پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی بر استان خوزستان

قالیباف: مجلس و دیوان محاسبات به دنبال مچ‌گیری از مدیران نیستند

قالیباف با بیان اینکه نظارت باید میدانی، بی رودربایستی و به‌روز باشد، گفت: قطعاً نظارت باید در حین اجرا صورت گیرد، نه اینکه یک سال بعد از آن گزارش ارائه شود. به همین دلیل نظارت میدانی بسیار موضوعیت دارد. البته مجلس و دیوان محاسبات هرگز به دنبال مچ‌گیری از مدیران نیستند.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان عصر روز (جمعه ۱۴ شهریور) با حضور محمدباقر قالیباف، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استان و جمعی از مسئولان و مدیران استان برگزار شد.

محمدباقر قالیباف در این نشست، گفت: نخستین سفر نظارتی مجلس یازدهم با جمعی از همکاران از جمله رئیس دیوان محاسبات، روسای کمیسیون‌های عمران و انرژی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و نمایندگان استان خوزستان انجام شد.

رسیدگی به محرومان و مستضعفان سرلوحه کار مجلس یازدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خون پاک بهترین جوانان در استان خوزستان بر زمین ریخته، لذا این سرزمین محل ایثار، شهادت و شهامت است، تصریح کرد: در مجلس یازدهم به مردم قول دادیم که نمایندگی همه آنها را در مجلس برعهده بگیریم، از این رو هر تصمیمی که اتخاذ شود، از هموطنان ساکن در دورترین روستا تا کلانشهرها ذی‌نفع آن هستند؛ البته اولویت رسیدگی به محرومان و مستضعفین سرلوحه کار ما قرار دارد.

وی تصریح کرد: کاملا شفاف و روشن عنوان می‌کنیم هر جا محرومیت وجود دارد، وظیفه رسیدگی برای رفع آن در بُعد قانونگذاری و نظارتی انجام خواهد شد.

قالیباف بیان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است»، از این رو ما نیز برای توجه به این سرزمین دین برعهده داریم، زیرا باید اقرار کرد خوزستان به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

مسئولان باید بدون واسطه با مردم صحبت کنند

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه در نظارت میدانی بر استان خوزستان برخی افراد نکاتی را نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی عنوان کردند، تصریح کرد: نمی‌شود با مردم حرف نزد؛ در شب‌های عملیات و حتی میدان آموزش باید با رزمندگان حرف می‌زدیم و اگر رزمنده‌ای فرمانده را در کنار خود نمی‌دید، احساس امنیت نمی‌کرد؛ بنابراین وقتی قول دادیم با مردم زندگی کنیم، باید با آنها حرف بزنیم.

وی گفت: مشکلات و تضاد دو موضوعی است که مردم این سرزمین را رنج می‌دهد، به عنوان مثال در نظارت میدانی از برخی مناطق مانند شهرک طالقانی و شهرک بعثت، مردم دغدغه‌هایی را مطرح کردند که بیانگر موضوع یاد شده است.

قالیباف افزود: استان خوزستان حدود ۳۰ درصد از منابع آبی کشور را در خود جای داده، اما حداقل ۷۰۰ روستای آن با تنش آبی مواجه هستند و این اصلا زیبنده نیست؛ البته نباید کارهایی که انجام شده را نادیده گرفت، اما باید تضادها نیز برطرف شود. روستاهایی وجود دارد که در بالادست، کناردست و حتی زیردست سد قرار گرفته‌اند، اما از آب آشامیدنی برخوردار نیست. 

نظارت ما از نوع نظارتی که در تهران بنشینیم نیست

قالیباف ادامه داد: نمی توان پذیرفت بالادست، کناردست و پایین دست یک شهر دچار مشکل کم آبی باشند. به طور مثال یک شهر از سه طرف در محاصره آب قرار دارد، اما مشکلاتی مانند فاضلاب و کم آبی به چالش این منطقه تبدیل شده است که این وضعیت نشان‌دهنده اشکالات ما در نوع قانونگذاری، نظارت و اجرا است، بنابراین باید به این بخش‌ها سامان بدهیم.

وی تاکید کرد: براین اساس در مجلس یازدهم اولویت نخست ما نظارت و اولویت بعدی قانونگذاری است و در حوزه قانونگذاری نیز در گام نخست قوانین مزاحم حذف شده و در گام بعدی در حد ضرور قوانین جدید مصوب خواهد شد.

