حمیدرضا ترقی گفت: یاران محمدباقر قالیباف بیشتر در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فعالیت می‌کنند و نیروهای طرفدار محمود احمدی‌نژاد در هیچ کدام از دو ائتلاف حضور ندارد. جبهه پایداری هم که قبلاً در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فعالیت داشت، در حال حاضر سرگرم مسائل داخلی خود مانند تغییر دبیرکل و مسائل حاشیه ای دیگر است و هنوز برای حضور در هیچ کدام از دو شورا اعلام آمادگی نکرده‌ است.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با ارزیابی اقبال مردمی ۲ تا ۸ درصدی اصلاح‌طلبان در انتخابات، پیشنهاد کرد که آنها یک چهره جدید با کارنامه سفید معرفی کنند و در واکنش به ادعای ردصلاحیت نامزدهای این جریان، گفت: بجای تطبیق قانون با اصلاح‌طلبان، آنها خود را با قانون سازگار کنند.

«حمیدرضا ترقی» درباره آخرین تحولات انتخاباتی اصولگرایان اظهار کرد: در حال حاضر دو شورای ائتلافی، «نیروهای انقلاب» و «وحدت اصولگرایان» در حال فعالیت هستند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مثل سابق کار خود را انجام می‌دهد و در حال سازماندهی نیروهای خود در سطح کشور است، مسوولیت و رهبری این ائتلاف با غلامعلی حداد عادل است و حدود هشت تشکل اصولگرا نیز در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حضور دارند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: تشکل‌های جدیدی هم حول محور جامعه روحانیت مبارز با نام «شورای وحدت اصولگرایان» شکل گرفته است. تاکنون تشکل‌هایی مانند جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری به ریاست محمدرضا باهنر و جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به ریاست شهاب الدین صدر در «شورای وحدت اصولگرایان» حضور یافته‌اند که هر کدام از این دو جبهه از چند حزب تشکیل شده‌اند.  

احتمال رقابت درون جریانی اصولگرایان در ۱۴۰۰ 

ترقی درباره احتمال ائتلاف دو شورای نیروهای انقلاب و وحدت اصولگرایان گفت: احتمال ائتلاف دو شورای مذکور در نهاد واحد اصولگرایی وجود دارد. اکنون هر دو گروه مشغول کارهای داخلی خود هستند. نگاه انتخاباتی این دو شورا دو وجه دارد. هر ائتلاف در مورد لیست نامزدهای شوراهای شهر و روستا مستقل عمل می‌کند ولی اگر قرار است ائتلافی صورت گیرد برای معرفی یک نامزد واحد اصولگرا برای ریاست جمهوری خواهد بود.

این فعال اصولگرا، احتمال رقابت درون جریانی را منتفی ندانست و یادآور شد: اگر از طرف جناح اصلاح‌طلب رقیبی وجود نداشته باشد ممکن است نامزدهای اختصاصی دو ائتلاف اصولگرا با هم رقابت کنند و یک رقابت درون اصولگرایی در ۱۴۰۰ را شاهد باشیم.

غیبت طیف احمدی‌نژاد در ائتلاف‌های اصولگرا

ترقی درباره حضور جبهه پایداری، نواصولگرایان و طرفداران محمود احمدی نژاد در دو ائتلاف اصولگرا، گفت: یاران محمدباقر قالیباف بیشتر در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فعالیت می‌کنند و نیروهای طرفدار محمود احمدی‌نژاد در هیچ کدام از دو ائتلاف حضور ندارد. جبهه پایداری هم که قبلاً در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فعالیت داشت، در حال حاضر سرگرم مسائل داخلی خود مانند تغییر دبیرکل و مسائل حاشیه ای دیگر است و هنوز برای حضور در هیچ کدام از دو شورا اعلام آمادگی نکرده‌ است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حزب موتلفه اسلامی هم در هردو ائتلاف اصولگرایان یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان حضور دارد.

موتلفه درپی ترویج گفتمان دولت حزبی است

ترقی درباره کیفیت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مدتی است منتظر سرانجام طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس هستیم که ببینیم چه قانونی را تحویل می‌دهند و چه ویژگی‌ها و شرایطی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری پیش‌بینی می‌کنند. این طرح هنوز در مجلس در حال بحث است و گروه‌ها و ائتلاف‌ها به مصادیق آن وارد نشده اند. بنابراین مشارکت به نامزدها بستگی دارد و چون مشخص نیست چه کسی می‌تواند نامزد شود، از اکنون پیش‌بینی مشکل است.

این فعال اصولگرا اضافه کرد: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، دیدگاه حزب درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس یازدهم را اعلام کرد. ما به دنبال ترویج گفتمان دولت حزبی هستیم و منافع و مزایای آنرا بیشتر می‌دانیم. معتقدیم باید از فرصت استفاده کرد و این نظر را تبیین کنیم. بنابراین هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که به این ایده و گفتمان اعتقاد بیشتری داشته باشد با او مذاکره کرده و از او حمایت نیز می‌کنیم.

