دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به توافق دیروز امارات و رژیم صهیونیستی بر عادی‌سازی روابط گفت که حزب الله در لبنان هرگز از این تصمیم و توافق شوکه نشد چرا که این توافق در ضمن مسیر طبیعی‌ای بود که آن‌ها آن را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش جماران؛ سید حسن نصرالله به مناسبت چهاردهمین سالروز پیروزی در جنگ 33 روزه، ضمن تأکید بر اینکه پاسخ به رژیم صهیونیستی هم‌چنان لغو نشده، اظهار داشت اگر ثابت شود این رژیم در انفجار بیروت دست داشته، تاوان آن را خواهد داد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان جمعه‌شب به مناسبت چهاردهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه (۲۰۰۶) سخنرانی کرد.

دبیرکل حزب‌الله در ابتدا گفت که به دلیل شیوع کرونا و شرایط لبنان از جمله انفجار اخیر در بندر بیروت، این جنبش تصمیم گرفته است، به جای جشن گرفتن سالروز پیروزی در برابر دشمن صهیونیست، به سخنرانی امشب اکتفا کند.

سید حسن نصرالله این پیروزی را به مردم لبنان و گروه‌های مقاومت و خانواده‌های شهدا تبریک و تهنیت گفت و یاد شهیدان، عماد مُغنیه، مصطفی بدر الدین و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت، برای اولین بار در چنین سالروزی یاد یک شهید دیگر را گرامی می‌دارد و گفت، شهید حاج قاسم سلیمانی در فرماندهی مرکزی جنگ ۳۳ روزه نقشی مهم داشت.

جنگ ۳۳ روزه خواسته آمریکا بود

سید حسن نصرالله جنگ تموز (۳۳ روزه) را جنگ واقعی دانست و گفت که دشمن صهیونیستی این جنگ را «جنگ دوم لبنان» نام‌گذاری کرد و این جنگ در حقیقت، تصمیم ایالات متحده آمریکا بود و رژیم صهیونیستی آن را به لبنانو مقاومت تحمیل کرد.

پیامدها و نتایج جنگ

وی گفت که پیروزی مقاومت در این جنگ سه پیامد و نتیجه راهبردی برای منطقه داشت: نخست، توقف و شکست طرح خاورمیانه جدید که جورج بوش پسر، رئیس جمهور وقت آمریکا، آن را برای منطقه و در نهایت سرنگونی جمهوری اسلامی ایران آماده کرده بود، یکی از آن‌ها بود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: «همه اسناد نشان می‌دهد که جنگ علیه لبنان بخشی از این طرح بود و این گونه برنامه‌ریزی شده بود که لبنان تحت یوغ و هیمنه آمریکا قرار بگیرد و مسئله فلسطین تصفیه شود».

او با بیان اینکه نتایج پیروزی در این جنگ همچنان بر رژیم صهیونیستی سایه افکنده است، اظهار داشت: «جنگ تموز حقیقت رژیم [صهیونیستی] و سطح سستی شبکه نظامی، امنیتی و جبهه داخلی و میزان [پایین] استقامت آن را بر ملا کرد برای همین دنیا وارد عمل شد تا جنگ را متوقف کند. این جنگ آثار عمیقی برجا گذاشته که تا امروز باقی مانده حال آنکه ۱۴ سال گذشته است. آثار این شکست برای رژیم اسرائیل باقی مانده است».

سید حسن نصرالله در ادامه، در تشریح نتیجه سوم پیروزی در جنگ ۳۳ روزه نیز گفت: «از دیگر نتایج این جنگ این بود که مقاومت  در جنگ تموز [۳۳ روزه] موفق شد قواعد نبرد را از طریق توازن بازدارندگی تغییر بدهد و معادله‌ای بر دشمن اسرائیلی تحمیل کرد که این کشور را تا به امروز حمایت می‌کند».

