پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یک تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب مطرح کرد:

بایدن عربستان را به وحشت انداخته است

یک تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب گفت: عربستان با التماس و نوعی درخواست ملتمسانه و متضرعانه از قطر درخواست آشتی داشت. سوال اینجاست چرا عربستان در این شرایط می‌خواهد مشکلات خودش را با قطر برطرف کند؟ برای این است که از آینده و سیستم حاکمیتی خود در دوران جو بایدن به شدت دچار وحشت شده است.

به گزارش جماران؛ تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب به بررسی نشست شورای همکاری خلیج فارس و چالش‌های پیش روی کشورهای عربی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی که با حضور بایدن برای عربستان ایجاد می‌شود، پرداخت.

حسن هانی‌زاده درباره برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر و سخنان محمد بن سلمان علیه ایران اظهار داشت:  نشست سران شورای همکاری خلیج فارس نمایش مضحک محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای جریان سازی علیه ایران بود.

وی ادامه داد: یکی از اهدافی که محمد بن سلمان به آن رسید، آشتی با قطر بود اما موضوع کلیدی که در شورای همکاری خلیج فارس با حضور برخی از سران آن رخ داد، حضور نامشروع جرارد کوشنر داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است؛ سوال اینجاست که نقش این جوان آمریکایی در کنار سران شورای همکاری خلیج فارس چیست و چه محلی از اِعراب دارد که داماد ترامپ در کنار سران این کشورها حضور داشته باشد. این نشان می‌دهد که عربستان سعودی به مرحله نهایی ورشکستگی سیاسی رسیده است.

 

عربستان سعودی به مرحله نهایی ورشکستگی سیاسی رسیده است

 

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای گفت: عربستان با التماس و نوعی درخواست ملتمسانه و متضرعانه از قطر درخواست آشتی داشت. سوال اینجاست چرا عربستان در این شرایط می‌خواهد مشکلات خودش را با قطر برطرف کند؟ برای این است که از آینده و سیستم حاکمیتی خود در دوران جو بایدن به شدت دچار وحشت شده است. جو بایدن از هنگام ورود به کاخ سفید پرونده‌های زیادی  از جمله مسئله جنگ یمن، اختلاف با قطر، مسئله قتل دردناک جمال خاشقچی، مسائل حقوق بشری و غرامت‌های سنگینی که خانواده قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از عربستان درخواست کردند را علیه عربستان خواهد گشود.

 

بن سلمان به دریوزگی شدیدی افتاده است

 

وی با بیان اینکه این مسائل در مدار توجه رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا قرار دارد، تصریح کرد: اکنون محمد بن سلمان به دریوزگی شدیدی افتاده است تا در منطقه حاشیه امنی برای خودش ایجاد و نگاه‌ها را متوجه دشمنی با ایران کند. عربستان قصد دارد در آینده روابط خودش را با رژیم صهیونیستی را علنی و عادی‌سازی کند. اختلاف خودش را با قطر برطرف کرده و با این کشور به مرحله آشتی رسیده‌اند؛ همچنین سعی کرد در جریان این نشست نفوذ ایران را در خلیج فارس کم کند اما جریان سازی شدیدی را که علیه ایران آغاز کرد که با شکست مواجه شد؛ چرا که پادشاه بحرین، سلطان عمان و ولیعهد ابوظبی در این نشست شرکت نکردند و نشت در سطح سران سه کشور برگزار شد.

هانی زاده با بیان اینکه این نشست شکست خورده، نمایشی مضحک و جریان سازی علیه ایران بود، خاطر نشان کرد:‌ اینکه محمد بن سلمان، امیر قطر شیخ تمیم بن حمد را درآغوش می‌گیرد و به نوعی از او عذرخواهی می‌کند به منزله شکست عربستان از قطر و به طور کلی شکست سیاست‌های عربستان سعودی است. این نشست هیچ گونه ارزش سیاسی نداشت و هدف محمد بن سلمان تنها این بود که با استفاده از فضای شورای همکاری خلیج‌فارس جریان سازی رسانه‌ای علیه ایران انجام دهد.

 

حضور نماینده آمریکا در نشست شورای همکاری خلیج فارس توهین آشکار به جامعه عربی است

 

وی موضوع قابل توجه دیگر را حضور نماینده آمریکا در نشست شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ نشست شورای همکای خلیج فارس، نماینده یک کشور دیگر در میان جمع سران کشورهای عضو این شورا حضور پیدا می‌کند که موجب تمسخر ملت‌های عربی و اسلامی قرار گرفت؛ این اقدام مثل این است که مدیر مدرسه‌ای در جمع برخی شاگردان نشسته و به آنها آموزش می‌دهد؛ این توهین آشکار به جامعه عربی است.

این تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب درباره اینکه ترمیم روابط کشورهای عربی به ویژه عربستان با قطر چه تاثیری بر روابط تهران و دوحه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: این واکنش‌های روانی و انفعالی این کشورها است که در یک لحظه در آستانه جنگ قرار می‌گیرند و در لحظه دیگر با یکدیگر آشتی می‌کند؛ بنابراین نه آشتی این کشورها خیلی جدی است و نه دعوای و اختلاف آنها؛ ثبات فکری و سیاسی ندارند و بیشتر تصمیم‌های آنها از روی عصبانیت و ناسنجیده است.

 

قطر به خوبی می‌داند نمی‌تواند برای همیشه در زمین عربستان بازی کند

 

وی تصریح کرد:‌ قطر به خوبی می‌داند نمی‌تواند برای همیشه در زمین عربستان بازی کند و هیچ گاه اطمینان دائمی به سیاست‌های عربستان و بن سلمان ندارد و روابط خودش را با ایران حفظ خواهد کرد؛ عربستان نیز به خوبی می‌داند با ورود بایدن به کاخ سفید نقش تخریبی خودش را از دست خواهد داد. با توجه به رابطه خوب قطر با حزب دموکرات و جو بایدن، عربستان تلاش ‌خواهد کرد که از ظرفیت قطر در مرحله ریاست‌جمهوری جو بایدن استفاده کند و از خشم دموکرات‌ها نسبت به خودش بکاهد و همچنین از بازگشایی پرونده‌های سنگین علیه عربستان جلوگیری کند.

هانی زاده در پایان افزود:  مجموعه این مسائل نشان می‌دهد که قطر پیروز شده است و عربستان نیز قصد دارد که جنگ یمن را به پایان برساند. قطر هیچ شرایطی را در مورد عربستان نخواهد پذیرفت و همان مسیر و شرایط خودش را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.