سرلشگر باقری تصریح کرد: در بُعد امنیت سرزمین پهناور جهان اسلام در برابر تهدیدات نیز، تأکید جمهوری اسلامی ایران بر دفاع و امنیت درون زا و عدم اعتماد به برقراری دفاع و امنیت از سوی بیگانگان و واگذاری آن به دشمنان اسلام است. عاری سازی منطقه غرب آسیا از سلاح های هسته ای و تأمین دفاع و امنیت به شکل دسته جمعی و توسط کشورهای مسلمان منطقه می تواند مبنایی برای گفتگو و توسعه ی همکاریها باشد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ جهان اسلام با وجود موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی و ظرفیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی، دارای قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل شدن به یک قدرت تراز برتر جهانی در نظام ژئوپلتیک جهانی است.

«سردار سرلشگر محمد باقری» امروز پنجشنبه در ششمین کنگره جغرافی دانان مسلمان افزود: به دلیل وجود برخی عوامل و زمینه ها همچون گسیختگی فضای جغرافیایی ، تفاوت‌های نژادی ، مذهبی و زبانی ، اندیشه و نوع نظام سیاسی ، شدت  و ضعف در میزان استقلال و وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی ، تعارضات سرزمینی ، رقابت‌های داخلی میان قدرت‌های برتر جهان اسلام و دعوت از قدرت‌های استکباری برای برقراری امنیت در قالب پیمان‌های سیاسی، امنیتی و نظامی دچار واگرایی شده و متأسفانه بسیاری از این تنوع‌ها که می‌تواند عامل تکامل و هم افزایی محسوب شود به عامل تفرقه و تشتت و حتی دشمنی بدل شده است.

 وی گفت:  هدف متعالی این کنگره برای جغرافیدانان جهان اسلام دارای اهمیت خاص و فوق العاده است. چرا که حیطه و تعریف جغرافیا، بسیار فراتر از توصیف و تحلیل صرف پدیده‌های طبیعی و انسانی است و به گفته استاد جغرافیا حسین شکوهی بدون توجه و بکارگیری اقتصاد سیاسی و بازساخت جوامع و بدون توجه به ویژگی‌های نظام‌های سیاسی ارائه نسخه‌های درمان شفابخش برای پیشرفت میسر نخواهد و تمامی اینها با توجه عمیق نسبت به عوامل جغرافیایی در جوامع قابل اقدام خواهد بود .

 رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مسئولیت جغرافی‌دانان جهان اسلام بسیار فراتر از مرحله توصیف و تحلیل واقعیات جغرافیایی جهان و کشورهای اسلامی و بلکه ارائه راه کار، برای پیشرفت و هم افزایی تمامی اعضا و کشورهای جهان اسلام است.

او افزود: اگر ساختار فضای جغرافیایی جهان اسلام را متشکل از کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان فرض کنیم ، شامل سرزمینی با وسعت بیش از ۳۱ میلیون کیلومتر مربع و قریب یک چهارم مساحت خشکی جهان با بیش از یک میلیارد و ۶۰۰میلیون مسلمان در قالب ۵۷ کشور و در محدوده غرب اقیانوس اطلس تا غرب چین و جهت جغرافیایی تقریباً جنوب‌غربی – شمالشرقی می‌شود . سرزمینی که در برگیرنده حدود دو سوم منابع انرژی فسیلی جهان ، مهمترین تنگه‌ها و گذرگاه های اجباری تجارت دریایی جهانی، مرکزیت ادیان ابراهیمی ، بازارهای پرجاذبه و بسیاری ویژگی ‌ متمایز کننده دیگر و به عبارتی در بردارنده مهمترین مناطق جهان است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: مطالعه تاریخ شکل گیری حکومت یکپارچه در قرون اولیه توسعه اسلام در بخشهای وسیعی از آسیا، آفریقا و اروپا که آفتاب در آن غروب نمی‌کرده و بررسی علل و عوامل تشتت و از هم پاشیدن آن اقتدار  ضروری و عبرت آموز خواهد بود .