دستاوردهای دو جنگ علیه لبنان

او گفت که دستاورد جنگ سال ۲۰۰۰، آزادسازی لبنان و اخراج نیروهای صهیونیستی از خاک این کشور بود ولی دستاورد جنگ ۲۰۰۶ حمایت لبنان است؛ در این جنگ حزب‌الله توانست معادله طلایی خود «معادله راهبردی بازدارندگی» را بر رژیم اسرائیل تحمیل کرد.

سید حسن نصرالله گفت به از این جنگ، اسرائیلی‌ها برای اولین بار بود که با خطر موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه مواجه شدند و آثار شکست نظامی و روانی آن همچنان ادامه دارد و طی این مدت (۱۴ سال) همواره آن‌ها را نگران کرده است.

دبیرکل حزب‌الله گفت: «اسرائیلی‌ها در این جنگ (۳۳ روزه) شکست خوردند و می‌دانند که در هر جنگ اسرائیلی در آینده [علیه ما] هرگز نخواهند توانست حزب‌الله را تضعیف کند. برای همین آن‌ها به ابزارهای دیگری روی آورده‌اند و شرایط امروز لبنان نیز بخشی از این نبرد است».

سید حسن نصرالله با بیان اینکه «مقاومت مانعی بر سر طمع‌ورزی‌های اسرائیل است»، تصریح کرد: «اگر ما [حزب‌الله] دست از مقاومت برداریم –که این پیشنهاد به ما همیشه مطرح بوده- اگر این پیشنهاد را بپذیریم، از لیست تروریسم خط می‌خوریم و از عزیزترین دوستانشان خواهیم شد و حتی برای ما می‌جنگیدند که اصلا وارد دولت هم بشویم».

نصرالله: پاسخ اسرائیل را خواهیم داد

سید حسن نصرالله به شهادت نیروی خود در دمشق به دنبال حمله هوایی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «اسرائیل به خوبی می‌داند که حزب‌الله به شهادت نیروی خود واکنش نشان خواهد داد؛ لذا اقدام به اتخاذ اقداماتی در امتداد مرزهای لبنان کرد و حتی دستور داد به نیروهایش یک لنگه پا بایستند (آماده باشند) تا مبادا حزب‌الله بتواند به آن‌ها صدمه‌ای وارد کند و یا واکنشی داشته باشد. تصمیم ما، این بود که به این حمله پاسخ دهیم؛ پاسخی که هدف از آن تثبیت قواعد درگیری است و باید حساب شده و جدی باشد».

او آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی از زمان به شهادت رسیدن «محسن کامل محمد» را بخشی از مجازات این رژیم توسط حزب‌الله دانست و گفت: «امشب دوست دارم بگویم که این پاسخ همچنان پابرجاست و مسئله، مسئله وقت است و آن‌ها باید منظر پاسخ مقاومت باشند».

توافق امارات و اسرائیل؛ برخی نوکر آمریکا هستند

سید حسن نصرالله در واکنش به توافق دیروز امارات و رژیم صهیونیستی بر عادی‌سازی روابط گفت که حزب الله در لبنان هرگز از این تصمیم و توافق شوکه نشد؛ چرا که این توافق در ضمن مسیر طبیعی‌ای بود که آن‌ها آن را در پیش گرفته‌اند.

او در مورد زمان اعلام این توافق نیز گفت که زمانبندی این توافق نشان می‌دهد که برخی از رژیم‌های عربی منطقه، «نوکر» آمریکایی‌ها هستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که امارات با توافق مذکور برای ترامپ خدمت انتخاباتی و سیاسی کرده و برآورد حزب الله این است که از امروز تا انتخابات آمریکا (۱۳ آبان) این رژیم‌ها توافق صلح با اسرائیل را امضا خواهند کرد.

سید حسن نصرالله گفت: «تا روز انتخابات ترامپ به دوشیدن رژیم‌های عربی در خلیج فارس از نظر مالی، اخلاقی و دینی ادامه خواهد داد و همه‌ی این اقدامات در راستای خوش خدمتی به ترامپ و نتانیاهو است».

