پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در واکنش به مصاحبه اخیر حمیدرضا ترقی با جماران؛

غلامعلی رجایی: هر دولتی که روی کار بیاید ناچار از مذاکره است

در واکنش به اظهارات اخیر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که گفته بود مذاکره دولت اصولگرایان با آمریکا اشکال ندارد، غلامعلی رجایی گفت: «هر دولتی که روی کار بیاید چه دولت اصلاح‌طلب باشد -که البته با توجه به رویکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم بعید است - چه اصولگرا و چه اعتدالی ناچار از مذاکره است.»

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا؛ غلامعلی رجایی فعال سیاسی می‌گوید هر دولتی که بعد از این بر سرکار بیاید برای جلوگیری از ایجاد یک کلاف سردرگم در بحث مذاکره باید با اذن رهبری اقدام کند. رجایی همچنین آتش‌بس ۶۷ و برجام را دو نمونه موفق حضور ایران پای میز مذاکره عنوان کرد.

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اخیرا گفته است که مذاکره دولت اصولگرایان با آمریکا اشکال ندارد. از سوی دیگر دکتر روحانی رئیس جمهوری بیان داشته هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از فرصت استفاده می کنیم و کسی حق فرصت سوزی ندارد . «حسن روحانی» این چنین ادامه داده که اشکال ندارد از امروز تبلیغات ریاست جمهوری را شروع کنیم اما منافع ملی را فدای  انتخابات نکنیم.

«غلامعلی رجایی» فعال سیاسی در این باره گفت: در کمتر مقطعی مثل مقطع کنونی، انتخابات یک کشور ضدامپریالیستی و انقلابی مثل ایران با انتخابات یک کشور دیگر آن هم ابرقدرت آمریکا گره خورده است. باید این گره را عاقلانه، هوشمندانه و مدبرانه باز کرد. هر دولتی که روی کار بیاید چه دولت اصلاح‌طلب باشد -که البته با توجه به رویکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم بعید است - چه اصولگرا و چه اعتدالی ناچار از مذاکره است.

او افزود: مذاکره هم فی نفسه امر بدی نیست. من دو مثال می زنم؛ یکی مذاکره با عراق در قضیه قطعنامه ۵۹۸ و پذیرش این قطعنامه در سال۶۷ است. در این سال ما نمی‌توانستیم به این قضیه بی اعتنا باشیم که جنگ گره خورده بود عراق دست برتر را پیدا کرده بود و ما باید به این مذاکره پاسخ می دادیم  و می رفتیم و رو در رو با عراق با وساطت سازمان ملل صحبت می‌کردیم که رسید به مرحله‌ آتش‌بس و نه صلح.

رجایی با اشاره به برجام گفت: برنامه موفق دیگری که داشتیم بحث برجام بود که نزدیک به دو و نیم سال طول کشید و وزیر امور خارجه ما با وزرای خارجه ۵ کشور دیگر از جمله آمریکا ساعت های طولانی نشستند و صحبت کردند و جلسات مکرر تشکیل دادند و بدون جنگ، خونریزی و اعمال ماده ها و بندهای خشن و سخت و بی رحمانه ماده ۷ قطعنامه سازمان ملل و دیگر موارد، ایران مذاکره کرد و حرف های خودش را زد و دستاوردهایی را به دست آورد که بعدها دیدیم بنادر ما از تحریم ها دور شد، بانک‌های ما از تحریم ها دور شد و رفت و آمد شرکت های خارجی و اروپایی به ایران آغاز شد. متاسفانه سدی جلوی پای شرکت های آمریکایی گذاشته شد و این به نظر من از اشتباهاتی بود که انجام شد. در نهایت ترامپ پیدا شد و صحنه بازی را به هم زد.

این فعال سیاسی ادامه داد: حتی در برجام پول های ما که بلوکه شده بود برگشت و ترامپ هم بعدا همین را دستاویز حمله به رقبای دموکرات قرار داد. به نظر من در مذاکره طرف نباید احساس کند که صرفا چیزی را از دست داده است. آقای هاشمی رفسنجانی نظرش این بود  و ما شاهد بودیم که گفتند بارها سلطان عمان می آید و می رود و پیام های آمریکا را می آورد، خب خود ما می‌نشینیم و با آمریکا صحبت می‌کنیم . لزوم صحبت کردن امتیاز دادن و تن به خفت دادن نیست. این که آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند گزاره درستی است اما در عرصه سیاست این طور هم نیست که به هیچ چیز وفادار نباشند.

رجایی گفت: در قضیه قطعنامه ۵۹۸ که دیگر فقط آمریکا نبود. بعضی‌ها می‌گویند برجام چیز بیخودی است و برخی هم نظر کاملا مخالف دارند. دستاوردهای برجام دستاوردهای ایده آلی نبود ولی به هر حال برجام ما را از آن وضع شکننده‌ای که داشتیم رها کرد و توانست بحران بین المللی را که داشتیم برطرف کند. به نظر من دولت آینده این قضیه را حتما در نظر داشته باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: ترامپ اگر انتخاب می‌شد و سرکار می‌آمد وضعیت ما بسیار بد می‌شد. استراتژی دولت ترامپ این بود که نارضایتی های عمومی در داخل را با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی به جایی برساند که ما دوباره شاهد ناآرامی‌های خیابانی باشیم اما این بار در شهرهای بیشتر و با تعداد روزهای بیشتر که برای ما هزینه های امنیتی، سیاسی و فرهنگی بالایی به بار آورد. با کاهش ارزش پول ملی اقتدار اجتماعی دولت و حکومت هم خدشه‌دار می‌شد.

وی درباره مساله مذاکره در شرایط کنونی بیان داشت: به نظر من راه حل اصلی در پاستور نیست و در دست رهبری است. مذاکره دادن عیبی ندارد و ما در مذاکره برجام ضرر نکردیم. در عین حال این هم گزاره درستی نیست که ما هر چه بخواهیم در مذاکره به دست بیاوریم و این از عقل سلیم دور است. اگر الان رفراندوم شود مردم به مذاکره نظر مثبت می دهند و به نظر من علی‌القاعده باید به رای جمهور مردم هم اعتنا کنیم. دولت بعدی هر دولتی که باشد باید با اذن رهبری این قضیه را پیش ببرد و چاره ای هم جز این ندارد و الا این کلاف سردرگم‌تر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.