نادیده گرفتن نقش احزاب در طرح انتخاباتی مجلس

ترقی گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به احزاب بهایی داده نشده و جایگاه احزاب در ویژگی‌ها و شرایط نامزد ریاست جمهوری گنجانده نشده است و مشکلات چون گذشته پا برجا است. همچنین رویکرد مجلس در این طرح با دیدگاه و سیاست‌های رهبر انقلاب همخوانی ندارد، چون ایشان تاکید کرده‌اند که جایگاه احزاب در انتخابات باید شفاف و روشن شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، نگاه رهبری انقلاب را همواره حمایت از مشارکت حداکثری عنوان کرد و یادآور شد: حضور حداکثری در انتخابات به عوامل متعددی بستگی دارد. طبق پایشی که در جامعه صورت گرفته، قشر متدین و تکلیف‌گرا که در هر انتخاباتی شرکت می‌کند ۳۰ تا ۳۵ درصد رای دهندگان را تشکیل می‌دهد. آنها بر اساس تکلیف و وظیفه دینی شرکت می‌کنند.

ترقی  ادامه داد: در نظرسنجی که ذکر شد حدود ۳۶ درصد مردم هم برای مشارکت به وضعیت اقتصادی کشور نگاه می‌کنند، اگر وضع اقتصادی بهبود پیدا کرد و رضایت‌مندی آنها را تا مقطع انتخابات جلب شود، احتمال شرکت آنها در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.

این فعال اصولگرا با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مردم در این پایش هم گفته‌اند رای آنها به نامزد ریاست جمهوری بستگی دارد، اظهار کرد: آنها معتقدند اگر اطمینان یابیم شخصی بتواند مشکلات کشور را حل کند بر تصمیم آنها برای مشارکت تاثیر دارد و حدود ۲۰ درصد هم گفته‌اند که ما خبر نداریم انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود و شرکت در انتخابات برای این جامعه آماری مهم نیست.

وی افزود: فکر می‌کنم که اگر مجلس در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی کشور فشار بیاورد و دولت هم مقداری در ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به کارهایش سرعت ببخشد و مسائل و وضع اقتصادی مردم بهبود پیدا کند، مشارکت معقولی را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

سهم ۲ تا ۸ درصدی اصلاح‌طلبان در انتخابات

ترقی درباره سهم جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: براساس نظرسنجی‌ها در حال حاضر گرایش مردم به اصلاح‌طلبان منفی است و تقریباً بیش از ۷۰ درصد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان نظر مثبتی ندارند. استقبال مردم از اصلاح‌طلبان بین ۲ تا ۸ درصد است. بنابراین جریان ذکر شده آنچنان تاثیری در انتخابات و مشارکت ندارد، اما طبیعتاً اصلاح‌طلبان به هر میزان که بتوانند مشارکت را افزایش دهند حضورشان می‌تواند مثبت باشد.

این اصولگرا درباره احتمال تایید صلاحیت چهره‌های اصلی اصلاح‌طلب به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ عنوان کرد: نامزدهای اصلاح طلب در چارچوب شروط طرح جدید انتخابات ریاست جمهوری نمی‌گنجند یا اینکه محکومیت دارند که کار را برای آنها مشکل می کند. مگر اینکه اصلاح‌طلبان یک چهره جدید با کارنامه سفید که هیچ کدام از این مسائل را نداشته باشد را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند، لذا احراز یا عدم تایید صلاحیت بستگی به نامزد آنها دارد. به هر حال «قانون، قانون است، قانون که نباید خود را با اصلاح طلبان تطبیق دهد آنها باید خود را با قانون تطبیق دهند.»

حمایت از نامزد معتقد به «دولت حزبی»

ترقی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجلس یازدهم، اظهار کرد: تبدیل شدن این طرح به قانون در معرفی نامزدهای ریاست جمهوری از سوی گروه‌های سیاسی تاثیر خواهد گذاشت، بعد از آن مشخص می‌شود که چه افرادی میتوانند نامزد ریاست جمهوری شوند.

وی با اشاره به اینکه حزب موتلفه اسلامی از نامزد واحد اصولگرایان حمایت می‌کند، گفت: این حزب تلاش دارد گزینه خود را به ائتلاف معرفی کند و به موازات آن هم با افراد مختلف تبادل نظر می‌کند، هر نامزدی که اعتقاد بیشتری به «دولت حزبی» داشته باشد ما از او حمایت می‌کنیم. اما در نهایت نظر شورای ائتلاف واحد اصولگرایان ملاک عمل حزب موتلفه اسلامی خواهد بود.

نباید جهان تصور کند در ایران قحط‌الرجال است

ترقی درباره احتمال شرکت محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: اطرافیان او نگاه‌های مختلفی دارند، عده‌ای می‌گویند باید شرکت کند و معتقدند توان اجرایی قالیباف بیشتر از نقشی است که او در قوه مقننه دارد. برخی هم معتقدند که نباید ریاست قوه مقننه را رها کند و دنبال ریاست جمهوری باشد چون رها کردن قوه ‌مقننه برای کشور مناسب نیست.

این فعال اصولگرا ادامه داد: به نظرم در دنیا نباید این تصور ایجاد شود که ما در کشور «قحط‌الرجال» داریم و فقط چند نفر مشخص برای  پست ریاست جمهوری داریم. لذا دیدگاه‌های متفاوتی درباره رییس قوه مقننه وجود دارد و باید دید کدام دیدگاه در نهایت غلبه پیدا می‌کند. از طرفی حزب موتلفه اسلامی در حال حاضر نظر مثبت و منفی نسبت به نامزد شدن هیچ شخصی ندارد و بنا نداریم نسبت به اشخاص اظهار نظر کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.