پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در روزهای آخر کاری خود بسر می‌برد، بار دیگر مدعی شد: ما در حال ایجاد یک ائتلاف هستیم تا از بی‌ثبات کردن منطقه توسط تهران جلوگیری کنیم.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در فرودگاه بین المللی دوحه قطر. عکس: PATRICK SEMANSKY, POOL

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه سعودی «العربیه» که امروز ( یکشنبه ) انتشار یافت، بار دیگر ادعاهای تکراری واشنگتن علیه ایران را مطرح کرد.

«مایک پمپئو» که کشورش در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» سیاست «ایران هراسی» برای فریب کشورهای منطقه و درآمدزایی از طریق عقد قراردهای نظامی و فروش تسلیحات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در پیش گرفته بود،در  جریان سفر دیروزش به امارات در گفت و گو با شبکه سعودی العربیه گفت: دولت آمریکا، ایران را به عنوان خطر در نظر گرفته و به تلاش‌های خود برای دستیابی به صلح در منطقه ادامه می‌دهد. 

وی با بیان اینکه سیاستهای کشورش در قبال تهران ثابت است، برای فریب اعراب خلیج فارس جهت خرید تسلیحات بیشتر از واشنگتن افزود: کشورهای منطقه متوجه خطر مشترک یعنی ایران شده‌اند.

ائتلاف برای مهار تهران

وزیر امور خارجه آمریکا بر خلاف نظر بسیاری از ناظران سیاسی منطقه که معتقدند سیاست‌های واشنگتن علیه ایران و تشکیل ائتلاف علیه تهران با هزینه کشورهای عربی منطقه به شکست انجامیده است، مدعی شد که دولت آمریکا به عنوان بخشی از استراتژی خود در خاورمیانه ائتلافی برای مقابله با ایران تشکیل داده است. 

پمپئو که در روزهای آخر کاری خود بسر می‌برد، بار دیگر ادعا کرد: ما در حال ایجاد یک ائتلاف هستیم تا از بی‌ثبات کردن منطقه توسط تهران جلوگیری کنیم.

وی که سخنان چند سال قبل رئیس دولتش که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به «گاو شیرده» توصیف کرده بود، خشم مردم این کشورها را برانگیخت، ادامه داد: آمریکا به دفاع از منافع و متحدان خود در منطقه ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت و گو اعتراف کرد که تلاش‌های دولت ترامپ برای وادار کردن فلسطینی‌ها به صلح با رژیم صهیونیستی به شکست انجامیده است.  

وی با این ادعا که سایر کشورهای عربی به توافق‌نامه‌های سازش با رژیم اسرائیل خواهند پیوست، افزود که آمریکا به دنبال فلسطینی‌ها بود تا با رژیم اسرائیل وارد صلح شوند، اما رهبران آنها نپذیرفتند. 

عراق و گروه‌های نظامیان

پمپئو درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیز ادعا کرد که حضور این نیروها در خاک این کشور برای حمایت از دولت « مصطفی الکاظمی » است. وی مدعی شد که واشنگتن به دنبال ایجاد ثبات و امنیت در عراق است. 

سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در حالی بیان می‌شود که پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» و برهم زدن امنیت و آرامش این کشور با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق تأکید کرد. 

محافل سیاسی و پارلمانی عراق نیز بویژه در طول یک ماهه اخیر بارها بر لزوم اجرای مصوبه خروج نظامیان آمریکایی از سوی دولت عراق تاکید کرده و گفته‌اند که حاکمیت کامل عراق با خروج آخرین نظامی آمریکایی از کشورشان محقق خواهد شد، زیرا آمریکا ضمن حضور نظامی در عراق، از حریم هوایی و حاکمیت این کشور بنا برخواست خود بهره‌برداری می‌کند.

وی که طرحهایش برای تضعیف نیروهای بسیج مردمی عراق ( حشد الشعبی ) با شکست مواجه شده است، در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که می‌توان در عراق انجام داد، گفت: اقدامات علیه شبه نظامیان بعدا مشخص خواهد شد.

برخی ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه معتقدند که سیاست‌های واشنگتن در عراق و سوریه در راستای تقویت نیروهای تروریستی منطقه و تضعیف نیروهای نظامی محلی برای تحقق اهداف آمریکا بوده است و کاخ سفید از مسلح کردن نیروهای عراقی برای مقابله با تروریست‌ها تاکنون خودداری کرده است، اما وزیر امور خارجه این کشور در سخنانی غیر واقعی درباره پرونده تروریسم و «​​داعش» گفت: ما ائتلافی تشکیل دادیم که توانست گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه را از بین ببرد.

در همین حال کارشناسان امنیتی عراقی تاکید می‌کنند که این نیروهای عراقی هستند که توانستند گروه تروریستی داعش را شکست دهند و آمریکایی‌ها نه تنها کمکی به آنها نکردند، بلکه نیروهای عراقی را بمباران و از تحویل سلاح به آنها برای مبارزه با این گروه تروریستی خودداری کردند.

«هیثم الخزعلی» کارشناس امنیتی عراقی در این زمینه گفت: عراق باندهای تروریستی داعش را شکست داد و در جبهه‌های متعدد پیروزی کسب کرد و این درحالی بود که آمریکا از مسلح کردن نیروهای عراق خودداری کرد. 

خاطرنشان می‌شود که پمپئو هفته گذشته سفرهای خارجی خود به 7 کشور جهان را از فرانسه آغاز کرد و سپس به ترکیه، سرزمین‌های اشغالی و امارات رفت.

در حالی که راهبردهای آمریکا از اعمال فشار حداکثری بر تهران و تحریم با شکست مواجه شده است،  پمپئو در جریان دیدارهای خود در منطقه بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن در هفته‌ها و ماه‌های آینده تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.