وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استفاده سوء نکردن تسلیحات علیه دیگران را از مقرراتی دانست که جمهوری اسلامی پایبند به آن است و گفت: برخی کشورها برای پول همه کار را انجام می‌دهند مثلا از شورای امنیت مجوز گرفتند و عربستان و امارات را به جان مردم یمن انداختند تا تسلیحات خود را بفروشند.

به گزارش جماران؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ​وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه زمانی که در دفاع مقدس با تحریم مواجه شدیم راهبردی در پیش گرفتیم و اهمیت خود اتکایی را با توجه به عدم فروش سلاح دریافتیم، گفت: برای دفاع از تمامیت ارضی کشور باید خود اتکا باشیم و این فشار و تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها طی سالیان متمادی اعمال کرد باعث حرکت ما شد به نحوی که امروز می‌توانیم ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را در داخل کشور تولید و تأمین کنیم.

امیرسرتیپ «امیر حاتمی» یکشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به پایان خودکار تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران،‌افزود: رسیدن به یک چنین توانمندی برای آمریکایی‌ها بسیار سخت است آنان تاکنون به دروغ چیز دیگری به دنیا گفته اند که کشوری بدون پشتیبانی آمریکا نمی‌تواند کاری کند و همه تلاش خود را کردند تا از هر آنچه که حق طبیعی ماست محروم باشیم و این نکته بسیار با اهمیتی است.

وی اضافه کرد: می خواستند با گرفتن این حق ملت جمهوری اسلامی را تحقیر کنند و از این جهت برای ما مهم بود ولو اینکه از این حق استفاده نکنیم اما باید به آن دست یابیم و مجموعه اتفاقات به لطف خدا باعث شد این حق را به نوعی از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون کشیدیم.

امیر حاتمی تاکید کرد: این باور خوداتکایی که ایجاد شده غیر قابل تغییر است و حتی اگر همه فرصت های دنیا، امروز در اختیار ما قرار بگیرد حتماً از راهبرد خود اتکایی دست بر نخواهیم داشت و مراقبت را به طور جدی انجام خواهیم داد. در اختیار قرار دادن علم و فناوری و مشارکت آن در جهان امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر دفاع و پشتبیانی نیروهای مسلح تصریح کرد: ما با تحریم های مختلف مواجه بودیم و مخصوصاً آمریکایی‌ها همواره علیه جمهوری اسلامی از تحریم استفاده می‌کردند؛ در سال ۸۹ تلاش کردند با نفوذ خود در شورای امنیت از این شورا که به عنوان یک ابزار در دنیای قدرت است، استفاده و تحریم‌ها را به مصوبه شورای امنیت تبدیل کنند.

وی ادامه داد: سال ۹۴ قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را لغو کرد اما درباره تبادلات تسلیحاتی ایران محدودیت هایی ایجاد کرد که در بندهایی از آن آمده کشوری که می‌خواهد به ایران سلاح بفروشند یا از ایران سلاح بخرد باید از شورای امنیت مجوز بگیرد.

امیر حاتمی اضافه کرد: ظاهرا این محدودیت نسبت به تحریم وضعیت بهتری داشت اما از آنجایی که همه فروشندگان و خریداران سلاح به ما می دانستند آمریکا جلوی مسائل خیلی کم اهمیت‌تر را هم می‌گیرد، از این موضوع نگران بودند که امروز به طور خودکار همه محدودیت‌های فروش تسلیحات پیش‌بینی شده برداشته و لغو شد و ما مجاز هستیم به لحاظ قانونی و با توجه به مصوبه شورای امنیت هر آنچه که در دنیا نیاز داریم تهیه کنیم و آنچه دیگر کشورها نیاز دارند را نیز ما برای آنان تهیه کنیم و این یک اتفاق با ارزش برای کشور است.

وزیر دفاع، اهمیت بیشتر لغو تحریم تسلیحاتی ایران را از نگاه دشمنان کشور دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان به ویژه آمریکایی‌ها در یک سال گذشته تلاش خود را انجام دادند که یا این محدودیت‌ها برداشته نشود یا محدودیت های جدید اعمال شود به نحوی که همه حیثیت خود را روی این کار گذاشتند و هر آنچه توانستند با مراجعات مکرر به شورای امنیت فشار آورده‌اند اما حیثیت آنان از بین رفت و اتفاقی برای امریکا افتاد که برای هیچ کشوری در شورای امنیت نیفتاده است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان داد انجام این کار برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است.