قالیباف که در پایان ۴ روز نظارت میدانی فشرده بر خوزستان سخن می گفت، تاکید کرد: نظارت ما از نوع نظارتی که در تهران بنشینیم نیست، البته نمایندگان در مجلس از سراسر کشور در پارلمان حاضر شده‌اند، از این رو نمی‌توانند در تهران بنشینند، حال شاید کسی تهران‌نشینی مثل من بوده و در تهران بنشیند، اما نمایندگان حداقل در هر ماه مکلف هستند به حوزه‌های انتخابیه رفته و به امور مردم بپردازند.

مجلس و دیوان محاسبات هرگز به دنبال مچ‌گیری از مدیران نیستند

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه نظارت میدانی و نظارت کامل سیستمی نیاز کنونی کشور است، تصریح کرد: این نظارت باید به گونه‌ای باشد که در حقیقت نهاد مجلس، کمیسیون‌های تخصصی، هیات رئیسه و رئیس مجلس، معاونان و سیستم اداری پارلمان در خدمت نمایندگان باشند تا خواسته‌های مردم محقق شود، بنابراین در این نظارت پروژه‌های کوچک و بزرگ موضوعیت ندارد و ما به دنبال حل مشکل مردم هستیم. شاید در یک روستای ۲۰ خانواری مهمترین مسئله و مسئله امنیت ملی اش تامین آب باشد، بنابراین باید به آنها هم توجه داشته باشیم، از طرفی هم حتما باید به مسائل کلان مانند کاهش ارزش پول ملی توجه کنیم، ما در سه قوه مدیر هستیم تا همین مسائل و موضوعات را بررسی و حل کنیم.

قالیباف با بیان اینکه نظارت باید میدانی، بی رودربایستی و به‌روز باشد، گفت: قطعاً نظارت باید در حین اجرا صورت گیرد، نه اینکه یک سال بعد از آن گزارش ارائه شود. به همین دلیل نظارت میدانی بسیار موضوعیت دارد. البته مجلس و دیوان محاسبات هرگز به دنبال مچ‌گیری از مدیران نیستند.

ما در مجلس از هر مدیری که قوی، امین و در تصمیم‌گیری شجاع باشد، حمایت می‌کنیم

وی تصریح کرد: ما در مجلس از هر مدیری که قوی، امین و در تصمیم‌گیری شجاع باشد، حمایت می‌کنیم، از این رو مدیران قوی و امین ما را یار و یاور خود بدانند. برخی اوقات مدیران نیازمند یک تصمیم بجا هستند، به طور مثال در سال‌های گذشته یکبار آب وارد متروی تهران شد، در آن زمان یکی از کارکنان ما در کنترل قطار متوجه این مسئله شده و بدون دستور از بالا و درست در زمان مناسب برق ریل را قطع کرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، فاجعه صورت می‌گرفت، از این رو باید همواره از فردی که در مواجهه با بحران به تشخیص و تصمیم درست رسیده، حمایت کنیم. قطعاً در شرایطی در کشور هستیم که نیاز به مدیران قوی، امین و شجاع در تصمیم‌گیری داریم.

شفاف سازی، مردمی سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی ۴ رویکرد اصلی مجلس یازدهم است  

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یقیناً ما در حوزه نظارت و دوستان در حوزه اجرا باید در کار، تعهد داشته باشند و در این عرصه معطل ماندن ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ ساله یک پروژه معنی نداشته و جای دفاع ندارد، لذا این مسائل را از سفر به خوزستان و نظارت میدانی بر آن آغاز کردیم و ان‌شاءالله این استان پیش قراول این رویکرد باشد. از سوی دیگر ان‌شاءالله بلافاصله در هفته پیش روی، دوستان ما در مجلس سایتی را راه‌اندازی می‌کنند و تمام موضوعات و تصمیمات این سفر در آن بیان می‌شود. البته حداقل ما از ۴۰ روز قبل تمام موضوعات و مشکلات استان را در پایتخت با حضور وزار، معاونان، کمیسیون های مجلس، مجمع نمایندگان و استانداری خوزستان بررسی کردیم. من به شخصه با وزرای مربوطه چندین جلسه داشتم و نشست‌های متعددی نیز در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد، همچنین جلسات متعددی در تهران با استاندار خوزستان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی ۴ رویکرد اصلی مجلس یازدهم است، ادامه داد: در هفته پیش رو سایت مذکور راه‌اندازی می‌شود و پس از آن مدیران استانی، اعضای مجمع نمایندگان و مردم شریف می‌توانند نتایج اقدامات و  کارهایی را که باید انجام دهیم را مشاهده کنند. زمانی من وقتی در شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌ها تابلوی زمان بندی نصب میکردم، برخی می گفتند که تو خیلی ناشی هستی چرا که کسی خود را بدهکار مردم نمی‌کند!، زیرا من در آن زمان برای هر طرح و پروژه زمان افتتاح اعلام می‌کردم، به نظر من مردم حق دارند، بدانند اگر آن وعده و زمان محقق نشد، تصمیم غلط گرفته شده یا ما توضیح دهیم که علت این تاخیر در افتتاح و راه‌اندازی چه بوده است.

