وزیر ارتباطات در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در چند استوری اینستاگرامی راهکارهایی برای نظارت والدین بر آموزش مجازی و استفاده دانش‌آموزان از اینترنت را ارائه داد.

به گزارش جماران؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با آغاز سال تحصیلی جدید، در چند استوری راهکارهای درست برای نظارت والدین بر آموزش مجازی و استفاده دانش‌آموزان از اینترنت را تشریح کرد.

آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت: «آغاز سال تحصیلی جدید فرا رسیده است، ممکن است شما نیز مجبور باشید از آموزش مجازی استفاده کنید. تلاش می کنم اطلاعات خلاصه و مهمی را درباره نحوه استافده و هزینه‌ها تقدیم‌تان کنم.

وی با تاکید بر نگرانی والدین از آفات فضای مجازی گفت: اگر فرزند شما از کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده می‌کند، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت family safty سیستم عامل ویندوز، مراقب حضور فرزنداتان در فضای مجازی باشید و دسترسی او را مدیریت کنید.

تبلت ایرانی بخرید

جهرمی اضافه کرد: اگر فرزند شما از تبلت یا گوشی هوشمند اندروید استفاده می‌کند، ساده‌ترین کار برای مدیریت دسترسی و نظارت بر کودک در فضای مجازی، استفاده از ابزار google family link است.

وزیر ارتباطات تشریح کرد: اگر هنوز ابزاری برای فرزند خود تهیه نکرده‌اید یا علاقمند به گره‌گشایی نیازمندان و خرید تبلت‌ برای آن‌ها هستید، توصیه می‌کنم از تبلت‌های ایرانی «انارستان» خرید کنید. «انارستان» تمام ابزارهای مدیریت والدین را دارد و مطابق فرهنگ ایرانی - اسلامی برای نیاز کودکان ساخته شده است.

سیم‌کارت مخصوص تهیه کنید

او با بیان این که اگر فرصت کافی برای کار کردن با ابزارهای گفته شده ندارید و علاقمند هستید این کار را دولت برای شما انجام دهد، چند راهکار پیش روی شماست، افزود: اول اینکه اپراتورها سیم‌کارت‌های خاص کودکان ارائه می‌دهند. مثلا همراه اول سیم‌کارت انارستان را مدتها قبل ارائه کرده است و ایرانسل نیز محصول مشابهی دارد. دسترسی به اینترنت در این سیم‌کارت‌ها صرفا بر اساس یک لیست سفید صورت می‌گیرد.

اپراتورها بسته اختصاصی آموزش مجازی تعریف کنند

جهرمی خاطرنشان کرد: اگر فرزند شما از سیم‌کارت والدین برای آموزش مجازی استفاده می‌کند، ما دو راهکار را برای اجرا به اپراتورها ابلاغ کردیم که باید سریعا آن‌ها را اجرایی و اطلاع‌رسانی کنند. اول این که یک بسته اختصاصی شاد تعریف کنند. زمانی که این بسته روی سیم‌کارت فعال شود، دسترسی به اینترنت صرفا برای یک‌سری از سایت‌های تایید شده توسط وزارت آموزش و پرورش امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: اگر از گوشی، هم‌زمان هم کودک و هم والدین استفاده می‌کنند، اپراتورها موظف شده‌اند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع، امکان جا به جایی بسته فعال را فراهم کنند. به عبارتی تا گوشی در اختیار کودک است، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد.

جهرمی در ادامه گفت: شرکت های اینترنت خانگی نیز موظف شده‌اند، بسته شاد را تعریف و امکان فعال‌سازی یا غیر فعال‌سازی را فراهم کنند. بنابراین سیم‌کارتی تحت عنوان سیم‌کارت شاد توزیع نخواهد شد و مراقب سو استفاده و تماس‌های تلفنی کلاهبرداران برای فروش سیم‌کارت، تحت این نام‌ها باشید.

