تحقیقات دو رسانه آلمانی نشان می‌دهد که پادشاه تایلند واقعا در ایالت بایرن زندگی و از همانجا بر کشورش حکمرانی می‌کند. او از ژانویه تا اکتبر امسال تنها نه روز در تایلند بوده، اما در این مدت فرامین بسیاری صادر کرده است.

پادشاه تایلند از بایرن آلمان بر کشورش حکمرانی می‌کند

تاگس شاو، وبسایت کانال یک تلویزیون آلمان در گزارشی نوشته است که واجیرا لونگ‌کورن، پادشاه تایلند در ماه نوامبر سال جاری میلادی یک بار دیگر در بانکوک ظاهر شد. صحنه‌ای که برای مردم نادر بود، زیرا او که از زمان تاجگذاری‌اش در سال ۲۰۱۹  رامای دهم می‌نامند، به ندرت در تایلند سکونت دارد. محل اقامت پادشاه تایلند در بیشتر مواقع در هتلی به نام زوننبیشل در منطقه گارمیش پارتنکیرشن در ایالت بایرن آلمان است.  

آنچه در ابتدا توجه رسانه‌های آلمان را به حضور او در ایالت بایرن جلب کرد سبک زندگی جنجالی او بود. اما از زمانی که طرفداران جنبش دموکراسی در ابتدای سال جاری (فوریه ۲۰۲۰) در تایلند به خیابان‌ها آمدند، اقامت پادشاه تایلند در بایرن علاوه بر جنجالی بودن، ​​روابط دیپلماتیک دوستانه بین این کشور و آلمان را نیز تحت فشارهای فزاینده‌ای قرار داد و این مناسبات را تیره کرد.

از دو ماه و نیم پیش به این سو یعنی از اکتبر سال جاری جنبش دموکراسی خواهی در تایلند خواسته‌های خود را به آلمان، به عنوان کشور میزبان پادشاه ارائه داده است. معترضان در تظاهرات خود پرچم آلمان را به اهتزاز در می‌آورند که روی آنها شعارهایی مانند «از آلمان امور کشوری را انجام ندهید» نوشته شده است. این همان چیزی است که متعرضان می‌گویند در نامه‌ای که در پایان ماه اکتبر به سفیر آلمان در بانکوک ارائه داده‌‌اند، نوشته‌اند و بر آن تاکید کرده‌اند.

اقامتی که فقط خصوصی نیست

تاکنون سفارت تایلند بارها به وزارت خارجه آلمان گفته است که اقامت پادشاه این کشور دربایرن "خصوصی" است. به عبارتی او به عنوان «پادشاه» در بایرن زندگی نمی‌کند. این سفارتخانه حاضر نشده است به سوالات روزنامه زود دویچه تسایتونگ و کانال (WDR) پاسخ دهد.

اداره تایلند از خاک آلمان وزارت خارجه آلمان را نیز درگیر کرده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در ابتدای ماه اکتبر در پارلمان این کشور گفته بود که "گمان نمی‌کند" مهمانان در کشور آلمان امورات دولتی خود را از آنجا انجام دهند. ماس آنزمان تاکید کرده بود که سیاست‌های پادشاه تایلند نباید از خاک آلمان اعمال شود و "با مهمانانی که به امور دولتی خود از خاک آلمان رسیدگی می‌کنند" مقابله خواهد شد.

با این حال تحقیقات انجام شده توسط (WDR) و زوددویچه تسایتونگ نشان می‌هد که این ظن که حکمرانی پادشاه تایلند از خاک آلمان صورت می‌گیرد، به احتمال قوی درست است. این دو رسانه برای انجام تحقیقات خود بسیاری از فعل و انفعالات را ردیابی کرده‌اند؛ از جمله پروازهای پادشاه تایلند از آلمان به کشورش و بالعکس، آنچه در روزنامه‌های دولتی و در کاخ سلطنتی در بانکوک منتشر شده، همچنین آنچه از سوی وزارتخانه‌ها، مقام‌های آلمان و رسانه‌ها منتشر شده است.

این دو رسانه می‌گویند که ممکن است بین تاریخ که شاه فرمانی را امضا کرده و تاریخی که این فرمان در رسانه‌های رسمی منتشر شده تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. همچنین نمی توان تعیین کرد که پادشاه هر روز دقیقا در کجا بوده است. با این حال یک بازسازی قابل استناد از این فعل انفعالات امکان پذیر است.

