زنگنه با تاکید بر اینکه تحریم ها مردنی هستند اما ما از ظرفیت هایی که به وجود آمده دست نمی کشیم و از این ظرفیت ها بعد از تحریم استفاده خواهیم کرد، گفت: ظرفیت برای فروش و صادرات نفت با قبل از تحریم‌ها قابل مقایسه نیست، اگر شرکت های خارجی بیایند همکاری می‌کنیم اما ظرفیت های خود را کنار نمی گذاریم و از این موضع قدرتمندتر مذاکره می کنیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر نفت گفت: در شرایط تحریم ظرفیت‌های زیادی در حوزه نفت ایجاد شد و ایران در زمینه صادرات و فروش نفت با قبل از سال ۹۷ قابل مقایسه نیست.

"بیژن زنگنه" در مراسم امضای قرارداد مرحله سوم نگهداشت تولید ادامه ‌داد: یک درصد از افزایش ضریب تولید نفت خام معادل هفت میلیارد می شود که با نفت ۴۰ دلاری درآمدی ۳۰۰ میلیارد دلاری به دنبال خواهد داشت، بنابراین افزایش ضریب بازیافت باید به خواست و توقع ملی تبدیل شود. 

وی، سرمایه گذاری در حوزه افزایش ضریب بازیافت را الزامی برشمرد و افزود: در این مرحله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام می‌شود که ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت اضافه کرده و درآمدی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ایجاد خواهد کرد، بنابراین سرمایه گذاری در کمتر از یک سال باز می‌گردد. 

زنگنه تاکید کرد: همه این قراردادها فقط با پیمانکاران ایرانی منعقد شده  و ۷۲ درصد ارزشی تجهیزات نیز ساخت داخل است، همچنین تمام منابع از بازار سرمایه تامین می شود و این برای نخستین بار است.

وی با بیان اینکه پیش از این میلیاردها دلار هزینه شد اما افزایش تولید اتفاق نیافتاد، گفت: در این قراردادها پیمانکار پول خود را از محل افزایش تولید دریافت می کند، همه این قراردادها نیز با انجام مناقصه واگذار شده و فقط یکی دو مورد بدون انجام مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است.

وزیر نفت ادامه داد: چهار درصد هزینه‌های هر طرح صرف فعالیت های اجتماعی می‌شود و این موضوع به‌طور رسمی در کشور پذیرفته شد.

وی با اشاره به اینکه انعقاد این قراردادها در شرایط تحریم‌ها اتفاق افتاد، افزود: تلاش کردیم در شرایطی که به دلیل تحریم ۱۴.۵ درصد سهم وزارت نفت از صادرات نفت از بین رفت، اما برای پیمانکاران کار درست شده و امید و اشتغال ایجاد کنیم.

زنگنه تاکید کرد: در دوران تحریم بسیار سختی کشیدیم اما درس های بزرگی آموختیم و ظرفیت های بزرگی ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم ها مردنی هستند اما ما از ظرفیت هایی که به وجود آمده دست نمی کشیم و از این ظرفیت ها بعد از تحریم استفاده خواهیم کرد، گفت: ظرفیت برای فروش و صادرات نفت با قبل از تحریم‌ها قابل مقایسه نیست، اگر شرکت های خارجی بیایند همکاری می‌کنیم اما ظرفیت های خود را کنار نمی گذاریم و از این موضع قدرتمندتر مذاکره می کنیم. 

وزیر نفت ادامه داد: در طرح‌های میدان محور توسعه مبتنی بر چاه محور را دنبال می کنیم تا با استارتاپ ها احیا شوند،  این کار برای ایجاد ظرفیت جدید فناور دانش بنیان برای خدمات حفاری و نفتی است. 

وی افزود: در تلاشیم تا این ایده تبدیل به طرح شود و پس از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب این ایده پیگیری شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه انرژی زیادی در کشور هدر می رود و این در حالی است که دانش آموخته های زیادی در این زمینه داریم، گفت: ایده این است که انرژی صرفه جویی شده توسط شرکت های دانش بنیان خریداری شود. 

به گفته وزیر نفت، در سال ۹۹ مصرف سوخت مایع ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و مصرف گاز معادل پنج میلیون بشکه در روز براورد می شود.

وی ادامه داد: اگرچه امسال نسبت به پارسال تولید گاز کشور معادل ۲.۵ فاز پارس جنوبی اصافه شده، اما باز هم برای تامین گاز مشکل داریم زیرا ۱۲ درصد مصرف گاز خانگی اضافه شده است.

زنگنه افزود: باید تاکید اصلی را بر بهینه سازی مصرف انرژی بگذاریم، اما مردم فکر می کنند اگر پنجره ها باز باشد کرونا می رود، در حالی که مصرف را افزایش می دهد و برای خانه لازم نیست که پنجره باز شود و نقشی در کنترل کرونا ندارد. 

وی گفت: گاز خانگی را نمی‌توانیم قطع کنیم و فشار به صنایع می آید، البته در استان‌های تهران، البرز و قم هیچ مازوتی مصرف نمی شود. 

زنگنه با انتقاد از برخی اظهار نظرها که مصرف مازوت را به دلیل ناتوانی در صادرات عنوان می کنند، ادامه داد: برخی افراد که از مسوولان هستند می گویند که اینها به این دلیل مازوت مصرف می کنند که توان صادرات ندارند، همین جا اعلام می کنم که اگر ۳۰ میلیون لیتر مازوت هم بدهند توان صادرات داریم و حتی مدیر بین الملل نفت تقاضای مازوت برای صادرات دارد.

وی افزود: بعد می‌گویند شرکتی معرفی می کنیم که مازوت ببرند و اتوبوس بدهند. آن کشور اگر قصد کمک دارد،  پول های بلوکه شده نفت ایران را آزاد کند. چرا در کار هم دخالت می‌کنیم؟

زنگنه ادامه داد: با ادارات دولتی پر مصرف برخورد کردیم و گاز تعدادی از آنها نیز قطع شد. 

گفتنی است که قراردادهای مرحله سوم طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت فلات قاره امروز با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

این پروژه‌ها با ارزشی افزون بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (شامل میدان‌های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و۴، گلخاری، بی‌بی‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد) و شرکت نفت فلات قاره ایران (شامل میدان رشادت در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس) قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.