تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات نوعی انتقام‌گیری از جمهوریت است، بیان داشت: به نظر من برخی از کسانی که این طرح را آوردند، شاید متوجه نباشند، اما سابقه جریانی که این طرح را آورده به گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد در حال یک انتقام‌گیری از جمهوریت نظام است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب مجمع ایثارگران در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: به‌نظر می‌رسد همان گروهی که از ابتدای انقلاب هم به‌دنبال این مسئله بودند، اکنون فرصت خوبی پیدا کرده‌اند که تکلیف خود را با جمهوریت نظام روشن کنند.

وی ادامه داد: پیش از این هم بزرگان این‌ها به نوع دیگری می‌گفتند که امام خمینی(ره) تقیه کرده و جمهوریت را در کنار اسلام قرار داده است، در حالیکه ایده و اندیشه امام راحل یک ایده کاملاً روشن بود که در بیان ایشان هم متجلی شد و فرمودند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم‌تر و نه یک کلمه بیشتر»، امام تقیه نکردند بلکه از دیدگاه اسلام معتقد بودند که جمهور است که سرنوشت خود را تعیین می‌کند. به همین دلیل حتی در زمان ایشان نظارت استصوابی به این شکلی که اکنون موجود است، وجود نداشت و یا حتی در انتخابات مجلس سوم وقتی میان شورای نگهبان و وزارت کشور اختلافی ایجاد شد، امام بعد از دریافت گزارش وزارت کشور به جانب وزارت کشور و در دفاع از جمهوریت نظام نظر دادند.

ظریفیان در ادامه اظهار داشت: من فکر می‌کنم عده‌ای تصمیم گرفته‌اند از جمهوریت انتقام بگیرند و آن را آنچنان ضعیف، نحیف و غیرمفید کنند که اساساً چیزی از جمهوری جز یک فرم و شکل ناقص باقی نماند، اما متوجه نیستند که در عرصه حکومت اگر اسلام در ظرف جمهوریت نباشد، این اسلام است که آسیب می‌بیند و این‌ افراد به این نکته واقف نیستند و فکر می‌کنند که در حال کم‌رنگ کردن جمهوریت به نفع اسلام هستند، در حالیکه اینگونه نیست.

وی افزود: در واقع اگر این کالبد جمهوریت و مناسبات نظام از اسلام در عرصه حکومت گرفته شود، محتوای آن هم آسیب می‌بیند. لذا معتقدم که امام این مساله را با دقت نظر بیان کردند نه براساس تقیه. در نتیجه گروهی که این طرح را دنبال و حمایت می‌کنند، باید متوجه باشند که اسلام و جمهوریت نظام نباید به نفع یکدیگر حذف یا کمرنگ شوند.

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه این طرح نوعی انتقام‌گیری از جمهوریت است، بیان داشت: به نظر من برخی از کسانی که این طرح را آوردند، شاید متوجه نباشند، اما سابقه جریانی که این طرح را آورده به گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد در حال یک انتقام‌گیری از جمهوریت نظام است. ظاهراً این یک انتقام از افکار بنیانگذار جمهوری اسلامی قانون اساسی و اندیشه‌های چهره‌های شاخص انقلاب مانند شهیدان مطهری و بهشتی است و اینکه چه این اقدام غفلت باشد یا انتقام، همه کسانی که دل در گروی جمهوری اسلامی دارند، باید هوشیار باشند چراکه اگر از ظرف جمهوریت نظام مراقبت نکنیم حتما به مظروف آن یعنی اسلام هم آسیب وارد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.