رییس قوه قضاییه گفت: امروز قدرت دفاعی نیروهای مسلح با همت کارشناسان بسیار تقویت شده است و در شرایط بسیار ممتازی در منطقه هستیم به ویژه در کنار تامین تجهیزات وقتی ایمان قرار می‌گیرد به عنوان یک کشور مقتدر در جهان می‌تواند خودنمایی کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رییس قوه قضاییه گفت: مشکلی حل نشدنی در کشور نداریم و مشکلات در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دغدغه‌های مردم، دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان قابل حل است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی افزود: همه گره‌ها می‌تواند به دست مدیران، فرهیختگان و نیروهای کارآمد گشوده شود و در یک کلمه «ما می‌ت‍وانیم».

وی گفت: ما می‌توانیم به عنوان یک شعار در همه عرصه‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد و بسیاری از بن بست‌ها را بشکند.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: بزرگانی در دفاع مقدس داریم که الگوهای ما هستند و کارهای بزرگی در دفاع مقدس انجام دادند؛ سرداران سرافراز در ارتش، سپاه، نیروهای مسلح و جهاد سازندگی که در دوران دفاع مقدس کارهایی انجام دادند و گره‌های زیادی را باز کردند در حالی که ابراز کار و سلاح در اختیار نیروهای مسلح نبود.

وی گفت: امروز قدرت دفاعی نیروهای مسلح با همت کارشناسان بسیار تقویت شده است و در شرایط بسیار ممتازی در منطقه هستیم به ویژه در کنار تامین تجهیزات وقتی ایمان قرار می‌گیرد به عنوان یک کشور مقتدر در جهان می‌تواند خودنمایی کند.

رییسی افزود: این اقتداری نیست که ما از آن حرف بزنیم، امروز دنیا به اقتدار ایران اعتقاد دارد و عدد و رقم دستشان است که کشور به چه توانایی‌هایی دست یافته چراکه آن روز نیروی انسانی بود اما بسیاری از تجهیزات امروز نبود که با روحیه انقلابی محقق شد.

وی گفت: مقام معظم رهبری از همه دست اندرکاران کشور می‌خواهند انقلابی بیاندیشند و انقلابی عمل کنند و با این روحیه می‌توان بسیاری از مسائل را پیش برد.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سرمایه دینمداری مردم استان خراسان جنوبی از نکات محوری است که نباید از نگاه همه افرادی که اهل تحلیل هستند، دور باشد.

وی گفت: اینکه استان مرزی خراسان جنوبی امروز علیرغم مجاورت با کشور افغانستان یا برخی تهدیداتی که نسبت به این استان از لحاظ شرایط جغرافیایی وجود دارد در بهترین وضعیت امنیتی قرار دارد، باید از شورای تامین استان و شهرستان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، نیروهای مسلح و بسیج تجلیل کرد اما نباید فراموش کرد در کنار همه اینها نقش مردم بسیار مهم است.

رییسی با بیان اینکه پشتوانه عظیم امنیت خراسان جنوبی دینمداری مردم استان است افزود: شیعه و سنی به اخلاق اسلامی و فرهنگی دینی توجه دارد و آمارها و ارقام و شاخص‌ها نشان می‌دهد که توجه به دین و فرهنگ و زندگی دینی در این استان علیرغم تهدیدات فرهنگی و اجتماعی که در حوزه‌های مختلفی از جامعه وجود دارد و نسبت به اینجا هم هست اما شاخص نشان می‌دهد صیانت از مردم و فرهنگ مردم و اخلاق اجتماعی در این مرز و بوم به عنوان سرمایه عظیم توجه مهمی است که همواره باید در نظرها باشد سهم بزرگ مربوط به این است و این فرهنگ دینی، توجه به دین و دینمداری باید صیانت شود.

وی اظهار داشت: صیانت را هم مردم انجام می‌دهند و هم مدیران و مسوولان که فرهنگ‌سازی و الگوسازی دارند همچنین دستگاه‌های فرهنگی، دانشگاه، حوزه در این رابطه مدیریت جدی دارند و رصد کردن آسیب‌ها، پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم در حوزه مسائل فرهنگی مساله بسیار مهمی است و این سرمایه باید برای استان خراسان جنوبی همواره حفظ شود چراکه زمینه هرگونه توسعه یافتگی برای استان است.

