نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد اعلام کرد: آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و برای استناد به مکانیسم ماشه، مشروعیت ندارد. 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که مکانیسم ماشه فعال نشده است.

به گزارش جماران؛ نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت همه اینها دروغ است.

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد شامگاه پنج‌شنبه در یادداشت توئیتری خود افزود: آمریکا ادعا کرد قطعنامه تداوم لغو تحریم‌ها مطرح شود یا نشود، تحریم‌های ایران باز خواهند گشت.

این نمایندگی تاکید کرد: همه اینها دروغ است، آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و برای استناد به مکانیسم ماشه، مشروعیت ندارد. 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که مکانیسم ماشه فعال نشده است.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در پیام توییتری نوشت: هفته پیش پس از شکست شورای امنیت در ماموریت خود در حفظ صلح و امنیت، آمریکا فرآیند بازگشت ۳۰ روزه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد. 

به نوشته پمپئو، این تحریم‌ها در نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت. 

پمپئو همچنین در توییت دیگری نوشت: اگر هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در ادامه کاهش تحریم‌های ایران ارائه دهد، ایالت متحده با آن مخالفت خواهد کرد. 

وزیر خارجه آمریکا افزود: در صورت ارائه نشدن هیچ قطعنامه‌ای، تحریم‌های ایران در تاریخ ۲۰ سپتامبر بازگردانده خواهند شد. این نحوه عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

دولت ترامپ پس از پایان دادن به مشارکت خود در برجام، در این ماه بر آن شد تا مانع از پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شوند. از این رو ابتدا یک قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای ارائه داد که با مخالفت کلی اعضای شورا روبه رو شد، در نتیجه وادار شد مفاد آن را به کلی حذف و در ۴ بند ارائه دهند که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود.

این قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد و نیازی به وتوی چین و روسیه نبود. هرچند این دو کشور متحد ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

با تحمل این شکست، مایک پمپئو در ۳۱ مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، به عنوان بالاترین مقام دیپلماسی آمریکا، نامه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به رئیس شورای امنیت ارائه داد.

با گذشت حدود یک هفته از آن، در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی اعلام شد با توجه به نظر مخالف اکثریت قریب به اتفاق اعضا با درخواست آمریکا، اقدام دیگری برای آن نمی‌تواند انجام شود و اینگونه آمریکا بار دیگر در عرصه بین‌المللی با شکست دیگری در برابر ایران مواجه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.