وزیر نیرو که برای رایزنی با مسئولان عراقی به بغداد سفر کرده با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای منابع مالی خوبی در خارج کشور از جمله عراق است افزود که وزارت بهداشت کشور با رعایت مجموعه ملاحظاتی که هست درصدد خرید دوز مورد نیاز واکسن کرونا از شرکت اروپایی است و هزینه آن از محل این منابع مالی پرداخت خواهد شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر نیرو تاکید کرد که هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در عراق، پرداخت می شود.

«رضا اردکانیان» روز سه شنبه با موفق خواندن رایزنی هایش با مقامات عراقی در بغداد گفت که توافقات خوبی برای برداشت از منابع مالی ایران در عراق با مقامات این کشور به منظور پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالی موجود ایران در عراق صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای منابع مالی خوبی در خارج کشور از جمله عراق است افزود که وزارت بهداشت کشور با رعایت مجموعه ملاحظاتی که هست درصدد خرید دوز مورد نیاز واکسن کرونا از شرکت اروپایی است و هزینه آن از محل این منابع مالی پرداخت خواهد شد.

در رایزنی با مقامات عراقی تصمیمات خوبی گرفته شد

وزیر نیرو گفت که به اتفاق مدیران ارشد وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، نفت و امور خارجه امروز سه شنبه برای رایزنی با مقامات عراقی و همچنین زمینه سازی برای اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران به بغداد آمده است.

رضا اردکانیان به دیدارها و رایزنی های خود با وزیران برق، تجارت و مقامات بانک مرکزی و بانک تجارت عراق و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور اشاره کرد و افزود: گفت وگوهای نزدیک و فشرده ای صورت گرفت و در پی آن تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی یکی از مهمترین این تصمیمات را برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق با مشارکت فعال سازمان های دولتی و بخش خصوصی دو کشور در تهران در هفته های پیش رو  عنوان کرد.

اردکانیان گفت که ریاست کمیسیون از طرف جمهوری اسلامی ایران بر عهده وزارت نیرو و از طرف جمهوری عراق بر عهده وزارت تجارت این کشور نهاده شده است. 

وگذاری دو پروژه مهم برق به ایران 

وزیر نیروی کشورمان با اشاره به دستاورد گفت وگوهایش با مقامات عراقی در زمینه برق گفت که در خصوص پروژه های بازسازی صنعت برق عراق توافقات خوبی صورت گرفت و دو پروژه مهم در زمینه «کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق» و همچنین «بازسازی تجهیزات آسیب دیده برق» عراق نهایی شد.

بخشی از مطالبات مالی برق و گاز استرداد شد

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در مورد صادرات برق و گاز به عراق و حساب های فیمابین گفت: با وجود محدویت هایی که در این خصوص وجود دارد خوشبختانه وزارت برق عراق و مقامات این کشور موفق شدند بخش قابل توجهی از مطالبات شرکت «توانیر» و بخشی از مطالبات «شرکت ملی گاز» را پرداخت کنند.

اردکانیان با اشاره به ترتیبات جدید مالی ایجاد شده بعد از پایان رایزنی هایش با مقامات عراقی افزود که با این ترتیبات جدید امیدواریم با سرعت بیشتری از منابع مالی موجود خود در عراق برای خرید کالاهای اساسی و سایر اقلامی که مورد نیاز هست در آینده نزدیک استفاده کنیم.

وی اضافه کرد که توافق خوبی در این زمینه صورت گرفته و این توافق الان در حال آماده شدن برای امضا است تا بتوان سرعت بیشتری به برداشت از منابع مالی موجود برای خرید کالاها و خدمات لازم داده شود.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران امروز در دومین سفر خود به بغداد در سال ۲۰۲۰ میلادی در راس یک هیات عالی رتبه وارد بغداد شد و مورد استقبال «ماجد حنتوش» همتای عراقی اش در وزارت برق قرار گرفت.

اردکانیان به عنوان وزیر نیرو و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق وارد بغداد شد.

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در طول دیدارها و رایزنی ها با مقامات عراقی، وزیر نیرو و هیات همراه کشورمان را همراهی می کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.