رییس قوه قضاییه گفت: استان باید توسعه یافته شود اما برای این مهم بسترهایی نیز لازم است که یکی از بسترهای مهم دینمداری، در صحنه بودن و خود را شریک دانستن در اقدامات و فعالیت‌های است که مدیران و مسوولان می‌خواهند انجام دهند، نقش مشارکت مردم مهم و توسعه یافتگی در گرو این حضور است.

وی گفت: نکته دوم مساله انسجام و وحدت در استان خراسان جنوبی است که در سخنان مسوولان هم اشاره شد، با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در استان خراسان جنوبی آنچه زمینه هرگونه توسعه یافتگی است انسجام بوده و اگر زمانی که برای گسترش جاده‌ها، راه آهن، گازرسانی، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال، توسعه گلخانه‌ای و کشاورزی استان اختصاص می‌یابد صرف برخی مشاجرات شود که حاصلی هم ندارد قطعا در استان از این کارنامه برخوردار نخوهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی افزود: کارنامه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه یافتگی در خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف در گرو این انسجام و این نکته مهمی است که استان به آن توجه کرده است.

وی بیان کرد: در کنار مدیران با کفایت و فعالیت خوب و قابل تقدیر استاندار همان طور که در سخنان اشاره شد من هم مسائل استان را رصد می‌کنم به دلیل علقه‌ای که با این استان دارم؛ نسبت به همه مسائل کشور به ویژه در این استان حساس هستم.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری گفت: تحرک، فعالیت و پویایی که در استاندار و بسیاری از شما مدیران است امروز در حال تبدیل شدن به کار و اقدام است و این نگاه بسیار مهم است که نه فقط در سخن بلکه در عمل در بستر گام دوم که مقام معظم رهبری فرمودند رمز گشایش در کشور این است که با تمام وجود بدانیم که تمام مشکلات در همین کشور و به دستان توانای همین مدیران و نیروهای کارآمد قابل حل است.

وی اظهار داشت: آمار توسعه یافتگی خراسان جنوبی نشان دهنده این است که این استان زمینه جذب دارد و اگر اعتبارات به موقع برسد، زمینه جذب فراهم می‌شود که می‌تواند بسیاری از گره‌ها را بگشاید.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد نزولات و برکات الهی بودیم که یقین داریم اگر کار، تلاش، فعالیت و حرکت جهادی شود آثار و برکات آن را خواهیم دید.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه باید همواره نسبت به موضوع انسجام پایبند بود عنوان کرد: یکی دیگر از نکات مهمی که باید نسبت به آن خدا را شاکر باشیم مساله مدیران و زیرمجموعه آنها است که در حوزه‌های مختلف با انگیزه و اندیشه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به پرونده‌های وارده به دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: می‌دانیم میزان اعتباری که در استان جذب شده به کار و فعالیت در حوزه اقتصادی، تولید و کشاورزی تبدیل شده است.

وی گفت: نظارت درون سازمانی توسط مدیران سبب شده اگرچه میزان بودجه و اعتبارات در استان افزایش پیدا کرده اما از سلامت برخوردار است نه اینکه اشکال یا تخلفاتی نبوده اما پیداست مدیران نظارت درون سازمانی دارند.

رییسی گفت: قبل از اینکه دستگاه‌های امنیتی یا نظارتی گزارش بدهند خود مدیران حساس هستند و این حساسیت خیلی ارزش دارد مانند اینکه پنجره را باز می‌کنید تا هوای سالم وارد محیط شود در حالیکه باید برای جلوگیری از نفوذ حشرات به پنجره‌ها توری زد.

وی افزود: این نگاهی است که مدیران در استان داشته‌اند و قابل تقدیر است به این معنا که ضمن نگاه به توسعه یافتگی، سعی کرده‌اند آفت‌ها نیز نباشد که نکته قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت درون سازمانی بهترین نوع نظارت است گفت: کارآمدترین نظارت باید توسط خود مدیران انجام شود تا شاهد کجی‌ها در کنار توسعه یافتگی‌ها نباشیم.