مردم از بی‌تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌گیری غلط ناراحت هستند​

قالیباف با بیان اینکه مردم از بی‌تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌گیری غلط ناراحت هستند، افزود: ما قطعاً در سایت مذکور تمام پروژه‌های استان را قرار داده و پیگیری می‌کنیم. این نیست که فقط پروژه‌های بازدید شده در این چند روز پیگیری شود. در این رابطه توافقات و نتایجی نیز حاصل شده است، به طور مثال با وزارت نیرو و مدیران استان به این توافق رسیده‌ایم که بحث آب شرب و کشاورزی، فاضلاب و آب‌های سطحی چالش‌های جدی استان هستند و متاسفانه این فرصت بزرگ به تهدید تبدیل شده و مردم از این مسئله رنج می‌برند. البته همه می‌دانند که این مسائل طی ۲ یا ۳ سال حل نمی‌شود، اما مشخص کرده‌ایم که کدام اقدامات تا سال ۱۴۰۰ قابل رفع بوده و کدامیک تا ۲ سال دیگر به نتیجه می‌رسد، و حتی برخی موضوعات باید در برنامه هفتم توسعه دیده شود، اما در کل مردم توقع دارند که وضعیت بحرانی کنونی تا ۵ سال آینده به سامان برسد.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: خوشبختانه ۷۰۰ روستایی که با تنش آبی مواجه هستند، شناسایی شده و تا پایان دولت و با کمک دوستان اجرایی این مناطق  سامان خواهند یافت. از سوی دیگر در بخش تخصیص آب فاز اول و فاز دوم نیز در سایت اقدامات و توافقات اعلام خواهد شد تا با هماهنگی کارها را پیش ببریم.

وی گفت: یکی دیگر از موضوعات مشکل پساب فاضلاب است، به طور مثال شهر گتوند از کنار رودخانه آغاز می‌شود، و علیرغم اینکه از همان ابتدا تا انتهای شهر پساب فاضلاب خانه‌ها و صنایع به این رودخانه سرازیر می‌شود، متاسفانه از همین رودخانه برای تامین آب شرب و صنایع استفاده می‌شود که این زیبنده نیست.

تولیدات مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی نباید سلامت مردم را به خطر بیندازد

قالیباف افزود: قطعاً ما حامی بخش‌های صنعتی و حوزه تولید کشور هستیم، اما نمی‌شود که مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی اقدام به تولید محصول کنند و آن تولید به مردم و سلامت آنها خسارت وارد کند. شاید این نقطه از بخش‌هایی است که ما درخصوص رفع آن به قانونگذاری نیاز داریم. در برخی اوقات لازم است که کارخانه‌ها و صنایع در نقاط خاصی ایجاد شود، از این رو ما باید در سال جاری، بودجه ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه این موضوعات را در یک بازه ۶ ساله سامان دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات مردم را بحث بیکاری و نبود شغل برشمرد و ادامه داد: این مسئله باید با اولویت  پیگیری شود بنابراین ایجاد اشتغال برای ۳۰ هزار نفر باید در اولویت قرار گیرد و ما مکانیزم آن را در سایت مذکور خواهیم گفت.

قالیباف اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات، بحث زنان سرپرست خانوار در استان خوزستان است، این مسئله در این استان حادتر است، از این رو به دنبال ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار هستیم و این مسئله مختص به شهر و روستا نبوده و تلاش می‌کنیم با اولویت به این موضوع بپردازیم.

وی با اشاره به بازدید از پروژه پالایشگاه بید بلند، بیان کرد: من با حضور در این منطقه به مجریان آن خداقوت گفتم، قطعاً باید دست این مجریان را بوسید و تشکر کرد و مایه افتخار است که در شرایط سخت و تحریم این اقدام را انجام دادند و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم.