نه روز اقامت در تایلند مستند شده است

تحقیقات این دو رسانه نشان می‌دهد که اقامت پادشاه تایلند از ژانویه تا اواسط اکتبر سال ۲۰۲۰ فقط نه روز در وب‌سایت رسمی کاخ سلطنتی او ثبت شده است که نشان می‌دهد او واقعا در آنجا بوده. اما طبق گزارش‌های کاخ و روزنامه‌ قانونی تایلند او در این بازه زمانی (یعنی ۱۰ ماه) در اداره امور کشور فعال بوده است.

چند نمونه:

در تاریخ ۱۸ مارس، دفتر منطقه‌ای گارمیش پارتنکیرشن به هتل زوننبیشل "Sonnenbichl" خبر داد که پادشاه حتی در دوره بحران کرونا اجازه اقامت در آنجا را دارد. اما بنا به گزارش ها درست در همین روز او با حکم سلطنتی چند ژنرال را منصوب کرده است. در پایان ماه مارس در گزراشی به نقل از دفتر این منطقه آمده است که پادشاه در آنجا بوده  و به رئیس جمهور یونان به خاطر آغاز کارش تبریک گفته است.

Thailand | Proteste in Bangkok

جنبش دموکراسی‌خواهی در تایلند خواستار استعفای پرایوت چان-اوچا نخست وزیر و بحث علنی درباره نقش سلطنت در این کشور است

در اواسط ماه ژوئن، رایوت چان-اوچا، نخست‌وزیر تایلند اعلام کرده بود که پادشاه از او خواسته است تا تظاهرات‌کنندگان را به خاطر "بزرگواری ملوکانه" دستگیر نکنند. اما در همان روز یکی از هواپیماهای سلطنتی بر فراز مونیخ به پرواز در آمد. البته این که پادشاه سرنشین آن بوده یا نه، روشن نیست.

در پایان ماه ژوئیه ، هنگامی که پادشاه دستور داد واحد گارد ویژه تحت کنترل او در برخورد با متعرضان وارد عمل شود،  هواپیمای سلطنتی او پرواز رفت و برگشتی از مونیخ به زوریخ داشته است. طبق گزارش رسانه‌ها گفته می شود سوتیدا تیدجای همسر چهارم و ملکه فعلی تایلند در سوئیس زندگی می کند.

 

واجیرا لونگ‌کورن در سال ۲۰۱۹ خواهر بزرگ‌تر خود یوبولراتانا ماهیدول را از شرکت در انتخابات منع کرد. او در انتخابات پارلمانی ۲۴ مارس سال گذشته نامزد حزب "تای راکسا چارت" برای مبارزه انتخاباتی بود. دو رسانه آلمانی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که دستور کناره گیری او و فرمان تعیین نخست وزیر فعلی تایلند نیز به احتمال قوی از آلمان صادر شده است، زیرا در عکسی که از مراسم تنفیذ حکم نخست‌وزیری ژنرال پرایوت چان‌ اوچا در ستاد فرماندهی ارتش تایلند در بانکوک انجام شد، نخست وزیر در مقابل تصویری از رامای دهم زانو زده است که این احتمال را تقویت می‌کند که پادشاه نه در آنجا که در آلمان بوده است.

بر اساس اخباری که از اکتبر امسال در رسانه‌های آلمان منتشر می‌شود، ماها واجیرالونگ‌کورن ماه‌‌های زیادی از سال را در هتل مجللی در گارمیش آلمان، واقع در ایالت بایرن، سپری می‌کند و ویلایی نیز در بایرن دارد. این موضوع خشم بسیاری از مردم تایلند را برانگیخته است.

در اواخر اکتبر بیش از هزار معترض تایلندی به سفارت آلمان در بانکوک مراجعه کردند و نامه‌ای را به گئورگ اشمیت، سفیر آلمان تحویل دادند که در آن خواسته شده بود این موضوع بررسی شود که آیا پادشاه آنان از خاک آلمان کشورشان را اداره می‌کند؟

جنبش دموکراسی‌خواهی در تایلند همچنین خواستار استعفای پرایوت چان-اوچا نخست وزیر و بحث علنی درباره نقش سلطنت در این کشور است. انتقاد از خانواده سلطنتی در تایلند تابو شمرده می‌شود و ممکن است شهروندان به دلیل توهین به پادشاه یا خانواده‌اش به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1487231
  • منبع: دویچه وله
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.