رییس دستگاه قضا سلامت کار را حمایت از تولید دانست و گفت: به این معنا که سلامت کار به افزایش؛ رونق و جهش تولید کمک می‌کند در عین حال آفت‌ها را نداریم و باید از این مهم صیانت شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش مواد مخدر را یکی از تهدیدات جدی کشور و استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: این موضوع مساله رنج‌آوری برای خانواده‌ها و مسوولان است که سال‌ها درگیر این پدیده هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با اشاره به همجواری استان خراسان جنوبی با کشور افغانستان بیان کرد: متاسفانه امروز کشور افغانستان زیرپوشش آمریکا و غربی‌ها تولید را دنبال می‌کند و مواد سنتی به صنعتی در حال افزایش است.

وی گفت: افزایش تولید مواد مخدر از نظر کمی بسیار بالا رفته و به میزان ۵۰ برابر برآورد شده که از تهدیدات جدی است.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری افزود: برخلاف اینکه مغرب زمین ادعا و گاهی ما را تشویق می‌کند که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستیم اما عملا هیچ حمایتی نمی‌کند.

وی اظهار داشت: در عمل مجموعه دستگاه‌های ما در خط مقدم مبارزه هستند و شهدایی که در این مسیر برای مصون ماندن ملت در برابر این پدیده شوم تقدیم شدند اما سازمان ملل و مغرب زمین غیر از سخن، حمایت دیگری ندارد.

وی گفت: در گزارشاتی که داریم بعضا کشورهایی در گسترش و توسعه مواد مخدر دست دارند که این از تاسف‌های جدی است لیکن ما منتظر تشویق‌های دیگران نمی‌شویم چون هیچ تشویقی جز لفظ وجود ندارد.

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: هم قانون و هم سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی همواره حکم می‌کند و تاکید دارد باید با مواد مخدر مبارزه شود و قاچاقچان مواد مخدر در اولویت مبارزه هستند همچنین با خرده فروشان و معتادان متجاهر نیز باید برخورد شود اما اولویت دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشف باندهای سازمان یافته‌های مواد مخدر است.

وی گفت: در کنار این حرکت باید یک کار دیپلماسی هم صورت بگیرد و مساله دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان و کشورهای منطقه فعال‌تر شود تا فقط از بعد امنیتی، انتظامی و قضایی دنبال نشود و بتواند تاثیر خود را داشته باشد.

رییسی با اشاره به لزوم بازنگری و ضرورت تنقیح برخی قوانین عنوان کرد: در وظابف سه قوه یکی از ضرورت‌ها تنقیح قوانین است چراکه حجم قوانین برای مجری و عموم مردم زیاد است که قانون باید شفاف، پویا و کمتر شود.

وی افزود: خوشبختانه سیاست‌های تنقیح قوانین از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ شد و هر سه قوه موظف هستند قوانین به صورت منقح در اختیار مجریان قرار بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی در این زمینه می‌توانند خیلی نقش ایفا کنند چراکه در اعلام نظر به دستگاه مربوطه و بررسی بین سه قوه حتما نقش مدیران میانی بسیار تعیین کننده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ اراضی ملی در تمام کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: جنگل‌ها، اراضی ملی و منابع طبیعی در همه جا مهم است اما منابع طبیعی در برخی استان‌ها مانند شمال کشور و در برخی روستاهای خراسان جنوبی باید متفاوت باشد اگرچه قانون به صورت عام وجود دارد.

رییسی گفت: منابع طبیعی در روستایی که قنات آن خشک شده، آب وجود ندارد و مردم مانده‌اند تا چراغ روستا روشن بماند و جلوی مهاجرت به شهرها گرفته شود با شمال کشور که درختان برای ویلاسازی قطع می‌شود متفاوت است لذا مجریان و دست‌اندرکاران باید توجه ویژه کنند و برخوردها با اولویت باشد.

وی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به این گونه مناطق، چهره استان خراسان جنوبی با ۴۰ سال، ۲۰ سال یا ۱۰ سال قبل به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و این استان در شهر و روستا توسعه یافته است.

وی اظهار داشت: علیرغم همه اقدامات و فعالیت‌هایی که در استان انجام شده اما باز هم محرومیت‌هایی در این استان وجود دارد و کار بسیار است که باید گام‌هایی بزرگی برداشته شود.

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های استان، دینمداری مردم و انسجام مدیران در این استان تلاش مضاعف شده است و مردم نیز قدردان هستند که آثار آن برای نسل‌های آینده ماندگار است.