مدیران شجاع می‌توانند با تصمیمات خود کارهای بزرگی انجام دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرکت لوله‌سازی اهواز که در گذشته مجموعه‌ای ورشکسته به شمار می‌رفت، امروزه توانسته به خودکفایی برسد که بیانگر بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی است، گفت: قطعاً تحریم‌ها سخت و مشکل‌ساز هستند، اما اینکه بگوییم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، صحیح نیست، مدیران شجاع می‌توانند با تصمیمات خود کارهای بزرگی را انجام دهند. 

وی بیان کرد: متاسفانه در کشور برای کارهای نکرده از افراد سوال نمی‌کنند، اما کسی کاری انجام دهد باید به ۲۰۰ نفر پاسخگو باشد.

قالیباف بیان کرد: در شهر اهواز ۳۰ نقطه در حوزه آسیب‌های اجتماعی شناسایی شده و در بازدیدهای میدانی از این مناطق از نزدیک با مشکلات آشنا شدیم. همچنین ۱۷ نقطه مربوط به آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌ها شناسایی شدند که امیدواریم با فعالیت گروه‌های جهادی و هماهنگی دستگاه‌ها مشکلات تا رفع شدن، پیگیری شوند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نهادهای دولتی و مردمی، ستاد اجرایی حضرت امام راحل و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر بخش‌ها باید برای برطرف کردن مشکلات با یکدیگر همکاری کنند.

ضرورت پیگیری مسائل مربوط به استخدام و عدم بهره‌گیری مناسب از افراد بومی

وی در رابطه با گلایه‌های جوانان خوزستانی، گفت: مسائل استخدامی و عدم بهره‌گیری مناسب از افراد بومی، از جمله گلایه‌های جوانان است که باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. همچنین مسائل مربوط به منطقه آزاد اروند و اسکله‌ها و شیلات نیز باید برطرف شود.

قالیباف افزود: متاسفانه برخی شهرها مانند اندیکا آنقدر محروم هستند که شهرداری و دهداری آنها نیز نمی‌توانند خودشان را اداره کنند، بنابراین باید همه دستگاه‌ها بسیج شوند تا شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم. همچنین مسائل مربوط به اوقاف در رامشیر و شهرک‌های جنگ‌زده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

توجه به اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان موجب رشد اقتصادی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توجه به اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند موجب رشد اقتصادی در سال جهش تولید شود، تصریح کرد: این موضوع با اولویت در مجلس پیگیری خواهد شد، زیرا در صورت تحقق، بسیاری از نابسامانی‌ها حل و فصل می‌شود؛ تیم خاصی نیز برای پیگیری این موضوع پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اگر تک تک مردم قوی شوند، ایران قوی می‌شود، وقتی مردم قوی شوند، دولت و جمهوری اسلامی قوی می‌شوند. بنابراین تا پایان امسال ۴ مرکز نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی خواهد شد تا این مجموعه‌ها به صورت پرشتاب مسائل را دنبال کنند؛ از ظرفیت مراکز نوآوری در تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و... نیز در این خصوص بهره خواهیم گرفت.

بافت‌های فرسوده هر سال باید ۱۰ درصد نوسازی شوند

قالیباف درباره بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی که در نظارت میدانی از آنها مطلع شده، گفت: به عنوان مثال در بازدید از حصیرآباد شاهد مشکلات جدی بودیم؛ بافت فرسوده و زندگی دلخراش و فرسوده دو آسیب اجتماعی به شمار می‌روند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه طبق قانون در هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده باید نوسازی شوند، ادامه داد: به عنوان مثال در شهر تهران وقتی موضوع نوسازی بافت فرسوده به عنوان اقتصاد مردمی پیش‌بینی شده و دخالت در تصدی‌گری‌ها انجام نشد، بیش از قانون پیش بینی شده شاهد نوسازی بودیم.

قالیباف درباره با اهمیت دوچندان برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: احکام برنامه توسعه نباید کلی باشد، بلکه باید برای هر استان نسخه خاص و قابل رصد و پیگیری پیش‌بینی شود؛ در واقع وقتی صحبت از نظارت می‌شود، اجرا و اجراسازی قانون دو موضوع مهم تلقی می‌شوند که نباید از آنها غفلت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولیت اجراسازی قانون برعهده مجلس است و نباید قانونی تدوین شود که امکان اجرایی شدن نداشته باشد و این اولین بی‌احترامی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی احکام هدفمند برای رهایی از مشکلات، اضافه کرد: باید سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در همه سطوح ملی، استانی و شهرستانی دست به دست یکدیگر دهند تا در اوج همکاری و همدلی دین خود را به مردم ادا کنیم.