استفاده از شبکه شاد رایگان است

او درباره هزینه بسته‌های اینترنتی که توسط اپراتورها فراهم خواهد شد، گفت: در یک کار فشرده، تمام مدارس کشور به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات به صورت رایگان متصل شده‌‍اند. بنابراین در زمان حضور در مدرسه، استفاده از شبکه برای شما رایگان خواهد بود. البته ارائه بسته‌هایی شبیه آن‌چه در فروردین تقدیم کردیم هم در دستور کار است که اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به تمامی اپراتورها ابلاغ کردیم که استفاده از «شبکه دانش‌آموزش شاد» برای همه شما رایگان خواهد بود، اما ممکن است مدارس از سایر ابزارها هم برای یک آموزش مجازی بهره بگیرند. به زودی بسته ویژه دانش آموزان هم برای همه آن‌ها تعریف و ارائه خواهیم کرد. علی الحساب «شاد» رایگان است.

کودکان را در فضای مجازی رها نکنید

وزیر ارتباطات اشاره کرد: توصیه می‌کنم برای حفظ سلامت فرزندان در فضای مجازی، حجتما خودتان نظارت داشته باشید و به برنامه‌های دولت کفایت نکنید. این را به تجربه پدرانه خود عرض می‌کنم.

او با بیان این که وزارت ارتباطات در جریان معماری و مهندسی سامانه شاد نیست، تشریح کرد: تلاش زیادی از سوی توسعه‌دهندگان این سامانه برای بهبود خدمات صورت گفته و خدمات بسیار خوبی به روی آن‌ها لحاظ شده است. ما برای خدمت‌رسانی بهتر، با تمام وجود در کنار همکاران‌مان در وزارت آموزش و پرورش هستیم و از امکانات خود برای مساعدت به آن‌ها در انجام این امر مهم، بهره خواهمی گرفت.

وی افزود: اکنون در ذهن بسیاری، دوگانه سلامت-تحصیل، شکل گرفته و نگران‌های جدی برای والدین به وجود آمده است. آینده ما در گروی نسل سالم و تحصیل کرده و تربیت یافته است. من هم به عنوان یک پدر برای حضور فردای فرزندانم در مدرسه نگرانی دارم. باید همه با هم همکاری و مساعدت کنیم تا رعایت دستورالعمل‌ها دقیق باشد و البته از ظرفیت عظیم آموزش مجازی هم بهره ببریم.

به لطف الهی و با همدلی و البته مدیریت خود جامعه فرهنگی کشور، این چالش هم به نحو خوبی مدیریت خواهد شد.»

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی امام جمعه مشهد روز گذشته گفته بود: «این راهی که پیش گرفتند، راه قطعی نیست، شبکه شاد در یک عرصه ممکن است مفید و مؤثر باشد اما این‌که اگر به‌عنوان شبکه شاد بخواهیم مسئله فراگیری آموزش و پرورش را در همه کشور حل کنیم، قالب حل نیست؛ این که شما بخواهید وسایل رسانه‌ای و دستیابی به فضای مجازی را در اقصی نقاط کشور، در روستاها و در دهات اجرا کنید، معلوم نیست به مصلحت باشد؛ یعنی بردن تبلت و وسیله رسانه‌ای و لپ تاپ در یک روستای دوردست کشور و در اختیار بچه روستایی گذاشتن، یک بُعدش استفاده در آموزش و پرورش است، به همینجا تمام نمی‌شود، وارد شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های مضری می‌شود که متأسفانه در جامعه ما فضای مجازی مدیریت شده نیست، مدیریت نمی‌کنند و آنان که باید مدیریت کنند، انگیزه مدیریت ندارند.

به‌جای این که تبلت و لپ تاپ وارد کنیم و واردات کالای خارجی و بیگانه را در کشور توسعه دهیم و ابزار فساد را توسعه دهیم، بودجه‌ای در اختیار صداوسیما قرار دهید که در اسرع اوقات مسئله آنتن‌دهی را به تمام نقاط کشور و روستاها بیشتر کنند و در برنامه‌های آموزشی کامل عیاری که در صداوسیما اجرا می‌شود، فراگیری آموزش و پرورش در کشور تحقق پیدا کند نه این که بیاییم وسایل تکنیکی تهیه کنیم آن هم با قیمت‌های گران، با واردات و مسئله ارز سنگین، به دستان بچه روستایی تبلتی بدهیم که یک بخش این تبلت درس آموزش و پرورش است، 10 برابر آنی که در این تبلت درس آموزش و پرورش دیده‌اند، به شبکه‌های اجتماعی، مراکز فساد و رسانه‌های خارجی نفوذ کنند و تمام بدآموزی‌هایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا می‌کند، در اختیار او بگذاریم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.