سرلشکر باقری اضافه کرد: علاوه بر برخی عوامل داخلی همچون حاکمان نالایق و عدم رعایت عدالت در حکومت آن روز نسبت به اقوام و قبایل غیر عرب و مانند آن ، عوامل بیرونی نقش عمده ای در تضعیف و چند پاره شدن آن حکومت یکپارچه ایفا کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: در همین دهه های اخیر و پس از غصب سرزمین فلسطین و قبله اول مسلمانان در نیمه قرن بیستم میلادی و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین نمونه منادی وحدت و بازگشت به خویشتن اسلامی، شاهد انتصاب و حمایت از حکام سرسپرده در کشورهای اسلامی ، ایجاد و دامن زدن به اختلافات ارضی و مرزی و اقتصادی در جهان اسلام ، ایجاد و حمایت از مجموعه های تندروی وحدت شکن چه در میان اهل تشیعِ مرسوم به انگلیسی و چه در میان بخشی از اهل سنت و جماعت ، ایجاد گروه‌های تروریستی با جذب نیرو از جوانان ناآگاه کشورهای اسلامی تحت عنوان داعش و مانند آن و ایجاد جنگ و خرابی در کشورهای اسلامی و نهایتاً ایجاد رابطه میان برخی کشورهای اسلامی با رژیم غاصب صهیونیستی با گروکشی از امنیت سلاطین و حاکمان سرسپرده آنها هستیم.

سرلشکر باقری با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب، نخستین عامل وحدت در جهان اسلام را بازگشت مسلمانان و کشورهای اسلامی به صراط مستقیم الهی و عمل به دستورات قرآن ذکر کرد و گفت:  اگر مسلمانان و در رأس آن رهبران و حاکمان کشورهای اسلامی ، مطابق دستور اسلام عمل می‌کردند و در مقابلِ غصب قبله اول مسلمین و سرزمین فلسطین ایستادگی می‌کردند و اگر مسلمانان در برابر  اهانت به مسلمانان کشمیر و سایر بخش‌های شبه قاره هند عکس العمل مناسب نشان می‌دادند و اگر در سایر درگیری‌ها و منازعات فیمابین مسلمانان با غاصبان ایستادگی و همراهی بین اسلامی نشان می دادند و اگر در برابر اهانت عده ای قلم به مزد به پیامبر اسلام یا احکام اسلامی و آیات قران کریم مقاومت یکپارچه نشان می دادند، تداوم این هتاکی‌ها و تجاوزات امکانپذیر نبود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دومین عاملِ شکل گیری و توسعه و قوام وحدت در جهان اسلام را نقش آفرینی دانشمندان و نخبگان جوامع اسلامی عنوان کرد و افزود: بدیهی است از مهمترین وظایف اینگونه جوامع نخبگی در جهانِ اسلام ، یافتن و توصیه و تشریح شاخص های سیاسی ، اقتصادی ، دفاعی ، رسانه ای ، فرهنگی ، علمی و اجتماعی است که راههای هم افزایی و قدرت افزایی متقابل و بازی برد-برد را برای کشورهای اسلامی فراهم نماید .

سرلشکر باقری گفت: سومین عامل وحدت در جهان اسلام ، مطالعه و توجه عمیق و اکتشاف و درک نیات خصمانه دشمنان اسلام و ایجاد دژ واحد و سنگرهای پیوسته کشورهای اسلامی در برابر آنان است .