دغدغه‌ها و مطالبات نمایندگان استان خوزستان؛ از تامین آب شرب تا لزوم بکارگیری نیروهای بومی

در ادامه نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان، نمایندگان استان خوزستان نیز دغدغه‌ها و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را بیان کردند.

براساس این گزارش علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان از کم‌برخورداری حوزه انتخابیه خود گفت و تصریح کرد: مسائل مربوط به بهداشت و درمان، تامین آب شرب و کشاورزی از جمله مشکلات مسجدسلیمان است که باید در اولویت برطرف شدن قرار گیرد.

محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش نیز با اشاره به محرومیت‌های حوزه انتخابیه خود، گفت: متاسفانه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موجب جلوگیری از پیشرفت منطقه شوش شده است که باید این موضوع از سوی مجلس پیگیری شود.

وی افزود: بیمارستان شهدای شوش نیز به دلیل عدم تامین اعتبار به سرانجام نرسیده که باید برای اتمام کار آن هر چه سریعتر اعتبار لازم پیش‌بینی شود.

همچنین قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان نیز از بی‌توجهی شرکت‌های نفتی به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در این منطقه گلایه کرد و گفت: متاسفانه شاهد عدم پرداخت حق آلایندگی شرکت‌های نفتی در هویزه و دشت آزادگان هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین باید قانون پرداخت ارزش افزوده در محل فعالیت شرکت‌های نفتی نیز اصلاح شود.

ساعدی ادامه داد: توجه به تحصیل اراضی عمومی، رفع چالش پرداخت کارگران شهرداری‌ها، بهسازی جاده‌های روستاهای تخریب شده ناشی از سیل اخیر، توجه به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی و... نیز باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

در ادامه این نشست فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک نیز بر لزوم تاسیس دفتر رئیس مجلس در استان‌ها و مستقر در دیوان محاسبات تاکید کرد و گفت: رصد کارهای نظارتی باید بدون رویکرد مچ‌گیری انجام و تقویم زمان‌بندی برای اجرای پروژه‌ها و الزام دستگاه‌ها و شرکت‌ها مانند شستا و بنیاد برکت برای سرمایه‌گذاری در خوزستان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: جلوگیری از خروج سرمایه و الزام به سرمایه‌گذاری در استان خوزستان، لزوم بکارگیری نیروهای بومی در هیات مدیره شرکت‌های بزرگ، اختصاص سهم بیشتری از درآمدهای مالیاتی به استان و کاهش زمان صدور مجوزهای مختلف برای سرعت‌بخشی به اجرای پروژه‌ها از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان از وجود شرایط نامناسب و کوچ ۲۰۰ هزار نفر از استان خوزستان به مناطق دیگر انتقاد کرد و گفت: باید کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این مشکل تشکیل شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه متاسفانه شاهد انحراف زیادی از برنامه‌ها از سوی برخی دستگاه‌ها هستیم که باید بررسی شود، تصریح کرد: خوزستان با بهره‌مندی از رتبه دوم کشوری در تولید ناخالص دارای مشکلات متعددی است.

همچنین محمدطلا مظلومی نماینده مردم بهبهان نیز با اشاره به وضعیت نامناسب مردم، گفت: متاسفانه در منطقه آقاجری شاهد نابسامانی‌های بسیاری از جمله نبود فرمانداری هستیم.

وی افزود: مشکلات مربوط به دانشگاه فرهنگیان، نبود نام بهبهان در شناسنامه نصبی کشور و اجرایی نشدن مسئولیت‌های اجتماعی از سوی دستگاه‌های ذی ربط از دیگر مشکلاتی است که باید به آن توجه شود.

براساس این گزارش در ادامه این نشست عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی از بروز برخی بی‌عدالتی‌ها انتقاد کرد و گفت: توزیع نامناسب اعتبارات استانی و ملی موجب بروز بی‌عدالتی شده که مردم را زجر می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: وجود مدارس فرسوده و نبود سالن‌های ورزشی نیز از دیگر تعارض‌هایی است که موجب بی‌عدالتی می‌شود.

