز رئیس‌جمهور در رابطه با مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1400، گفت: متاسفانه اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور داده می‌شود غلط است چراکه در لایحه بودجه، قیمت دلار 17 هزار تومان پیش بینی شده است و آن را با دلار 4200 تومانی -که باعث رانت شده- جمع کرده‌‎ و میانگین آن را حدودا 11 هزار تومان اعلام کرده‌اند بنابراین قیمت ارز را خود دولت در لایحه اینگونه محاسبه کرده است و من نگرانم با توجه به اظهارات رئیس جمهور ایشان لایحه را نخوانده باشد لذا مجلس به چند نرخی بودن ارز ایراد وارد کرده است.

 

منبع: خانه ملت، مهر، سایت ریاست جمهوری

حجم ویدیو: 4.51M | مدت زمان ویدیو: 00:02:29
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
15 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.