وی تصریح کرد: یقین داریم هرچه کارها براساس قوانین و بر وفق مراد انجام شود و کارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به درستی انجام شود، شاهد کاهش جرم و جنایت در کشور هستیم و این قطعی است.

وی گفت: یکی از مسال مهم که می‌تواند در کاهش جرم نقش مهمی داشته باشد مساله گسترش اخلاق و معنویت در جامعه است و رفع مشکلات معیشتی مردم نیز در کاهش جرم نقش مهمی دارد، اینکه افراد با چه انگیزه‌هایی به سمت جرم می‌روند بحث‌های آکادمیک است که از سوی جرم شناسان دنبال می‌شود اما در میدان باید با سارقان، اشرار، سارقان حرفه‌ای و افرادی که دل مردم را می‌لرزانند، برخورد شود.

رییسی افزود: به دنبال این هستیم کمترین میزان پرونده‌های ورودی را به دادگستری داشته باشیم و نقش مدیران دستگاه‌عای اجرایی در این زمینه بسیار مهم است و همه دستگاه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم نقش دارند.

وی گفت: یکی از مواردی که در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری برای آن وقت گذاشتند، حساس کردن مدیران نسبت به آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و محرومیت‌ها است که باید آسیب‌ها را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه مردم و مسوولان همه در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش دارند افزود: استان خراسان جنوبی دارای مردم متدین، انقلابی، با بصیرت و زمان شناس در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است  که در صحنه‌های مختلف نقش آفرینی کردند و خدمت به این مردم افتخار بزرگی برای ما و مسوولان است.

رییس قوه قضاییه از راه‌اندازی دادگاه‌های ویژه تجاری در کشور خبر داد و گفت: اینکه دادگاه‌ها نسبت به بخش‌های اختصاصی تخصص داشته باشد از گذشته دنبال می‌شود و به زودی در مراکز استان‌ها دادگاه‌های تجاری تشکیل خواهد شد.

وی بیان کرد: این دادگاه‌های تخصصی تجاری با ماهیت قضایی و حقوقی و در عین حال نگاه اقتصادی و تجاری که بتواند با شناخت دقیق موضوع حکم عادلانه‌ای صادر کند، راه‌اندازی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با بیان اینکه حمایت از تولید در سال جهش تولید همچنان در دستور کار است اظهار داشت: در حوزه قضایی حمایت از تولید و کارآفرین مدنظر است و باید تولیدکننده در اولویت دریافت تسهیلات باشد، از نظر حقوقی باید قوانین و مقررات حمایت کننده از کارآفرین و تولید کننده باشد.

وی با بیان اینکه در مسائل قضایی نیز بخش‌های قضایی باید حامی تولید کننده و کارآفرین باشد تصریح کرد: این موضوع در دستور کار بوده و همواره خواهد بود و اقداماتی در سطح کشور برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌ها انجام شده است.

رییس قوه قضاییه عنوان کرد: علاوه بر این بخش تولید نیاز به حمایت‌های دیگری از قبیل ایجاد صنایع تبدیلی، چرخه تولید که بتواند با ارزش افزوده از تولید کننده حمایت کند نیز دارد.

وی گفت: در استان خراسان جنوبی باید در کنار محصولاتی که وجود دارد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ارزش افزوده نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این استان مرزی سنگ‌های قیمتی وجود دارد که در این خصوص می‌توان از اقتصاد نوع سنگ در استان حمایت کرد و می‌تواند با کشورهایی که در زمینه بهترین سنگ‌ها تولید دارند رقابت کند، این استان عیلرغم برخی محدودیت‌ها دارای ظرفیت‌های فراوانی است که باید نسبت به آن توجه شود.

رییس قوه قضاییه و نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (چهارشنبه) برای حضور در شورای اداری و قضایی این استان و دیدار با مردم وارد بیرجند شد.

دیدار با قشرهای مختلف مردم، حضور در جلسات شورای اداری و شورای قضایی استان خراسان جنوبی همچنین دیدار با فعالان اقتصادی استان از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه رییس قوه قضاییه به خراسان جنوبی اعلام شده است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین در مراسم محوری اربعین در بیرجند شرکت می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.