جلیل مختار نماینده مردم آبادان نیز در این نشست از مشکلات آب و فاضلاب حوزه انتخابیه خود گفت و تصریح کرد: احداث شبکه آبرسانی و زهکشی، پیش‌بینی آب شیرین‌کن، رسیدگی به پساب‌های صنعتی و شهری از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای پروژه سد آبادان باید فاینانس داخلی پیش‌بینی شود، اظهار کرد: اتمام ساخت جاده اروندکنار به آبادان نیز در گرو تامین اعتبار است؛ مسائل مربوط به مناطق آزاد و اسکله‌های صیادی نیز باید رفع شود.

سهراب گیلانی در این نشست با اشاره به اهمیت تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها و مصوبات استانی، گفت: در شرایط کنونی در تمام شهرها پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۹۰ درصد وجود دارد که تکمیل آنها باید در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به روستاها تاکید کرد و گفت: روستاها قطعا باید مولد شوند تا مشکلات این مناطق از جمله بیکاری رفع شود. از سوی دیگر نوسازی جاده‌های روستایی ضروری است.

گیلانی یکی دیگر از مسائل مهم را توسعه بخش گردشگری دانست و گفت: یکی دیگر از مسائل، برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل در استان بوده که این مشاغل باید در استان به صورت عادلانه ایجاد شود. از سوی دیگر پروژه سد گتوند باید به عنوان یک پروژه ملی دیده شود.

سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول نیز در این نشست، گفت: یکی از مسائل، مشکلات پیرامون راه آهن تهران- خرمشهر است. متاسفانه سرعت قطارها کمتر شده که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد. یکی دیگر از موضوعات تخصیص ۲ درصد از درآمدهای نفتی برای مناطق نفت‌خیز است که مناطق محروم را نیز به این حوزه اضافه کرده‌اند. از سوی دیگر در بحث بودجه‌بندی در لوایح سالانه روش چانه‌زنی اهمیت بسیاری دارد و این مشکل‌ساز است، زیرا بدون لابی‌گری نمی‌توان منابع را جذب کرد.

حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس با انتقاد از نبود آب شرب سالم و کمبود آب کشاورزی، گفت: این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر حوزه انتخابیه ماهشهر صنایع بزرگی در خود دارد، اما با وجود این صنایع نرخ بیکاری این منطقه حدود ۲۵ درصد است، باید در راستای ایجاد صنایع پایین دست برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: بیشترین پول و منابع اعتباری در حوزه انتخابیه من است، اما گردش پول در تهران است. همچنین حاشیه‌نشینی به یک مصیبت بسیار بزرگ و گسترده تبدیل شده است.

مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان نیز با بیان اینکه وضعیت استان خوزستان به هیچ وجه خوب نیست، گفت: مقصر این وضعیت باید مشخص و به مردم معرفی شود. چرا خوزستان اینقدر فلاکت و بدبختی دارد؟ هر کسی که مقصر بوده باید معرفی شود.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه مجلس مقرر کرد که دولت نسبت به جذب نیروهای بومی در شهرستان‌ها اقدام کند، حال چرا نیروهای غیربومی بکار گرفته می‌شوند؟

ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس نیز در این نشست، گفت: مردم براساس تاریخ حدود ۴۰۰ سال است که در منطقه سکونت دارند، از این رو انتظار داریم که بحث اوقاف در این منطقه هر چه سریعتر حل شود. با پیشنهادات مطروحه در ۴۸ ساعت آینده، کارگروه اوقاف تشکیل شده تا مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های رامهرمز و رامشیر با مشکل کم‌آبی مواجهند، افزود: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد اما برخی از روستاها هنوز شبکه آبرسانی ندارند. از میادین نفتی حوزه‌های انتخابیه اینجانب روزانه مقدار زیادی نفت استخراج می‌شود، ضروری است، وزارت نفت مرکزی را برای پرداختن به موضوع مسئولیت اجتماعی در هر شهر ایجاد کند.

متینیان با اشاره به ضرورت بهسازی جاده‌های شهری و روستایی، افزود: متاسفانه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به موضوعی سیاسی تبدیل شده و من یقین دارم که این طرح عمداً اجرایی نمی شود. همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بسیار ضروری است. از سوی دیگر شهرهای رامهرمز و رامشیر که در جوار پایگاه شکاری قرار دارند، از حق جنگی برخوردار نیستند، همچنین استخدام نیروهای حق‌التدریسی بسیار ضروری است.

سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست، گفت: مردم شهر آبادان ۴۰ سال پیش و قبل از جنگ تحمیلی  شاهد شرایط طلایی بودند و این دوره با جنگ به پایان رسید و دیگر اتفاق نیفتاد. ان شاء الله با پیگیری‌های رئیس مجلس مشکلات و مسائل رفع شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های آبادان کاملا نابود است، افزود: متاسفانه در حال نابود کردن رودخانه بهمنشیر هستند، از این رو باید جلوی مرگ و نابودی بهمنشیر گرفته شود.

محفوظی با اشاره به ضرورت توسعه صنعت توریسم در کشور، گفت: در شرایط کنونی در تمامی کشورها توجه ویژه‌ای به مسئله توریسم و گردشگری می‌شود، حال ما بیشترین استعداد و ظرفیت را در این بخش داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

سید لفته احمدنژاد نماینده خرمشهر نیز گفت: مردم منطقه در کنار رودهای پرآب بدون آب مانده‌اند، از سوی دیگر مشکل فاضلاب شهر خرمشهر بسیار گسترده و جدی است که این مشکل گرفتاری مردم را دوچندان کرده است. شرایط حاکم در استان زیبنده نام خرمشهر نیست، زیرا مردم ما ایستادگی و ایثار کرده‌اند، اما این شرایط در شأن مردم خرمشهر نیست.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس در این نشست با اشاره به قوانین بودجه سنواتی، گفت: متاسفانه بخشی از حق آلایندگی از فرآورده‌های نفتی را برای پرداخت یارانه و یک سوم از عوارض دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را به سازمان محیط زیست داده‌اند.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم در کشور اشتغال ایجاد کرده و مشکل بیکاری را حل کنیم، باید زنجیره ارزش افزوده تکمیل شود.

موسوی‌فرد: با سفر آقای قالیباف به خوزستان، بارقه امیدی در دل‌ها ایجاد شد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، گفت: طبق فرموده امام صادق (ع) تسلیم محض بودن، تصدیق کردن و وفاداری از جمله ویژگی‌های شهدای کربلا به شمار می‌رود، براین اساس همه خدمتگزاران به مردم در نظام اسلامی برای رفع مشکلات و توجه به خواسته‌های مردم سهمی برعهده دارند، بنابراین طبق ویژگی‌های یادشده مدیران باید طوری اقدام کنند که جای حسرت و ای کاش گفتن وجود نداشته باشد.

موسوی‌فرد با اشاره به اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی به خوزستان تعلق دارد و از جزئیات این سرزمین مطلع است، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری مبنی بر جهش تولید، درخواست می‌شود به مسائل و مشکلات شهرک‌های صنعتی استان که امروزه به سه بخش فعال، نیمه‌فعال و تعطیل تقسیم می‌شوند، توجه ویژه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: تامین آب شرب و کشاورزی و رفع معضل فاضلاب از جمله دغدغه‌ها و درخواست‌های مردمی در استان به شمار می‌رود، امروزه ۷۰۰ روستا مشکل آب دارند، لذا اگر توان پیش بینی بودجه مناسب وجود دارد، اعتبار ویژه‌ای برای رفع مشکلات این بخش در نظر گرفته شود.

موسوی فرد خاطرنشان کرد: با سفر آقای قالیباف به خوزستان، بارقه امیدی در دل‌ها ایجاد شده که امیدواریم با انجام اقدامات مناسب این مهم حفظ شود.

استاندار خوزستان: حضور رئیس مجلس در استان خوزستان به ویژه در مناطق محروم از لحاظ اجتماعی اثربخش بوده است

در این نشست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با تقدیر و تشکر از حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان، گفت: در طول ۴ روز گذشته با ورود رئیس قوه مقننه، بررسی مشکلات مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در این روند به تمام مسائل و مشکلات مهم توجه شد. آقای قالیباف در این مدت شهرستان به شهرستان حرکت کرده و در ۱۶ شهرستان استان خوزستان حضور پیدا کرد و از نزدیک و به صورت میدانی در جریان تمام مسائل و مشکلات مناطق مختلف قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این حوزه تمام مسائل به صورت جد پیگیری شد و رئیس مجلس در طول ۴ روز به مناطق محروم سرکشی کرد، ادامه داد: آنچه که بیش از توان چند روز بود را ایشان با قبول زحمت و پذیرش خستگی به جان خریدند.

شریعتی با بیان اینکه حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان به ویژه در مناطق محروم از لحاظ اجتماعی اثربخش بوده است، تصریح کرد: امیدواریم با حضور آقای قالیباف روند حل مشکلات و مسائل تسهیل شود.

