گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت که ایران همچنان اجازه دسترسی کامل بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود از جمله نطنز را فراهم می‌کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که این نهاد «سطح خوبی از همکاری» با ایران را حفظ کرده است.

«رافائل گروسی»  در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در برلین که سه‌شنبه منتشر شد، گفت که ایران میزان بیشتری اورانیوم با غنای پایین ذخیره کرده است اما به نظر می‌رسد که مقدار کافی برای تولید سلاح ندارد.

آسوشیتدپرس نوشت: مدیرکل آژانس به این خبرگزاری گفت که بازرسان این نهاد تایید کرده‌اند که ایران راه‌اندازی یک سالن تولید سانتریفوژ را آغاز کرده است.

گروسی افزود: آنها این کار را آغاز کرده‌اند اما کامل نشده است. این یک روال طولانی است.

به نوشته آسوشیتدپرس، گروسی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و گفت که این «اطلاعات محرمانه» است.

گروسی اظهار داشت که ایران همچنان اجازه دسترسی کامل بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود از جمله نطنز را فراهم می‌کند.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: آژانس در آخرین گزارش فصلی خود اعلام کرد که ایران تا ۲۵ اوت (چهارم شهریور) ۲۱۰۵.۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین ذخیره کرده است که ۲۰۲.۸ کیلوگرم بالاتر از میزان مجاز در برجام است. ایران همچنین به غنی‌سازی با خلوص ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد.

گروسی گفت در گزارش بعدی که هفته‌های آینده منتشر می‌شود «ما همچنان شاهد همین روندی که تاکنون دیده‌ایم، هستیم.»

به گفته وی، ارزیابی فعلی آژانس این است که ایران در حال حاضر «میزان قابل توجهی» اورانیوم – که آژانس آن را برای تولید بمب کافی می‌داند – ندارد.

این در حالی است که ایران همواره ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به بمب هسته‌ای را رد کرده است.

گروسی نیز با رد ادعاهای ضدایرانی ادامه داد: در حال حاضر، با بازرسانم در تماس نیستم اما طبق چیزی که به خاطر دارم، چنین چیزی نمی‌گویم.

وی درباره این ادعاها علیه ایران گفت: همه اینها برآورد است و آژانس بر اساس گمانه‌زنی عمل نمی‌کند. ممکن است چه پیش آید؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما بازرس هستیم و میزانی را که می‌بینیم، اعلام می‌کنیم.

گروسی افزود: موضوع «میزان قابل توجه» یک پارامتر تکنیکی است و به وضعیتی از توافق پادمانی اطلاق می‌شود که میزانی را نشان می‌دهد که از لحاظ تئوری ممکن است برای ساخت یک بمب هسته‌ای استفاده شود.

وی گفت: اینکه چنین مقداری وجود داشته باشد به خودی خود نشان نمی‌دهد که یک بمب هسته‌ای ساخته می‌شود. بنابراین، من فکر می‌کنم وقتی از این اصطلاحات استفاده می‌کنیم باید بسیار مراقب باشیم.

گروسی درباره دسترسی آژانس به ۲ مکان مشخص شده گفت که نمونه‌ها از این محل‌ها جمع‌آوری شده و همچنان تحت تحلیل آزمایشگاهی هستند.

وی افزود: این راه‌حلی سازنده برای مشکلی بود که داشتیم و می‌توانم بگویم از آن زمان به بعد از این لحاظ که بازرسان ما مرتبا حاضر بوده و از سایت‌ها بازدید می‌کنند، سطح خوبی از همکاری‌ها را حفظ کرده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.