امیر حاتمی درباره تلاش آمریکایی‌ها در مرداد امسال برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و کسب ۲ رای مثبت و اقدام مجدد آنها، اظهار کرد: این موضوع به نظرم دلایل متعددی دارد بخشی به دلایل داخلی آمریکا و بحث انتخابات در این کشور است، آنان نیازمند یک سری خوراک برای ارائه موفقیت‌ در عرصه بین المللی و داخلی بودند.

امیر حاتمی درباره اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه هیچ کشوری حق داد و ستد تسلیحاتی با جمهوری اسلامی ایران را ندارد نیز گفت: در همین زمینه هم برنامه داریم؛ آنان از یک سال قبل تلاش کردند تا مانع شوند، چون به نوعی متوجه شدند که چنین فرصتی در حال فراهم شدن هست؛ بسیاری از کشورها به ما مراجعه کردند ، ما با یکسری از کشورها مذاکره کردیم و زمینه ها برای تبادلات هم برای فروش و هم تامین یک سری نیازمندی ها کاملا فراهم است. البته فروش ما خیلی گسترده‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حرفی هم که زده می‌شود به همان اندازه می‌تواند ناصواب و غیر عملی باشد، ادامه داد:  این تحریم‌ها هفت قلم عمده تسلیحات نظامی بود و در بقیه اقلام آزاد بودیم سال‌ها هم خرید و فروش داشتیم. یکسری از کشورها در این هفت قلم که محدودیت شورای امنیت بود ملاحظاتی داشتند الان به صراحت به ما برای تامین نیازمندی های شان اعلام آمادگی کردند.

سلسله شکست های آمریکا ادامه خواهد داشت

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه سلسله شکست‌های آمریکا با اتفاقی که در شورای امنیت افتاد در حال کامل شدن است، گفت:  شکست های مختلفی آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر داشتند به خصوص این دولت که یک بی اعتمادی جهانی را درباره حاکمان آمریکا رقم زد و منجر به چنین افتضاحی در شورای امنیت شد که غیر قابل باور بود و درایت شان را اصولاً از دست دادند و نمی توانند منافع و مصالح خود را حتی تشخیص بدهندو این سلسله شکست ها حتما ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یک نکته امیدبخش به مردم در این سالها به خصوص در سه سال گذشته این بود که تعداد زیادی از وزرا، فرماندهان و مسئولین نیروهای مسلح کشورهای مختلف از کشور ما بازدید داشتند؛ البته محرمانه های نظامی هم داریم و طبیعی است مثل همه کشورها همه داشته هایمان را ارائه نمی‌کنیم؛ بخشی که قابل فروش است ارائه کردیم.

به گفته امیر حاتمی، همان بخشهای دفاعی و نظامی که این مقامات کشورهای مختلف می‌دیدند برای آنان تعجب‌آور بود که این همه توانمندی آن هم در شرایط تحریم به دست آورده ایم و واقعاً با تمام وجود تحسین می‌کردند. حتی یکی از وزرایی که از این سفر برگشت و رفت توانمندی ما را به رئیس دولت خود گزارش داد و رئیس دولت این کشور در اولین ملاقاتی که با آقای رئیس‌جمهور داشت پیشنهاد مشارکت داد و گفت که ما آماده ایم باهم تولیدات داشته باشیم و نیازهای همدیگر را تامین کنیم.

جمهوری اسلامی یک قدرت موشکی قابل اعتنا در دنیا است

وزیر دفاع با تاکید مجدد بر ظرفیت خوداتکایی درباره توان موشکی کشور گفت: یکی از موضوعاتی که حتی دشمنان ما بر آن اذعان دارند این است که امروز یک قدرت موشکی قابل اعتنا در دنیا هستیم؛ در حوزه زمینی ما امروز همه اقلام دفاعی زمینی یعنی بزرگترین تانک، نفربر، توپ، انواع خمپاره ها، انواع راکت اندازها، انواع تیربارها، انواع ضد تانک و انواع خودروهای زره پوش رعد، توفان و ارس را داریم که همه را در نمایشگاهی معرفی کردیم.

وی افزود: در حوزه هوایی جزو قدرت‌های به نام دنیا هستیم؛ در حوزه پهپادی شناورها و تندروها را می‌سازیم و تسطیحی که روی موشک‌ها و تیربارها انجام می‌دهیم در سطح قدرت‌های به نام جهان هستیم. رادارها، بی سیم ها و انواع تجهیزاتی که امروز حوزه پدافند غیرعامل استفاده می‌شود را با بالاترین برد در همه سطوح پایین، متوسط و بالا امتحان کردیم و یک دامنه گسترده‌ای از تسلیحات و تجهیزات را امروز در اختیار داریم.