ضرورت توجه ویژه به مسائل زیرساختی و معیشتی استان خوزستان در قانون برنامه هفتم

استاندار خوزستان با بیان اینکه مقرر شد که دغدغه‌ها و مشکلات استان خوزستان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و احکام برنامه هفتم توسعه مورد پیگیری قرار گیرد، ادامه داد: رئیس مجلس تاکید کرد که در راستای حمایت از استان، دو رکن اساسی در قانون پنجساله گنجانده شود تا از استان حمایت ویژه‌ای صورت گیرد، از این رو در این خصوص مقرر شد که ما مسائل و پیشنهادات را بررسی کنیم و آنچه مورد توافق بود را ارائه دهیم، البته باید مواردی در قانون برنامه هفتم گنجانده شود که مسائل زیرساختی و معیشتی استان را مورد توجه و حمایت قرار دهد تا استانداردهای منطقه توسعه یابد.

شریعتی گفت: متاسفانه استان خوزستان با تمام قابلیت‌ها و استعدادها به دلیل شرایط اقلیمی یا کم‌توجهی دچار مشکلاتی است که این عوارض و مسائل گریبانگیر مردم شده است.

وی افزود: طی روزهای اخیر بسیاری از مناطق استان خوزستان مورد بازدید و نظارت قرار گرفت، یکی از حوزه‌های مورد بررسی بخش کشاورزی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بود، از این رو مقرر شد تا برای اجرای فاز دوم و تخصیص آب کارون تمهیداتی اندیشیده شود. البته خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته روند تولید بخش کشاورزی در استان رو به رشد است، به گونه‌ای که تا سال‌های پیش در هر هکتار از اراضی استان حدود ۵۰۰ کیلو محصول برداشت می‌شد، اما در حال حاضر از هر هکتار ۴ تا ۵ تن محصول برداشت می‌شود و این افزایش تولید، نویدبخش شرایط تولید، کشت و افزایش تامین امنیت غذایی کشور است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه رئیس مجلس در این مدت از بخش‌ها و پروژه‌های صنعتی استان خوزستان از جمله خطوط تولید لوله‌های نفت و گاز شرکت لوله‌سازی اهواز و طرح‌های صنعتی کشاورزی بازدید کرد، افزود: خوشبختانه آقای قالیباف اهتمام ویژه‌ای به بخش صنعت داشته و بر لزوم حمایت از این حوزه برای افزایش اشتغالزایی تاکید دارد.

مردم خوزستان از مشکلات مربوط به بخش آب و فاضلاب رنج می‌برند

شریعتی با بیان اینکه یکی دیگر از بخش‌های مورد بازدید و بررسی رئیس مجلس حوزه خدمات بود، تصریح کرد: مشکل اصلی استان در این بخش آب و فاضلاب است و تقریبا تمام شهرهای استان به صورت کم و بیش از این معضل رنج می‌برند که این مسئله به دلیل شرایط اقلیمی، نوع خاک، سخت بودن شرایط کار و پرهزینه بودن آن است. در این خصوص رئیس مجلس دغدغه داشت تا اقدامات جدی صورت گیرد. ان شاءالله با کمک دولت و سایر دستگاه‌ها و با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات، این مشکل را رفع کنیم. قطعاً برای تسهیل کارها و به نتیجه رساندن آن، لازم است که این پروژه تسهیل و محقق شود. در این رابطه پروژه‌های آبرسانی غدیر، شمال شرق و جنوب شرق در اولویت ما برای تکمیل قرار دارد، لازم است با یک برنامه‌ریزی مناسب و تامین منابع پایدار به سمت تحقق آن حرکت کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ارزنده رئیس مجلس در استان خوزستان بازدید از شهرستان رامشیر و بررسی دغدغه‌های مردم درباره  مسئله اوقاف بود و ان شاءالله بتوانیم این مسائل را به سرانجام برسانیم تا شیرینی این توافق را در کام مردم ببینیم.

رفع مسائل و دغدغه‌های مردم را باید با برنامه‌ریزی منظم به سرانجام برسانیم

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید رفع مسائل و دغدغه‌های مردم را با برنامه‌ریزی منظم به سرانجام برسانیم، گفت: در اینجا باید از حضور آقای قالیباف در استان خوزستان تقدیر و تشکر کنم. البته ایشان بهترین دوران عمرشان را در این استان گذراندند و حدود ۸ سال در این استان از انقلاب، کیان این مملکت و تمامیت ارضی کشور دفاع کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.