مجلس شورای اسلامی طرحی یک فوریتی برای ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام از کشور تهیه کرده و این در حالی است که سال گذشته نیز طرحی برای ممنوع شدن خروج فرزندان مسئولان از کشور مطرح شده بود.

به گزارش جماران؛ روزنامه آرمان ملی در شماره امروز خود به بررسی طرح مجلس برای ممنوع الخروجی مسئولان کشور پرداخته است. این روزنامه می نویسد:

مهر ممنوع الخروجی بر پاسپورت مسئولان

روز گذشته یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از تهیه طرح یک فوریتی ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی در مجلس خبر داد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس در توئیتی نوشت: «طرح ‎ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مسئولیت از کشور را تا سپری شدن مراحل قانونی، تنظیم کردم و با قید یک فوریت به هیات‌رئیسه ارسال شد. این طرح به دنبال صیانت و حفاظت از بیت‌المال مسلمین و مسئولان و مدیران ارشد نظام است.»

روایت مسئولان فراری از کشور

آنچه این نماینده مجلس بدان اشاره کرد و آن را علت تهیه این طرح دانست مرتبط با حفظ بیت‌المال است و همین جمله نام محمود خاوری و خاوری‌ها را در اذهان زنده کرد. محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران است که هزاران میلیارد از جیب ملت خارج کرد و اکنون در یکی از شهرهای کانادا در خانه‌های لوکس سکونت دارد.

قاضی منصوری که البته در خارج کشور درگذشت نمونه دیگری از این مسئولان است. 24 خرداد سخنگوی قوه قضائیه درباره نحوه دستگیری قاضی غلامرضا منصوری متهم اقتصادی فراری به خارج از کشور گفت:«وی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور رومانی مراجعه‌ای داشت اما طوری رفتار کرده بود که استنباط مسئولان سفارتخانه این بود که برای آمدن به ایران عزم و اراده جدی ندارد.»

مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت بود. به گفته قاضی مسعودی، متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 7میلیون و 65هزار و 529 یورو و 8میلیون و 710هزار و 384 دلار است و به کانادا گریخت.

برخی دیگر از این فراری‌ها در مقام ریاست نبودند مانند سمانه حضرتی آشتیانی کارمند سابق بانک ملت، متواری که جرم او مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور است. محمد شیرعلی مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی هم فرار کرد. مجید سعادتی مدیر سابق بانک ملت که جرم او اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور عنوان شد. مهدی شریفی نیک‌نفس هم از اعضای هیات‌مدیره باشگاه فوتبال استقلال تهران بود که گویا یکی از متهمان فراری فساد کلان اقتصادی است و با همکاری عده‌ای، توانسته است از کشور فرار کند و به کشور امارات برود.

بابک زنجانی شماره 2 یا خاوری شماره 2، پسر متولد 1370 است که عامل توزیع ارز بانک مرکزی در بازار بود و اواسط سال97 دستگیر و پس از تایید همکاری با نهادهای مالی کشور توسط معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و بانک مرکزی، بازپرس پرونده وی را آزاد می‌کند و او نیز از این فرصت استفاده کرده و پا به فرار می‌گذارد تا یکی دیگر از پرونده‌های فساد در اقتصاد ایران را مجبور باشیم از بیرون مرزها دنبال کنیم! و تعدادی دیگر از مسئولان که پس از افشای فسادشان از کشور فرار کردند.

فرزندان ممنوع‌الخروج شوند

10 مهر سال گذشته هم طرحی مشابه عدم خروج مسئولان از کشور مطرح بود. در آن مقطع یک نماینده مجلس با اشاره به طرح الزام بازگشت فرزندان و خانواده مسئولان از خارج از کشور، اظهار داشت: نمایندگان همچنان در حال بررسی و امضای این طرح هستند و مطمئنا این طرح می‌تواند به ایجاد عدالت اجتماعی کمک کند.

یحیی کمالی‌پور با بیان اینکه برخی از نمایندگان به این طرح ایراد گرفتند و گفتند که آزادی افراد از این طریق سلب می‌شود، ادامه داد: ما به دنبال آن نیستیم که مانع تحصیل و زندگی افراد در خارج از کشور شویم بلکه بحث اصلی ما این است که اگر مسئولان در شرایط عادی قرار داشتند، باز هم می‌توانستند فرزندان و خانواده خود را به خارج از کشور بفرستند؟

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد خلط مبحث می‌کنند و می‌گویند که شما می‌خواهید با این کار مانع حقوق شخصی و آزادی افراد شوید درحالی‌که حرف ما این است که اگر مسئولان جمهوری اسلامی از رانت مسئولیت خود استفاده نکنند، نمی‌توانند خانواده خود را به خارج از کشور بفرستند.

کمالی‌پور با بیان اینکه برخی از مسئولان از نفوذ خود برای اعزام خانواده‌شان به خارج از کشور استفاده می‌کنند، گفت: یکی دیگر از مسائل مهم آن است که معمولا بیگانگان به دنبال تخلیه اطلاعاتی فرزندان و خانواده مسئولان جمهوری اسلامی مقیم در خارج از کشور هستند که این مساله می‌تواند مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس کسی که می‌خواهد مسئول نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، نباید خود و خانواده‌اش به کشورهای خارجی و بیگانگان وابستگی داشته باشند چرا که اطلاعات و اخبار کشور به‌راحتی در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.