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: «اقدام رسانه‌های عربی در بزرگ‌خواندن چیزی به نام خطر ایران، همه‌اش فریب برای صلح با اسرائیل است حال آنکه برای تماس محرمانه با ایران تلاش می‌کنند و آرزو می‌کنند به جایی برسند که همزمان با ایران و اسرائیل روابط خوبی داشته باشند».

او  توافق امارات و رژیم تل‌آویو را از این حیث که پرده‌ها را کنار زده است، ابراز خرسندی کرد و گفت:‌«اساسا اینکه نقاب‌ها کنار رود خوب است [تا چهره واقعی برخی حکام عربی رو شود] باید چهره دروغگوها و خائننان و کسانی که از پشت خنجر می‌زنند برای مردم روشن شود تا مردم دوست را از دشمن تشخیص دهند».

انفجار بیروت و فرضیه‌های مربوط به آن

دبیرکل حزب‌الله در ادامه سخنان خود به انفجار بندر بیروت اشاره کرد و گفت دو فرضیه در ورای این انفجار است؛ یا این انفجار حادثه بوده و یا اینکه اقدام خرابکارانه بوده است.

او گفت که آنچه به حز‌ب‌الله مربوط میشود و با آن سرو کار دارد، امنیت مستقیم در مقاومت است و حزب‌الله این توانایی و قدرت را ندارد که مسئولیت کامل امنیت ملی لبنان را بر عهده بگیرد.

سید حسن نصرالله گفت اگر ثابت شود که علت انفجار بندر بیروت اقدامی خرابکارانه بوده، باید بررسی کرد چه کسی عاملش است و اگر اسرائیل بود باید نشست و بررسی کرد. باید به مردم پاسخ داد. ولی این مسئله قبل از هر چیزی نیاز به تحقیق و اثبات دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که اگر اسرائیل در این انفجار دست داشته باشد و اف.بی.آی آمریکا وارد تحقیقات در این حادثه شود، این تحقیقات به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

اگر اسرائیل در انفجار دست داشته باشد ...

سید مقاومت گفت: «اگر نتیجه این شود که مقاومت پاسخ دهد، حزب‌اللهی که از پاسخ به کشته شدن یکی از مجاهدانش صرف‌نظر نمی‌کند و اصرار می‌کند که معادله نبرد را تثبیت کند، نمی‌تواند در مقابل این جنایت با این حجم ساکت بماند و اگر اسرائیل پشتش باشد در همین حجم تاوانش را خواهد داد».

او افزود: «حزب‌اللهی که برای شهادت نیروی‌اش، ارتش اسرائیل را به حالت آماده‌باش درآورده و تأکید کرده است انتقام او را خواهد گرفت، چگونه می‌تواند در برابر چنین جنایتی و کشتار ده‌ها نفر (در صورت دست داشتن رژیم صهیونیستی) سکوت کند؟».

سید حسن نصرالله گفت که در چنین شرایط، مهم‌ترین چیزی که بعد از اینچنین مصیبتی می‌تواند شکل بگیرد و از اولین مولفه‌های همبستگی، حفظ نهادهای کشور است و برخی از نیروهای سیاسی و رسانه‌ها از همان روز اول شروع کردند و تلاش داشتند از درد و رنج مردم سوء استفاده کنند و میشل عون، رئیس جمهور را مسئول این انفجار دانستند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «برخی پس از این انفجار دنبال ساقط کردن تمامیت کشور بودند نه فقط پارلمان. برخی تماس‌هایشان را برای ایجاد استعفای جمعی آغاز کردند یعنی ساقط کردن پارلمان. این اقدام شکست خورد. میشل عون کسی نیست که بتوانند با دشنام و دروغ سرنگونش کنند».