وی گفت: گردش حاکمان در پست‌های مسئولیتی آمریکا و اسرائیل، انواع رویکردهای سخت و نرم یا به عبارتی پولادین و مخملین اما خصمانه آنها نسبت به جهان اسلام را نشان داده است ، به ویژه در دوره اخیر که رئیس جمهور آمریکا با به کاربردن الفاظ و جملات سخیف و شرم آور نسبت به حاکمان عربستان که خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند اما نسبت به این اهانت‌ها سکوت می نمایند، چنین رویکردهایی کاملاً شفاف و قابل قضاوت قطعی است . مصوبه ی سال ۲۰۰۷ سنای آمریکا برای تجزیه ی کشورهای اسلامی غرب آسیا به واحدهای کوچک و نیازمند و طرح خاورمیانه ی بزرگ در این زمینه قابل دقت و تأمل است.

وی ادامه داد:‌ نمونه دیگر طراحی و پیشبرد طرح‌هایی همچون معامله قرن است که میزان اندک و حداقلی از حاکمیت صاحبخانه فلسطینی بر سرزمین آبا و اجدادی خود را بر نمی‌تابد و با کمال تعجب با استقبال و دلالی برخی حاکمان سرسپرده در کشورهای اسلامی مواجه می شود. در همین زمینه تأکید بر مقاومت یکپارچه ی اسلامی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی در برابر اتهام بی اساس هلال شیعی کاملاً ضروری است . لذا بیان شیوا و مداوم این توطئه ها و نهراسیدن از غول‌های رسانه ای استکباری جزو وظایف اساسی نخبگان و دانشمندان جهان اسلام تلقی می‌شود.

سرلشکر باقری عامل چهارم را تأکید بر کل نگری و پرهیز از بخشی نگری تا حد ممکن است. جوامع اسلامی بایستی حداکثر پرهیز را نسبت به موارد افتراق و بیشترین تأکید و تکیه را بر عوامل اشتراک داشته باشند. در ادامه نیز بایستی به عنوان عامل پنجم بر نهادسازی در میان کشورهای اسلامی بر اساس نقاط اشتراک تأکید نمود .

وی تاکید کرد: همانگونه که اشاره شد شناخت و تبیین شاخص ها برای حرکت در مسیر عملیاتی و فعال کردن عوامل ذکر شده با هدف همگرایی و وحدت هر چه بیشتر در جهان اسلام امری مهم و ضروری است .

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی برخی از شاخص ها را مواردی مانند کم اثر کردن اختلافات جزئی و حرکت به سمت اتحادها و ائتلاف‌های سیاسی و مطالبه ی جایگاه دائمی برای جهان اسلام در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، روابط عمیق دفاعی و نظامی با ایجاد صنایع دفاعی مشترک ، تبادل آموزش ها و تجربیات ، برقراری رزمایش های مشترک در ابعاد گوناگون نظامی ، ایجاد بازارهای مشترک تجاری و مبادله کالا با تعرفه های ترجیحی ، کمک به ایجاد یک بنیه اقتصادی قدرتمند در جهان اسلام و ایجاد بانک‌های مشترک اسلامی، ایجاد و توسعه اتحادیه رادیو تلویزیون‌ها و رسانه‌های کشورهای اسلامی ذکر کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بدیهی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تمامی موارد مرتبط با مسئولیت و اختیارات خود ، با تمام توان از چنین ارتباطات و همگرایی هایی استقبال و به نوبه ی خود دنبال می نماید .

سرلشکر باقری تصریح کرد: در بُعد امنیت سرزمین پهناور جهان اسلام در برابر تهدیدات نیز، تأکید جمهوری اسلامی ایران بر دفاع و امنیت درون زا و عدم اعتماد به برقراری دفاع و امنیت از سوی بیگانگان و واگذاری آن به دشمنان اسلام است. عاری سازی منطقه غرب آسیا از سلاح های هسته ای و تأمین دفاع و امنیت به شکل دسته جمعی و توسط کشورهای مسلمان منطقه می تواند مبنایی برای گفتگو و توسعه ی همکاریها باشد.

ششمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام امروز با همکاری دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهران و انجمن جغرافیایی ایرانو به صورت مجازی برگزار شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.