برادر غلامرضا منصوری گزارش دادستانی رومانی مبنی بر «خودکشی» او را تکذیب کرده و احتمال دارد خانواده منصوری از سفیر ایران در رومانی شکایت ‌کند.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: بیست و سوم تیرماه سال گذشته بود که پس از چندماه جار و جنجال رسانه‌ای و البته تکذیب‌های تند و تیز صادق آملی‌لاریجانی که پس از واگذاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی ردای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تن کرده بود، خبر بازداشت اکبر طبری، معاون آملی‌لاریجانی در دوران تکیه‌اش بر راس دستگاه قضا از سوی اطلاعات سپاه پاسداران رسانه‌ای شد.

آن روزها کمتر کسی تصور می‌کرد پیچیدگی و راز و رمزهای پرونده طبری چنان بالا گیرد که به خودکشی یا قتل دیگر متهمان این پرونده منجر شود ولی سی‌ام خردادماه 99 وقتی خبر جان‌باختن غلامرضا منصوری، یکی از قضات نه چندان خوشنام قوه قضاییه به‌ویژه در میان اهالی رسانه منتشر شد، روی تاریک پرونده طبری بار دیگر خودنمایی کرد ولی این بار افکار عمومی یک پرسش مشخص داشت؛ منصوری «پرید یا پرتاب شد؟» پرسشی که هنوز مثال روز اول، دو پاسخ متفاوت دارد!

این پرسش از نخستین روز انتشار خبر جان‌باختن غلامرضا منصوری مطرح شد و در این میان کم نبودند مسوولانی که گاه و بی‌گاه با اظهارات خود به‌ جای کلیدواژه خودکشی، جان‌باختن این قاضی و بازپرس سابق قوه قضاییه را «قتل» خطاب می‌کردند. یکی از واضح‌ترین این اظهارات به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که این روزها تلاش می‌کند در نقش یک دیپلمات به تبیین مواضع سیاست خارجی جمهوری اسلامی بپردازد، اختصاص یافت. او سی‌ویکم خردادماه یعنی یک روز پس از انتشار خبر جان‌باختن منصوری و در شرایطی که عمده رسانه‌های رومانی و حتی پلیس این کشور خودکشی را نتیجه ارزیابی‌های مقدماتی خود اعلام می‌کردند، با تاکید بر لزوم مسوولیت‌پذیری دولت رومانی در توییتر خود نوشت که «دولت رومانی باید مسوولیت قتل منصوری را بپذیرد و عاملان آشکار و پشت صحنه آن را به ایران معرفی کند.» مسوولیت‌پذیری که حداقل تا زمان نگارش این گزارش نه تنها اتفاق نیفتاده، بلکه از قرار معلوم رومانی به کلی پرونده قتل منصوری به عنوان یکی از متهمان پرونده طول  و دراز  طبری را بسته است.

 

خودکشی بود!

غلامرضا منصوری در شرایطی در 52 سالگی در هتلی در رومانی جان باخت که پیش‌تر به ‌دلیل اقداماتش به‌ویژه در قبال روزنامه‌نگاران از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده بود ولی حالا آنچه موجبات بر سر زبان‌ها افتادن نامش را فراهم کرده، نه اقداماتش در قبال فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران است و نه اتهاماتش در پرونده طبری؛ حالا ماجرا به گزارشی برمی‌گردد که چهاردهم شهریورماه - جمعه هفته گذشته - دادستانی رومانی منتشر کرد.

بسیاری در ایران با توجه به ابهامات موجود در پرونده مرگ منصوری، علت مرگ او را قتل می‌دانستند ولی «رومانیا تی‌وی» در گزارشی به نقل از دادستان‌های رومانی، آب پاکی را روی دست همگان ریخت و صراحتا اعلام کرد که علت مرگ منصوری، «خودکشی» بوده است. دفتر دادستانی بخارست در همین راستا با اعلام بسته و مختومه شدن پرونده قاضی‌منصوری در بیانیه خود تاکید کرد که «قاضی منصوری تنها مشتری هتل بوده است». این بیانیه همچنین در حالی اضافه کرده که «غلامرضا منصوری از طبقه پنجم و از ارتفاع 20 متری به پایین پریده و پس از برخورد با زمین، در لحظه جان باخته است» که پیش از این نیز دفتر دادستانی رومانی در بیانیه‌ای جداگانه و پس از پایان مراحل کالبدشکافی منصوری، درباره علت مرگ او نوشته بود که «مرگ غلامرضا منصوری بر اثر جراحت مرگبار، در پی برخورد به سطح سخت و احتمالا به دلیل سقوط رخ  داده است.» دادستانی رومانی آن زمان علت سقوط را «خودکشی» اعلام نکرده بود ولی یکی، دو روز پس از مرگ منصوری، سردار شیرزاد، رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در اظهاراتی که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده بود، صراحتا گفت که «پلیس بخارست» علت مرگ  قاضی منصوری  را «خودکشی» اعلام کرده  است.