شباهت امروز لبنان به دو سال پیش

وی گفت که شرایط بعد از حادثه انفجار بیشتر شبیه به شرایط لبنان بعد از گروگان‌گیری سعد الحریری، نخست‌وزیر وقت در عربستان سعودی است و برخی طی روزهای گذشته خواستند همان سناریو را اجرا کنند.

دبیرکل حزب‌الله گفت: «همانگونه که ما در این شرایط مخالفت استعفای حریری بودیم در این منقطع هم مخالف استعفای حسان دیاب بودیم. هدف از طرح سرنگونی دولت، سوق دادن لبنان به جنگ داخلی است».

او گفت که حزب‌الله اقدام نخست‌وزیر حسان دیاب و استعفای برخی از وزرا را درک می‌کند و امیدوار است که همه آن‌ها به وظایف و مسئولیت‌هایشان عمل کنند تا اینکه دولت جدید در لبنان تشکیل شد.

سید مقاومت در ادامه به تشکیل دولت جدید (طی دو ماه آینده) و نحوه تشکیل آن اشاره و خاطر نشان کرد که نیاز امروز لبنان دولتی است قوی که از نظر سیاسی مورد حمایت و حفاظت باشد.

او گفت که هرکسی در لبنان مأمور به تشکیل کابینه باشد، حزب‌الله از او خواهد خواست هرچه سریعتر دولت فراگیر و «دولت وحدت ملی» را تشکیل دهد. سید حسن نصرالله درخواست‌ها مبنی بر تشکیل «دولت بی‌طرف» را با توجه به تجارب گذشته در لبنان، وقت‌کشی دانست و گفت که چیزی به نام «بی‌طرفی» وجود ندارد؛ چرا که همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی دارای اهداف و خواسته‌هایی هستند.

دادگاه رسیدگی به ترور رفیق الحریری

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به نزدیک شدن زمان قرائت حکم دادگاه ویژه رسیدگی به ترور «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان اشاره داشت و گفت که حکم این دادگاه به احتمال زیاد علیه مقاومت باشد چرا که نتیجه تحقیقات از پیش مشخص است و موضع حزب‌الله رد همه اتهام‌ها علیه نیروهایش است.

او گفت از نظر حزب‌الله این حکم دادگاه که قرار است صادر شود، در حکم این است که گویا صادر  نشده است. سید حسن نصرالله از لبنانی‌ها خواست در رابطه با این حکم هشیار باشند چرا که برخی تلاش خواهند کرد برای حمله به مقاومت در لبنان، از این حکم سوء استفاده کنند.

کرونا، عاشورا و حزب‌الله

سید حسن نصرالله در بحث کرونا نیز اظهار داشت که شمار مبتلایان به این ویروس و فوتی‌ها رو به تزاید است، از این روز از همه لبنانی‌ها خواست به وظایف دینی و انسانی خود عمل کرده و از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی و همه پروتوکل‌‌ها را رعایت کنند.

دبیرکل حزب‌الله گفت که با جنبش امل درباره نحوه برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت‌وگوهایی صورت گرفته و دوشنبه آینده در این باره صحبت خواهد کرد.

سید حسن نصرالله در پایان اظهار داشت که بر خلاف ادعای برخی رسانه‌ها که می‌گویند، حزب‌الله ترسیده یا وضع بحرانی دارد، گفت که بر خلاف این ادعاها، حزب‌الله و متحدان محلی و منطقه‌ای این جنبش «راحت هستند».

او به هواداران و طرفداران مقاومت در لبنان توصیه کرد خشم و غضب خود را از آنچه می‌بیند و می‌شوند، کنترل کنند و صبور باشند؛ چرا که در آینده چه‌بسا از آن برای اینکه لبنان به جنگ داخلی سوق پیدا نکند، استفاده کنند.

سید مقاومت در پایان گفت: «حمایت از لبنان در گرو چنگ‌زدن به مقاومت و شکیبایی در برابر هرگونه فشارهاست و منطقه و جهان شاهد تحولات بزرگی است».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.