آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی امروز چهارشنبه مدعی شد که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر محدودیت اعلام‌شده در توافق هسته‌ای است.

به گزارش جماران، به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی امروز چهارشنبه اعلام کرد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر محدودیت اعلام‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش فصلی که برای اعضای شورای حکام ارسال شده ادعا کرده میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

ذخائر اورانیوم‌ غنی‌شده ایران در گزارش فصلی قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آگوست، ۲۱۰۵.۴ کیلوگرم اعلام شده بود.

خبرگزاری رویترز با استناد به نسخه‌ای از گزارش جدید آژانس اتمی که می‌گوید به رویت این رسانه رسیده مدعی شده ایران اقدام به نصب نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای نظنز کرده است.

مطابق این گزارش، ایران اقدام به نصب و متصل کردن آبشار سانتریفیوژهای IR-2m کرده اما هنوز به این آبشار گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر این گزارش داده ایران کماکان به غنی‌سازی ایران در سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد که از سقف ۳.۶۷% تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در مهرماه سال جاری گفت که نهاد تحت امر او در سال گذشته میلادی بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران انجام داده است.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت آمریکا در این توافق هسته‌ای پایان داد و تحریم‌های معلق‌شده علیه ایران را احیا کرد.

خروج آمریکا از برجام در حالی صورت گرفت که ایران به تمامی تعهداتش ذیل توافق هسته‌‌ای برجام پایبند مانده بود و آژانس اتمی در بیش از ۱۰ گزارش این موضوع را تأیید کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام تا یک سال تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای را همانند حالت عدم خروج آمریکا اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸، با توجه به آنکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود برای جبران آثار خروج آمریکا از برجام عمل نکرده بودند اعلام کرد به موجب مفاد توافق هسته‌ای قصد دارد تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از آن در پنج گام از تعهداتش کاست. ایران در پنجمین گام از کاهش تعهدات خود، دی‌ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد همه محدودیت‌های عملیاتی برجام را کنار گذاشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.