۳۶درصد فروش سلاح در دنیا از سوی آمریکا انجام می شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، استفاده سوء نکردن تسلیحات علیه دیگران را از مقرراتی دانست که جمهوری اسلامی پایبند به آن است و گفت: برخی کشورها برای پول همه کار را انجام می‌دهند مثلا از شورای امنیت مجوز گرفتند و عربستان و امارات را به جان مردم یمن انداختند تا تسلیحات خود را بفروشند.  ۳۶ درصد سلاح توسط آمریکا به فروش می رسد که یک چهارم آن را عربستان خریداری می‌کند.

وی با تاکید براینکه همه ملت‌ها باید از تمامیت ارضی خود دفاع کند، یادآور شد: کشورهایی که آمریکایی‌ها با آنها میانه خوبی ندارند اگر از ما سلاح بخواهند، می فروشیم و یک بازیگر خوب و موفق خواهیم بود. سامانه سوم خرداد ما توانسته بود پهپاد رادارگریز و البته گران قیمت و متجاوز امریکایی ها را هدف قرار دهد.  

امیر حاتمی در رابطه با حوزه راداری هم گفت: الان ما در حوزه راداری هم به یک خودکفایی رسیده‌ایم که نیاز به خرید از دیگران نداشته باشیم؛ در حوزه رادارها یکی از توانمندترین کشورها و در حال حاضر در حال جایگزین همه رادارهای قبلی خود در سراسر کشور هستیم و این بار رادارهای کاملاً پیشرفته با فن‌آوری روزآمد جایگزین خواهد شد و خوب است فرماندهان دراین باره اظهار نظر کنند که سامانه سوم خرداد یکی از آن رادارهاست.

جزو ۶ قدرت نخست پهپادی جهان هستیم

وزیر دفاع با بیان اینکه بدون اغراق و طبق اذعان همه آدم‌های منصف جزو ۶ قدرت اول پهپادی جهان هستیم، گفت:  نمایشگاهی برگزار کردیم و در آنجا انواع پهپادها در ارتفاعات مختلف با تجهیزات مختلف از پهپاد مسلح تا شناسایی همه را در معرض دید عموم قرار دادیم و این یعنی می توانیم در این میدان رقابت در حوزه صادرات حضور داشته باشیم‌. تجهیزات ما از کیفیت و قیمت بسیار خوبی برخوردار است و در بحث کیفیت به صنایع دفاعی سختگیری می‌شود که ممنون هستیم. برای هر نسخه‌ای ارتقای کیفیت جدید را داریم و تجهیزات خود را با قیمت و سود کمتر عرضه می‌کنیم چون می‌خواهیم روش منصفانه را با دوستان در پیش بگیریم و شرایط بسیار خوبی برای فروش خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: فروش تجهیزات نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران یکی از علت‌های اصلی است که آمریکایی ها برای جلوگیری از ورود ما به این عرصه تلاش به خرج دادند.

امیر حاتمی درباره اینکه دکترین دفاعی جمهوری اسلامی در منطقه چه تاثیری می تواند داشته باشد، اظهار کرد:  سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک سیاست روشن است و اینکه صلح و ثبات و امنیت را برای منطقه و جهان می‌خواهد؛  حرکتی خارج از این سیاست در چهل سال عمر جمهوری اسلامی نمی‌بینیم هر جا که ما ورود کردیم برای کمک به ایجاد صلح، کمک به ایجاد امنیت و کمک به ثبات در منطقه بود. ما در جریان مقابله با تروریست‌های دست پرورده آمریکایی‌های تروریست، این را صادقانه و همه جهان نشان دادیم و سند این صداقت هم شهادت مظلومانه و البته بسیار موثر شهید عزیزمان شهید سلیمانی است.