 

 قتل  بود!

انتشار گزارش دادستانی رومانی حداقل تا زمان نگارش این گزارش هیچ واکنشی از سوی قوه قضاییه، وزارت امور خارجه، پلیس بین‌الملل ناجا و سایر نهادهایی که طبیعتا وظیفه پیگیری پرونده را عهده‌دار بودند، درپی نداشته است ولی برادر غلامرضا منصوری که طول روزهای پس از جان‌باختن او بارها و بارها فرضیه خودکشی را رد کرده بود، روز گذشته در اظهاراتی که پایگاه خبری مدارا آن را منتشر کرد، به گزارش دادستانی رومانی واکنش نشان داده و قویا به تکذیب ادعاهای آنان پرداخت. او در جریان اظهارات خود گفت که «باتوجه به روحیاتی که از حاج آقا سراغ داشتیم، ایشان فرد روحانی و معتقد بود به همین دلیل ما موضوع خودکشی را 100 درصد مردود می‌دانیم.» او روحیات معنوی غلامرضا منصوری را اصلی‌ترین عامل رد فرضیه خودکشی برادرش معرفی می‌کند ولی در ادامه در پاسخ به چرایی اعلام خبر خودکشی منصوری از سوی دادستانی رومانی و مختومه کردن پرونده گفته است: «احساس‌مان این است که با توجه به اینکه جسد در اختیار رومانی بوده آنها کم هزینه‌ترین راه را در پیش گرفتند و تصمیم گرفتند که این موضوع را خودکشی جلوه دهند.»

 

متهم  جدید

بدین ترتیب آنچه عیان است، تاکید مقامات رومانی از دادستانی بخارست گرفته تا پلیس این شهر بر «خودکشی» قاضی منصوری است؛ حال آنکه اخبار منتشر شده از گوشه و کنار خبر از نگرانی منصوری نسبت به امنیت جانی‌اش دارد. چنانکه برادر او شانزدهم تیرماه در اظهاراتی که خبرگزاری ایلنا آن را منتشر کرده بود، صراحتا بر این مهم تاکید کرده و خواستار رسیدگی دقیق به پرونده «ترور» برادرش شده بود. این فرد نزدیک به منصوری اما روز گذشته پا را از این مهم فراتر گذاشت و برای اولین‌بار اتهاماتی تلویحی را به سفیر جمهوری اسلامی در رومانی وارد کرد. او به مدارا گفته که «از ساعتی که حاج‌آقا به سفارت ایران در رومانی مراجعه کرده بود، سردرد داشت و ساعت ۴ و نیم صبح به وقت تهران که ساعت ۳ و نیم به وقت رومانی بود ماشین سفارت همراه راننده برای بردن حاج‌آقا به مرکز درمانی آمده بود اما از قبل با پلیس محلی هماهنگ کرده بودند و با یک کارشکنی که توسط سفیر ایران در رومانی صورت گرفته بود ایشان تحویل پلیس محلی شده که البته اگر به همین نحو باشد و سفیر خواسته یا ناخواسته زمینه قتل مرحوم غلامرضا منصوری را به وجود آورده باشد ما از دادگاه جمهوری اسلامی که مرحوم منصوری هم به کلیت دادگاه‌ها و پاک بودن آن معتقد بود، خواهیم خواست که چنانچه سفیر ایران در رومانی هم اگر نقشی در این موضوع داشته است تحت تعقیب قرار بگیرد.»

به این ترتیب اگر اظهارات برادر غلامرضا منصوری ملاک عمل قرار گیرد و قوه قضاییه با استناد به گزارش دادستانی رومانی اقدام به مختومه‌سازی پرونده مرگ این قاضی سابق دستگاه قضا نکند، به نظر می‌رسد باید در روزهای آینده منتظر واکنش سفیر ایران در رومانی ماند. برادر غلامرضا منصوری حاضر نشده درباره آنچه «کارشکنی سفیر ایران در رومانی» خوانده، جزییات بیشتری ارایه کند ولی این می‌تواند آغازی باشد برای پیگیری دقیق مرگ یکی از متهمان اصلی پرونده اکبر طبری. با این حال و از قرار معلوم خانواده منصوری نسبت به اقدامات سفیر ایران در رومانی ابهاماتی دارد که باید منتظر اعلام جزییات تکمیلی درباره آن از سوی قوه قضاییه ماند؛ چنانکه برادر او گفته است: «دادگاه قتل ایران همکاری خوبی داشته و اراده لازم را برای کشف مجهولات دارد بنابراین اگر به این نتیجه برسیم که عملکرد سفیر مبنی بر این است که مرحوم منصوری را از سفارت بیرون آورده و تحویل پلیس داده است و اگر این موضوع مشخص شود از ایشان شکایت خواهیم کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.