وزیر دفاع ادامه داد: اگر به عراق و سوریه رفتیم برای این بود که احساس کردیم امنیت منطقه دارد به خطر می‌افتد، نمی‌شود واحدی درگیر باشد و بقیه فکر کنند می‌توانند در امنیت باشند. آمریکایی‌ها این کار را می‌کردند تا ناامنی را در منطقه نهادینه کنند و این فرصتی که برای ما ایجاد می شود حتماً به ما کمک خواهد کرد این سیاست را بهتر اجرا کنیم و این سیاست ما هرگز تغییر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه  یکی از مولفه‌های ما توانمندی دفاعی است و ما توانمندتر خواهیم شد و محصولات خود را اینگونه به فروش خواهیم رساند، درباره هزینه‌های نظامی دنیا اذعان کرد: بیش از ۲ تریلیون دلار در سال در دنیا صرف هزینه نظامی می شود که ۶۷ میلیارد دلار فقط عربستان در منطقه ما هزینه کرد. حتی کشورهایی مانند آلمان و ژاپن که دنبال نظامی گری نیستند هم هر کدام حدود ۴۸ میلیارد دلار درسال هزینه نظامی می کنند.

امیر حاتمی دلیل هزینه نظامی بالای دنیا را وضعیت حاکم بر جهان و به ویژه یکجانبه گرایی آمریکا در سه چهار سال گذشته برشمرد و اضافه کرد:  شاید یکی از علت‌هایی که آمریکایی ها می‌خواستند ما وارد این عرصه نشویم یا با تاخیر وارد شویم هم همین باشد. خوش بینامه این است که از  ۱۹۱۷ میلیارد دلار هزینه نظامی حداقل هزار میلیارد دلار آن صرف تامین تسلیحات و تجهیزات از داخل و خارج میشود و هزار میلیارد دلار یک بازار خیلی بزرگ است. سهم آمریکا در پنج سال گذشته از صادرات و واردات تسلیحات ۲۳درصد بود که در پنج سال اخیر همه این بازار پنج و نیم درصد بزرگتر شد و سهم آمریکا هم به ۳۶ درصد افزایش یافت و به ۹۶ کشور دنیا تجهیزات نظامی می فروشد که بزرگ‌ترین خریداران در آسیای جنوب غربی است.

به گفته وی، آمریکا نیمی از این ۳۶ درصد را در منطقه ما می فروشد و عربستان بزرگترین خریدار در منطقه است. این درحالی است که تلاش می‌کنند ما نتوانیم حتی نیازمندی های اولیه مان را خودمان تامین بکنیم و انواع محدودیت‌ها را اعمال می کنند.

امیر حاتمی خاطرنشان کرد: مطمئنا محاسبات اشتباه می کنند و ما  یک بار محاسبه اشتباه رو وقتی که صدام فریب همین آمریکایی‌ها را خورد، دیدیم. طوری که امروز اسم هر کوچه و خیابان را که نگاه می‌کنیم نام و چهره مبارک یک شهید را می بینیم؛ پس خیلی مهم است که اولاً به لحاظ دفاعی قدرتمند و خود اتکا باشیم و ثانیاً به کشورهایی که می‌خواهند از موجودیت خود دفاع کنند حمایت کنیم تا صلح بماند.

ایران به دلیل موقعیت ممتاز خود همیشه مورد طمع دیگران بود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری با یک موقعیت بسیار ممتاز و همیشه در طول تاریخ مورد طمع دیگران بوده است، گفت:  به لحاظ راهبردی ما یک شرایط کاملاً ویژه داریم یک گذرگاه شمالی جنوبی و غربی شرقی هستیم و به این داشته‌های با ارزش، نفت و گاز هم اضافه می شود چون سرجمع بالاترین نفت و گاز را در دنیا داریم؛ در کنار اینها، ایران در نقاط راهبردی مثل خلیج فارس  قرار گرفته که این مورد محدود به امروز نیست. وی افزود: در دو جنگ جهانی اول و دوم با وجود اعلام بی‌طرفی حکومت وقت، کشورمان با کمال تاسف اشغال شد و حتی در جنگ جهانی اول نصف مردم سرزمین ما از دنیا رفتند به خاطر اینکه این موقعیت ویژه همواره مورد طمع دیگران بوده است.

امیر حاتمی تاکید کرد: با این وجود، دفاع اگر برای دیگران یک امر لازم است حتماً برای ما یک امر واجب است. آمریکایی ها می خواهند شرایط این موقعیت ممتاز  را در اختیار خود گرفته و استقلال خواهی که شعار اصلی ملت ما در انقلاب اسلامی بود را از ما بگیرند. استقلال خواهی یعنی پای بیگانه قطع شود و خودمان تصمیم بگیریم و آنها دنبال شرایطی هستند تا ما را در سلطه خود نگه دارند این در حالی است که سلطه و استقلال در مقابل هم هستند، «برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.